3332
Sök

jä''a yrkeskomp

66 Inlägg
24 januari 2008
Trådstartare
tjenna!
håller på att uttbildar mig te lasstbilschafför och de enda ja har kvar är yrkeskompetensbevis gods och har missat provet med ett litet jävla poäng två gånger nu... så ja undrar finns de något kryphål??? har gått på en vuxen utbildning.... ja tror ja hittat något så om de finns nån som kan lagar och shit bra så läs överst på sidan 2 http://www.vv.se/filer/45851/prop_2007_08_10_ykb.pdf
/svinet

blacken
24 januari 2008
Det är bara en proposition, det finns en risk att det inte går igenom.
Dom vill visst "höja" kompetensen hos svenska yrkesförare. Hur då? hmm Jag tror att dom vill sänka kompetensen så att vi i skandinavien kommer i paritet med övriga EU. big_smile

66 Inlägg
24 januari 2008
Trådstartare
ingen anning... men ja ska ringa vv imorgon och så postar ja upp va jag fick reda på här

8 886 Inlägg
25 januari 2008
Kraven på utbildning och yrkeskompetensbevis införs den 10 september 2008 för förare av persontransporter med buss respektive från och med den 10 september 2009 för förare av godstransporter med tung lastbil.
Senast redigerat av Hamilton (25 januari 2008)

Fotograf på tierpidag.se

66 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
så ja behöver inte nått yrkeskomp??? kollade lite på mitt körkort och där står de inga vilkor

8 886 Inlägg
25 januari 2008
SvineT skrev:
så ja behöver inte nått yrkeskomp??? kollade lite på mitt körkort och där står de inga vilkor

Har du redan körkortet som är utfärdat före den 10 September 2009 så omfattas du av s.k. ”hävdvunna rättigheter” och behöver
inte gå grundutbildningen. Du ska däremot gå fortbildning vart femte år.

Förare som kan hänvisa till ”hävdvunna rättigheter”
omfattas inte av kraven på grundutbildning.

Fotograf på tierpidag.se

66 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
ok...... där tappade du bort mig... va menas med hävunda rättigheter????

1 703 Inlägg
25 januari 2008
Det trista med yrkeskomps-provet är ju att det är så jävla många frågor. Missar man nån poäng för mycket på en del får man ju göra om hela provet, det är lite tråkigt.
Men det är bara att bita ihop och plugga lite extra på det du missade. Jag missade också en gång, men klarade det till sist.

66 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
ja jo de e lite jävla dumt de provet men ja har missat två gånger nu med ett poäng båda gånger......

8 886 Inlägg
25 januari 2008
SvineT skrev:

Vad är ”hävdvunna rättigheter”?
Du kan hänvisa till hävdvunna rättigheter om du kan uppvisa ett giltigt körkort
med de erforderliga förarbehörigheterna för lastbil (C/CE) respektive buss (D/DE) och
att dessa behörigheter är utfärdade före den 10 september 2008 för buss resp. 10
september 2009 för lastbil.

Källa Vägverket

Fotograf på tierpidag.se

870 Inlägg
25 januari 2008
Hamilton skrev:
Kraven på utbildning och yrkeskompetensbevis införs den 10 september 2008 för förare av persontransporter med buss respektive från och med den 10 september 2009 för förare av godstransporter med tung lastbil.

Ja OM du är över 20 år... Under så måste du ha smile Har precis gjort det och tyckte inte det var så farligt ändå... Var ju bara 13 frågor smile

8 886 Inlägg
25 januari 2008
NickeJ89 skrev:
Hamilton skrev:

Ja OM du är över 20 år... Under så måste du ha smile Har precis gjort det och tyckte inte det var så farligt ändå... Var ju bara 13 frågor smile

ehhh. Vad menar du med om man är över 20? Kravet gäller alla

Fotograf på tierpidag.se

870 Inlägg
25 januari 2008
Hamilton skrev:
NickeJ89 skrev:
Hamilton skrev:

ehhh. Vad menar du med om man är över 20? Kravet gäller alla

Vår lärare sa att det bara gällde om man var under 20 år..

66 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
ne så här e de: om man är under 21 och vill köra ett fordon med en total vikt över 7,5 ton så måste man ta de o om man vill köra på mer än 17 pers så måste man ta de me... fast för buss då. de staten vill göra är att göra kompet oblig. för alla.. men jobbar man me de över ett år så kan arbetsgivaren skriva ut ett sånt... ja gissar på att de e de som menas med hävunda rättigheter.... skrev du bara 13 frågor?? mitt prov va på totalt 76 och typ 6 delprov

1 703 Inlägg
26 januari 2008
Ja som sagt, 76 frågor och 6 delar.

1 163 Inlägg
26 januari 2008
Tog aldrig mitt yrkeskomp, körde i alla fall.

Håller på att ta E-kortet nu, B och C tog jag 2005 så borde klara mig undan det där jävla komp provet...
Fina gamla sverige, bara förstör för sig själva som vanligt.

Miklen
26 januari 2008
..dom vill väl bara ha in lite extra pengar..

8 886 Inlägg
26 januari 2008
Att man inför yrkeskompetens ser jag bara som possitivt, åkarna får bättre chaufförer och att statusen på yrket höjs. Så som det ser ut i dag så kan alla med behörighet börja köra, och alla vi som har lite insyn i åkeribranchen vet hur det står till med kunskaperna hos dagens chaufförer specielt det som fått körkortet via AMS eller lumpen.

Fotograf på tierpidag.se

66 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
jo hamilton har helt rätt, men en del av de man måste kunna kan inte ens min far som har kör i över 30år.... så tanken e ju rätt.... men dom behöver tänka mer

8 156 Inlägg
27 januari 2008
SvineT skrev:

Det handlar om rättigheter som man har ärvt (rättigheter som man har fått av gammal hävd)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök