4414
Sök

Seat kamremshaveri

66 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
#1
Märke: Seat Ibiza 1,4 16V STELLA
Årsmodell 02

Startade bilen, körde ca 200m till korsningen och där dog bilen bara. Sen gick det inte att starta mera.
Fick sen lite hjälp med att konstatera att kuggen lossnat från kamremmen. Bytte remmen för ca 2 år sedan. Men kör ca 4000 mil/år. Bogserade bilen till verkstaden där de konstaterade att 3 ventiler blivit krökta. Har inte råd att fixa detta nu då verkstaden sa mellan 12000-15000:-. Fick då bogsera hem bilen och ställa i garaget. Nu kommer mina frågor smile Vill också tillägga att jag inte är duktig på bilar men ganska händig. Har letat efter en verstadshandbok men utan resultat sad

Hur kan man se att ventilerna är krökta med bara ventilkåpan borttagen
Hur ställer man in kamremshjulen sen? Om man inte hittar någon verkstadsbok menar jag. Man kan väl inte kontakta en verkstad för då säger dom väl bara att jag ska lämna in den där?
Hur vet verkstaden hur dom ska göra? Finns det att hämta denna dokumentation någonstans?

Kan lika gärna lära mig något på bekostnad av detta haveri smile
Senast redigerat av Karkanen (30 januari 2008)

99 Inlägg
25 januari 2008
#2
Eventuellt kan Haynes reparationshandbok för Golf IV/Bora fungera. Det är ungefär samma motor som i min polo 04 och om du har den "nya" ibizan som är lite kurvig så är det mycket möjligt att även du har "samma" motor. Lägg upp en bild på topplocket....

3 235 Inlägg
25 januari 2008
#3
Det enklaste för dig blir nog att köpa en fungerande topp på skroten och låta en verkstad montera den för dig.

Att försöka göra det själv kan vara vällyckat, men också kan leda till att du förstör en topp till.
Om du har vänner som är bilkunniga kan du kanske be om hjälp.

Men som sagt: köp en begagnad topp, att montera den kommer nog inte att kosta så mycket.
Det blir säkert billigare än att fixa den gamla. Du får säkert en topp för ca 3-5 lappar (beroende på skick), och så betalar du kanske 2-4 lappar för att få den monterad (beroende på vilken verkstad du anlitar).

Resten is up to you:)
Senast redigerat av engolf (25 januari 2008)


66 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
#4
Såhär ser toppen ut. På ena bilden ser man att 2 ventiler ligger längre ner än de andra. Är de då krökta? Verkstaden sa först att 4 var krökta men när jag hämtade tillbaka bilen sa de att 3 var krökta. Vad jag nu förstår så har de absolut inte tagit bort toppen utan bara ventilkåpan. Hur kan man se exakt hur många ventiler som är krökta? Jag har köpt en verktygssats för 2000:- smile och har nu tagit loss grenröret. Måste dock köpa större torx-bits då den största jag fick med är strl 55 roll



http://www.garaget.org/gallery/archive/77928/244309_mox5w9.jpg
Bild på toppen

http://www.garaget.org/gallery/archive/77928/244311_mi064c.jpg
Bild på toppen
Senast redigerat av Karkanen (30 januari 2008)

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
30 januari 2008
#5
Det bästa är att ta bort toppen och vända på den. Då ser du bättre.

Lev livet, det kan ta slut fort

66 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
#6
Har fått loss det mesta som sitter fast i toppen men har "lite" problem med insuget. Har fått bort de översta skruvarna men hur kommer man åt de skruvar som ligger under. Har ingen möjlighet att lyfta upp bilen. Och hur stora torx-bits ska man ha för att lossa topplocksskruvarna. Har upp till strl 55 men den är för liten sad

Sen vill jag bara tillägga: Från att knappt kunna byta olja på en bil står man och skruvar för fullt och jag har någon sorts kontroll på vad det mesta heter och är till för. Bara på någon vecka...Det var faktiskt kul att mecka med bilar...

3 235 Inlägg
31 januari 2008
#7
Skaffa en Haynes bok, då blir det anklare för dig att göra allt rätt.

Rätt verktyg är en bra förutsättning. Om du inte kan lyfta upp bilen, kan du ställa den på pallbackar och jobba underifrån.

Blev det skador på kolvarna?
Lägg ut bilder på motorblocket och andra sidan av toppen.

När en ventil kröks kan den skada ventilsätet, och då måste man sätta in ett nytt.

Kolla med nån skrot om de har en fungerande topp till din bil, då blir det bara att flytta över den.
Man kan renovera en topp om man har riktiga verktyg och kunskap, men om du inte har det kan det visa sig vara bortkastade pengar (och tid...).


66 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
#8
Har inte fått loss toppen än, måste ju få loss insuget först. Haynes bok vore bra men tyvärr finns det inte till en Seat Ibiza-02. Har dock beställt en Haynes bok från England till VW Polo -00 som ska ha samma motor som min. Fanns inte på svenska eller i Sverige överhuvudtaget. Tar väl en 10 arbetsdagar innan den kommer.

3 235 Inlägg
31 januari 2008
#9
Sorry, jag hängde tydligen inte med på ditt första inlägg...

Har remmen gått sönder, eller hoppade den bara nån kugg?


Smålänning
7 887 Inlägg
31 januari 2008
#10
du behöver inte få loss insuget för att lyfta toppen. Bara lossa topplocksbultarna och lyft i insugsröret. Dock måste du få bort allt som sitter fast i insuget och toppen.

Ja, dom ventilernna som har mer ihoptryckta fjädrar är krökta. Försök hitta en topp på skroten. Mycket billigare.

När du drar toppen sen så ska bultarna dras i en viss ordning och vissa steg. Hur du ska dra kan närmaste MECA eller mekonomen skriva ut på ett papper åt dig, men du behöver köpa en momentnyckel.

OT: Ta inte illa upp nu, men det syns att det kanske vart liiiite slarv med oljebyterna wink Dock har det inget med rembrottet att göra...

Alltid svårt att beskriva hur man ska göra får att ta väck toppen, men men..

1: töm ut allt vatten ur motorn.
2: lossa allt löst runtikring toppen
3: lossa grenröret eller avgasröret.
4: lossa topplocksbultarna
5: lyft bort toppen

Montering i omvänd ordning, dock så ska man alltid använda nu topppackning och nya bultar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

66 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
#11
Engolf, remmen gick inte av utan de gummikuggarna som finns på remmen sopades rent (kolla bilden), hur kan det ha blivit så? Bytte på verkstad för 2 år sedan och max 8000mil sen.

Twin_cam, om jag säger att jag denna bil har fått oljan bytt 3ggr på 25000mil. En gång på verkstad (första sevicen) och sen skulle jag göra det själv men det blev bara 2 ggr till. Köpte alltså bilen sprillans ny. Annars har jag bara fyllt på olja. smile From nu ska jag sköta mina bilar big_smile



http://www.garaget.org/gallery/archive/77928/245063_weqg9u.jpg
Kamremmen

517 Inlägg
31 januari 2008
#12
tre oljebyten på 25 000 mil.. ??! damn.. dags att serva dina bilar bättre i fortsättningen ja wink

/Martin - Wolfsburg GTI

66 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
#13
Har kollat efter en topp på www.bildelsbasen.se men inte hittat någon som passar tror jag. Men måste jag ha en ny topp? Kan jag inte bara byta ut de ventiler som är krökta? Och sen tebaxs med toppen. Förutsatt att ventilsätet klarat sig.

Hur tömmer jag ut vattnet då?

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
31 januari 2008
#14
Lossa på nedre slangen på kylarn, ställ en hink under, så du slipper syndaflod i garaget.

Lev livet, det kan ta slut fort

214 Inlägg
1 februari 2008
#15
Karkanen skrev:
Har kollat efter en topp på www.bildelsbasen.se men inte hittat någon som passar tror jag. Men måste jag ha en ny topp? Kan jag inte bara byta ut de ventiler som är krökta? Och sen tebaxs med toppen. Förutsatt att ventilsätet klarat sig.

Hur tömmer jag ut vattnet då?

Nej du kan inte bara byta ventiler, det är styrningarna som går sönder och de kan du inte byta själv..

Då måste du lämna in toppen och det kostar ca 500:-/st att byta ventilstyrningar. Sen kostar ventilerna runt 200:-/st sen plus montering och planing (500-1000:-)

Som du ser blir det alla gånger billigare med en beg topp som du ev. bara lämnar in för planing..

66 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
#16
Ventilstyrningar? Är det samma som ventilsäte eller?
Hur som helst ska jag ta loss topplocksskruvarna imorgon. Köpte en ny torxbits i strl 60 idag. Hade strl 50 och självklart är det då strl 55!!!.
Lägger ut en bild på andra sidan toppen sen och kanske någon kan se vad som blivit skadat.

Sen får jag se hur jag gör. smile

3 235 Inlägg
2 februari 2008
#17
Karkanen skrev:
Engolf, remmen gick inte av utan de gummikuggarna som finns på remmen sopades rent (kolla bilden), hur kan det ha blivit så? Bytte på verkstad för 2 år sedan och max 8000mil sen.

Twin_cam, om jag säger att jag denna bil har fått oljan bytt 3ggr på 25000mil. En gång på verkstad (första sevicen) och sen skulle jag göra det själv men det blev bara 2 ggr till. Köpte alltså bilen sprillans ny. Annars har jag bara fyllt på olja. smile From nu ska jag sköta mina bilar big_smile



http://www.garaget.org/gallery/archive/77928/245063_weqg9u.jpg
Kamremmen

Hmm...
Verkar som att ett lager har skurit, eller kanske vattenpumpen.

Med tanke på de få oljebyten är det kanske inte så märkligt:(

Du får kolla motorn noga innan du byter topp, försök vrida vevaxeln för hand och kolla så att ingenting sitter fast eller kärvar.


66 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#18
Köpte torx strl 55 och fick bort 8 av 10 av de f*rbannade topplocksbultarna. De satt ju riktigt hårt!!!!! På 2 av bultarna slant jag lite och nu får jag inte bort bultarna. Men jag deppar inte för det smile.

Har någon en idé hur jag kan få loss dom? Har ingen svets så jag kan inte svetsa på någon ny bult på den bulten för att sedan skruva loss den.

1 353 Inlägg
3 februari 2008
#19
Karkanen skrev:
Köpte torx strl 55 och fick bort 8 av 10 av de f*rbannade topplocksbultarna. De satt ju riktigt hårt!!!!! På 2 av bultarna slant jag lite och nu får jag inte bort bultarna. Men jag deppar inte för det smile.

Har någon en idé hur jag kan få loss dom? Har ingen svets så jag kan inte svetsa på någon ny bult på den bulten för att sedan skruva loss den.

Ett sätt kan ju vara att ta en storlek större, som du slår på/fast/ner i bultskallen. , men, nackdelen är då att om du inte får lös dom på det sättet så blir det ännu svårare att få bort dem sen.
Senast redigerat av Batta (3 februari 2008)

There's no replacement for displacement

3 235 Inlägg
3 februari 2008
#20
Vad menar du? Har du avrundat kanterna?

Du kan ju alltid borra bort huvuden på bultarna så att du kan lyfta toppen, sen är det bara att försöka med rörtång eller liknande. När toppen är av försvinner ju spänningarna i bultarna, och då kommer de att kunna skruvas ut lätt. Försiktigt med toppen bara...



Sök