2493
Sök

Efterlyst (Programmet på TV3)

321 Inlägg
26 januari 2008
Phaetoon skrev:
Först och främst. Jag skulle vilja se några källhänvisningar till information där det står klart och tydligt hur mycket som invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken? För det finns väldigt många hemsidor som publicerat "statistik". Var kommer den ifrån? Jag har Brottsförebyggande rådet (Brå) senaste rapport. Den som drogs tillbaka direkt pga att den ansågs för diskriminerande.
Där står det att läsa att utrikesfödda har en överrepresentering i brottstatistiken (om man ser till antalet som är misstänkta för brott). Men också att denna inte är speciellt stor. Tar man sen i beräkning att folk är mer benägna att anmäla brott som begått av en person med invandrarutsteende så blir ju det relativa värdet ännu lägre? Tar man sen hänsyn till demografiska effekter, som t.ex utbildningsnivå och social status så hamnar det värdet ännu lägre.

Andelen individer med båda föräldrarna födda utomlands som är misstänkta för brott är bara dubbelt så många som motsvarande andel individer med båda föräldrarna födda i Sverige.
Det är fyra gånger så vanligt att en kvinnlig invandrare blir misstänkt för snatteri.
När det gäller bilstölder är det vanligare att en helsvensk blir misstänkt. (Allt detta relativt till respektive grupp)
När det gäller misshandel så är det 3ggr så vanligt att en utrikesfödd blir misstänkt.
Det kanske är så att det är lättare att identifiera en utrikesfödd?
Misshandelsbrott är ju de brott som oftast anmäls, right? Så då är det ju klart att invandrare hamnar högt i statistiken, speciellt om man ser till mängden av brott och inte till vilka brott som begås.

Men faktum kvarstår. Det är dubbelt så vanligt att en invandrare blir misstänkt för brott.
Är detta så fasligt mycket egentligen? Jag tycker inte det. Hur stor andel "helsvenskar" går fria för att gärningsmannen inte går att identifiera? Många.

Var även till Brå´s rapport jag syftade. Och såvitt jag minns så var det en betydande större del brott begångna av invandrare. Du skrev: Men faktum kvarstår. Det är dubbelt så vanligt att en invandrare blir misstänkt för brott.
Är detta så fasligt mycket egentligen?

Mitt svar ja, beroende på hur det är räknat. Räknar dem från faktiskt antal utlandsfödda mot antalet svenskfödda och de utländska står för dubbelt så mycket så är det extremt mycket! Men räknar dem procentuellt så är det ju naturligtvis inte lika illa men ändå illa.

Hinner tyvärr inte leta reda på rapporten nu och kolla igenom.

142 Inlägg
26 januari 2008
Phaetoon skrev:
När det gäller temperament så handlar det nog snarare om att man har svårt med sin egen identitet och skyddar / hävdar sig genom att ha taggarna utåt?

Det kan vara så också. Jag känner en som har invandrat ifrån Kosovo.  Nu säger jag inte att alla e så här men han åker ned och köper ett par nya vita adidas skor. De går sönder. Han åker ned tjatar /skäller för att FÅ ett par nya. Likadant han hade innan en S70. Någon hade gjort en repa på hans bil. Min pappa fick se repan, inte så farligt tyckte pappa. Dagen efter var hela taket,motorhuven o bagaget fult med X lr kryss. Tydligen hade han gjort det själv för att få en hellackering från försäkringen vilket han fick. Fråga mig inte hur, men detta är sant.  Men det skiljer sig från person till person. Så länge de bor här o jobbar så tycker jag det är lugnt. Men när de miss sköter sig så är det en annan femma. Men trots allt, vi e alla människor med olika kulturer och lika mycket värda no matter what. Men ibland så kan det vara annat.

Gooo Wide =)

2 014 Inlägg
26 januari 2008
Phaetoon skrev:
Många folk/länder har förlorat sin frihet för att folket har velat ha säkerhet och stabilitet. Dom har låtit staten bestämma vad som är rätt och fel och så har man inte kämpat för sina värderingar och demokratin.

Any society that is willing to sacrifice a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

1 703 Inlägg
26 januari 2008
Eller som han sa
He who sacrifices freedom for security deserves neither

1 854 Inlägg
26 januari 2008
Det va skönt och höra att iaf en av dom 3 fega som nita en snubbe med barstol på 14 kg fick utvisning!!

Obs inte rasist eller nått!

396 Inlägg
26 januari 2008
Att invandrare gör brott är ju inget nytt, att dom gör mer än svenskar vet jag inte men. Det är vi svenskars fel att dom gör brott! Vafan ska du göra, du växer upp runt folk som bara håller på med brott, då tror jag inte du börjar tänka: Nämen fan jag ska nog satsa på skolan. Du gör som dom gör. OCh sen att vi diskriminerar invandrare i jobb mm är ju inte deras fel.

Jag säger inte att det är rätt att göra brott därför men det är lika mycket vårat ansvar som deras. Sluta sätt alla invandrare i botkyrka mm. Sprid ut dom!

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
26 januari 2008
johanhhh skrev:
Sluta sätt alla invandrare i botkyrka mm. Sprid ut dom!

göran persson bestämde sig nog för o sätta dem i ghetton, på så sätt, ifall nått skulle gå fel kan man bara släppa en fet bomb mitt i smeten..  lite svårt att göra ifall dem är utspridda bland svenskar. hmm

9 108 Inlägg
26 januari 2008
johanhhh skrev:
Att invandrare gör brott är ju inget nytt, att dom gör mer än svenskar vet jag inte men. Det är vi svenskars fel att dom gör brott! Vafan ska du göra, du växer upp runt folk som bara håller på med brott, då tror jag inte du börjar tänka: Nämen fan jag ska nog satsa på skolan. Du gör som dom gör. OCh sen att vi diskriminerar invandrare i jobb mm är ju inte deras fel.

Jag säger inte att det är rätt att göra brott därför men det är lika mycket vårat ansvar som deras. Sluta sätt alla invandrare i botkyrka mm. Sprid ut dom!

hmm, ja skyll på Svenskarna för att andra begår brott här. Det är inte deras fel att dom går med i gäng och begår brott, det är vårt fel för att vi inte är tillräckligt toleranta? Gah, Sverige är nog världens mest toleranta land. Sedan är det ju inte "vi" som bestämmer vart dom ska bo utan diverse myndigheter, sedan får många välja själva verkar det som. Klart dom vill bo nära släkten, men rent integrationsmässigt är det ingen bra idé.

Att dom diskrimineras i jobb är synd, har dom rätt kompetens ska dom givetvis få chansen! Rätt man/kvinna på rätt plats helt enkelt. Sedan är det faktiskt rent vetenskapligt naturligt att man ter sig lättare åt folk som är lika en själv, är säkert samma sak om en Svensk söker jobb på en arbetsplats där det bara finns invandrare.
Håller med dig på en punkt, man ska inte låta alla bo på samma ställe. Men man ska aldrig se för lätt på saken bara för att det är synd om någon, det bättrar ju inte på statistiken precis.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
26 januari 2008
MilleN skrev:
hmm, ja skyll på Svenskarna för att andra begår brott här. Det är inte deras fel att dom går med i gäng och begår brott, det är vårt fel för att vi inte är tillräckligt toleranta? Gah, Sverige är nog världens mest toleranta land. Sedan är det ju inte "vi" som bestämmer vart dom ska bo utan diverse myndigheter, sedan får många välja själva verkar det som. Klart dom vill bo nära släkten, men rent integrationsmässigt är det ingen bra idé.

WORD! big_smile

8 156 Inlägg
26 januari 2008
HardCore skrev:
Var även till Brå´s rapport jag syftade. Och såvitt jag minns så var det en betydande större del brott begångna av invandrare. Du skrev: Men faktum kvarstår. Det är dubbelt så vanligt att en invandrare blir misstänkt för brott.
Är detta så fasligt mycket egentligen?

Mitt svar ja, beroende på hur det är räknat. Räknar dem från faktiskt antal utlandsfödda mot antalet svenskfödda och de utländska står för dubbelt så mycket så är det extremt mycket! Men räknar dem procentuellt så är det ju naturligtvis inte lika illa men ändå illa.

Hinner tyvärr inte leta reda på rapporten nu och kolla igenom.

Det var sett i procent per "gruppering".

Lite av statistiken tagen ur rapporten:
Andel misstänkta i %, SAMTLIGA BROTT
Födda i Sverige med svenskfödda föräldrar: ~5%
"Invandrares barn” ~8%
Utrikes födda: ~12%

Ta inte illa upp nu finnar och danskar, men bara för att visa på att det inte bara är
utomnordiska invandrare som har en högre misstänksgrad så ska jag ta upp
er som exempel. Tyvärr som negativa sådana.
~10% hamnar Finland på. ~8% hamnar Danmark på.

Tabell 6. Andel av befolkningen, födda åren 1945-1981, i de studerade olika grupperna som inte
var misstänkta för något brott, åren 1997-2001. Procent.
Svenskfödda med båda föräldrarna födda i Sverige            95
Svenskfödda med ena föräldern född i Sverige                   93
Svenskfödda med båda föräldrarna födda i utlandet          90
Födda i utlandet                                                                 88

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

i övrigt värdelös.
613 Inlägg
26 januari 2008
satt å kolla på det programet.. höll på att explodera när de sa att en hade slått ihjäl en gammal tant får några få hundra kronor.,.
Senast redigerat av Superdtm (26 januari 2008)

8 156 Inlägg
26 januari 2008
Superdtm, lite OT nu, men hörde du om killen från en baltstat som yxmördade en gammal man för några år sedan, bara för att hamna i svenskt fängelse? Han fick det bättre i svenskt fängelse (och högre lön) än vad han kunde få hemma.
Vad är det för värld vi lever i?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
26 januari 2008
Jag hittade utredningen på Brå:s hemsida. (Sökte på ISBN)
Lite klantigt att ha en rapport som man tagit tillbaka utlagd på sin egna hemsida, men men...

http://www.bra.se/extra/measurepoint/?m … 28-5'

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

41 Inlägg
27 januari 2008
jag håller med dom flesta här.om lite av varje. men som senast igår var ag på ica och då avr det 2 10-11 åringa turk tjejer där som sprang och hämtade massa varor och frågade vad är detta kan vi få och när personalen sa nej sa dom varför då varför då ni är dumma,.. det är sånt som gör än arg. allt idag kostar pengar. det får alla acceptera. trots att "invandrare" inte accepterar det... kan ge ett exempel när jag gick i 5och 6a så hade vi en onsdag i månad då vi samlades och gjorde olika aktviteer och fick inte sjunga natinalsången för lärarna klasade det som rasistskt..och i sy slödden fick jag inte så en helt vanlig sverige flagga för det klassades som rasistiskt   jag tycker det är helst sjukt och åt helvete. MVH johan

hallå.! kolla www.stallverketracing.se :)

27 januari 2008
_johansvensson_ skrev:
kan ge ett exempel när jag gick i 5och 6a så hade vi en onsdag i månad då vi samlades och gjorde olika aktviteer och fick inte sjunga natinalsången för lärarna klasade det som rasistskt..och i sy slödden fick jag inte så en helt vanlig sverige flagga för det klassades som rasistiskt   jag tycker det är helst sjukt och åt helvete. MVH johan

sånt är sjukt. Vi "måste" tolerera massa "osvenska" högtider m.m, men vi får knappt fira vår egna nationaldag då det anses rasistiskt av några av mina kompisar (säkert av flera). och att vi inte får sjunga nationalsången på vissa skolor är en skam enligt mig. och jag är inte ens svensk, mina föräldrar är invandrare.

782 Inlägg
27 januari 2008
Kommer och tänka på en film..
http://www.youtube.com/watch?v=ugiBP47MKrU

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
27 januari 2008
bushmyra skrev:

sånt där gör mig såå.. arg!
varför inte skicka hem sånna som den idioten igen?? kom fan inte o säg att de är svenskarnas fel att han är sån nu! fan vi är de snällaste landet i världen.. nån jävla gång får vi säga ifrån!

http://sverigedemokraterna.se/
läs och ta reda på fakta innan ni dömer.
Senast redigerat av richardoo290 (27 januari 2008)

517 Inlägg
27 januari 2008
richardoo290 skrev:
bushmyra skrev:

sånt där gör mig såå.. arg!
varför inte skicka hem sånna som den idioten igen?? kom fan inte o säg att de är svenskarnas fel att han är sån nu! fan vi är de snällaste landet i världen.. nån jävla gång får vi säga ifrån!

http://sverigedemokraterna.se/
läs och ta reda på fakta innan du dömer.

Jag tror inte han inser att det var en olyckshändelse... tyvärr... måste vara rätt svårt från det avståndet att pricka nån i huvudet... men ja.. jag hade nog bara skakat på huvudet och accepterat ursäkten..

/Martin - Wolfsburg GTI

8 156 Inlägg
27 januari 2008
Jag skulle nog blivit förbannad om någon gjorde så mot mig. Speciellt om jag trodde att det var med mening. Vilket jag säkert skulle tro om någon filmade mig med kamera...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

kevlar_soul
27 januari 2008
Angående skogsliraren: Finns bara ett folkslag som klär sig i helvitt mitt ute i skogen, med förhoppningar om att inte bli smutsig tongue Haha nej man ska inte dra alla över en kam.. Förlåt..

Angående efterlyst: Jag blir mörkrädd på riktigt.. Nej förlåt igen.. Haha.. Men ärligt talat. Tror det var som någon sa tidigare i tråden att det förekommer en del fall då "svenskar" lägger till med en fin brytning för att "komma undan" lättare.. Ett extremt fult sätt att handla på..

I vissa av de fall, speciellt väldtäcksfallen där utländska män förgripit sig på det motsatta könet finner jag bara en lösning på det hela. Sparka ut personen ur landet. De har fått en ärlig chans och därefter sumpat den. Man skall inte i något fall kunna skylla på tidigare händelser i livet, detta oavsett härkomst eller uppväxt..

Jaja, det går verkligen att diskutera hur mycket som helst..

Har alltid varit lite nervig när man kollar på efterlyst, allting känns så nära inpå. Som om det kan hända när som helst, och vem som helst..

Sök