Phaetoon skrev:
Först och främst. Jag skulle vilja se några källhänvisningar till information där det står klart och tydligt hur mycket som invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken? För det finns väldigt många hemsidor som publicerat "statistik". Var kommer den ifrån? Jag har Brottsförebyggande rådet (Brå) senaste rapport. Den som drogs tillbaka direkt pga att den ansågs för diskriminerande.
Där står det att läsa att utrikesfödda har en överrepresentering i brottstatistiken (om man ser till antalet som är
misstänkta för brott). Men också att denna inte är speciellt stor. Tar man sen i beräkning att folk är mer benägna att anmäla brott som begått av en person med invandrarutsteende så blir ju det relativa värdet ännu lägre? Tar man sen hänsyn till demografiska effekter, som t.ex utbildningsnivå och social status så hamnar det värdet ännu lägre.
Andelen individer med båda föräldrarna födda utomlands som är misstänkta för brott är bara dubbelt så många som motsvarande andel individer med båda föräldrarna födda i Sverige.
Det är fyra gånger så vanligt att en kvinnlig invandrare blir misstänkt för snatteri.
När det gäller bilstölder är det vanligare att en helsvensk blir misstänkt. (Allt detta relativt till respektive grupp)
När det gäller misshandel så är det 3ggr så vanligt att en utrikesfödd blir misstänkt.
Det kanske är så att det är lättare att identifiera en utrikesfödd?
Misshandelsbrott är ju de brott som oftast anmäls, right? Så då är det ju klart att invandrare hamnar högt i statistiken, speciellt om man ser till mängden av brott och inte till vilka brott som begås.
Men faktum kvarstår. Det är dubbelt så vanligt att en invandrare blir misstänkt för brott.
Är detta så fasligt mycket egentligen? Jag tycker inte det. Hur stor andel "helsvenskar" går fria för att gärningsmannen inte går att identifiera? Många.