4395
Sök

m46 växellåda.. Problem med 1an och 2an

4 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
#1
1
Senast redigerat av Ferken (1 oktober 2015)


551 Inlägg
28 januari 2008
#2
det låter som om synkringarna e slut
Senast redigerat av marven (10 februari 2009)

You can't B serious, oh K

MulleRacing
499 Inlägg
10 februari 2009
#3
Som dom andra skrivit, synkringarna. men kolla även så att ingen växellåds kudde eller motor kudde är dåliga.


1 800 Inlägg
11 februari 2009
#4
Det är plastbussningarna till växelspak och länkage som gett upp.
Dessa slits ner och spaken bli slapp, detta medför att lägena kommer ur spår och därför blir det problem att få i de första växlarna pga backspärren.

Bussning x2 - 1209638
Gummidämpare x2 - 1232605 (1232174)
Kulskål x2 - 1232173
O-ring x1 - 1232595


MulleRacing
499 Inlägg
12 februari 2009
#5
Hilmer skrev:
Det är plastbussningarna till växelspak och länkage som gett upp.
Dessa slits ner och spaken bli slapp, detta medför att lägena kommer ur spår och därför blir det problem att få i de första växlarna pga backspärren.

Bussning x2 - 1209638
Gummidämpare x2 - 1232605 (1232174)
Kulskål x2 - 1232173
O-ring x1 - 1232595

Vart får man tag på dessa delar?!


1 800 Inlägg
12 februari 2009
#6
GLT_Racing_ skrev:
Hilmer skrev:
Det är plastbussningarna till växelspak och länkage som gett upp.
Dessa slits ner och spaken bli slapp, detta medför att lägena kommer ur spår och därför blir det problem att få i de första växlarna pga backspärren.

Bussning x2 - 1209638
Gummidämpare x2 - 1232605 (1232174)
Kulskål x2 - 1232173
O-ring x1 - 1232595

Vart får man tag på dessa delar?!

Det bör väl finnas en Volvohandlare i din närhet som du kan besöka.


MulleRacing
499 Inlägg
12 februari 2009
#7
Hilmer skrev:
GLT_Racing_ skrev:
Hilmer skrev:
Det är plastbussningarna till växelspak och länkage som gett upp.
Dessa slits ner och spaken bli slapp, detta medför att lägena kommer ur spår och därför blir det problem att få i de första växlarna pga backspärren.

Bussning x2 - 1209638
Gummidämpare x2 - 1232605 (1232174)
Kulskål x2 - 1232173
O-ring x1 - 1232595

Vart får man tag på dessa delar?!

Det bör väl finnas en Volvohandlare i din närhet som du kan besöka.

Vad tror du att det kostar då?


1 800 Inlägg
12 februari 2009
#8
GLT_Racing_ skrev:
Hilmer skrev:
GLT_Racing_ skrev:

Vart får man tag på dessa delar?!

Det bör väl finnas en Volvohandlare i din närhet som du kan besöka.

Vad tror du att det kostar då?

Max 150:- totalt skulle jag tippa på, länge sedan jag köpte själv.


MulleRacing
499 Inlägg
12 februari 2009
#9
Hilmer skrev:
GLT_Racing_ skrev:
Hilmer skrev:

Det bör väl finnas en Volvohandlare i din närhet som du kan besöka.

Vad tror du att det kostar då?

Max 150:- totalt skulle jag tippa på, länge sedan jag köpte själv.

okej tack!big_smile


560 Inlägg
12 februari 2009
#10
Går det lättare att växla mellan ettan och tvåan om du håller uppe backspärren?.

För jag tror mera på att du behöver justera backspärren. För allmänt när ettan och tvåan är svår att få i på m46/47 lådorna så brukar det vara backspärren man får justera. Ska finnas brickor under damasken man kan justera ut en bit.

Men det är även bra att byta bussningarna till spaken också. Kommer bli ny bils känsla istället för att röra runt i grytan.
Senast redigerat av 744tic (12 februari 2009)


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
12 februari 2009
#11
tycke de låter som de där plastbitarna som håller spaken på plast som typ tidigare har nämnt brukar oftast va de felen på dom ..m46 ska stå pall för typ 250 hk  så om du körde med 200 är jag helt 100 på att de är de där plast grejjerna


1 800 Inlägg
12 februari 2009
#12
744tic skrev:
För jag tror mera på att du behöver justera backspärren. För allmänt när ettan och tvåan är svår att få i på m46/47 lådorna så brukar det vara backspärren man får justera..

Anledningen till att man måste justera backspärren är just att bussningarna är slitna.
Fixa felet, inte symptomet;)


MulleRacing
499 Inlägg
13 februari 2009
#13
Måste låna lite plats!

Jag har liknande problem med min m46! Får ibland inte i växlarna och tvåan går alltid i lite segare än andra växlarna. När jag tex rullar bakåt med kopplingen nere och lägger i backen så slutar bilen att rulla?! det är alldeles som om ettan ligger halvt i samtidigt som jag har backen i. och alla växlarna funkar helt okej ända tills jag lägger i backen och backar lite och ska sen köra framåt, då får jag inte i ettan och tvåan, men trean och fyran glider i, så jag måste få den att gå framåt lite på trean, då går det att få i ettan och tvåan igen. Kan det vara plastbussningen som är slut? för det är som alla kallar det här som att "röra runt i grytan" den är skit glapp i sidled.

Snälla hjälp! Och sry till dig som har denna topic:)


1 562 Inlägg
13 februari 2009
#14
händer även att lamellen kärvar på utgående axel.ger samma symptom

MulleRacing
499 Inlägg
13 februari 2009
#15
mange_240 skrev:
händer även att lamellen kärvar på utgående axel.ger samma symptom

hur löser jag det då? är jag tvungen att plocka isär eller går det att göra någon annan fuling?


1 418 Inlägg
13 februari 2009
#16
volvo_dude skrev:
tycke de låter som de där plastbitarna som håller spaken på plast som typ tidigare har nämnt brukar oftast va de felen på dom ..m46 ska stå pall för typ 250 hk  så om du körde med 200 är jag helt 100 på att de är de där plast grejjerna

En m46 går att döda med betydligt mindre än 250 hk utan att behöva vålda allt för mycket smile

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

1 562 Inlägg
13 februari 2009
#17
GLT_Racing_ skrev:
mange_240 skrev:
händer även att lamellen kärvar på utgående axel.ger samma symptom

hur löser jag det då? är jag tvungen att plocka isär eller går det att göra någon annan fuling?

nej till en början kollar man väl över bussningarna, funkar inte de blir de nog till att plocka ner lådan å se så att lamellen löper lätt på ingående axeln i lådan.

MulleRacing
499 Inlägg
13 februari 2009
#18
mange_240 skrev:
GLT_Racing_ skrev:
mange_240 skrev:
händer även att lamellen kärvar på utgående axel.ger samma symptom

hur löser jag det då? är jag tvungen att plocka isär eller går det att göra någon annan fuling?

nej till en början kollar man väl över bussningarna, funkar inte de blir de nog till att plocka ner lådan å se så att lamellen löper lätt på ingående axeln i lådan.

Okej:P


MulleRacing
499 Inlägg
13 februari 2009
#19
hur får jag bort plastbussningarna? måste jag ta det underifrån? eller går det att ta dom inifrån?


1 800 Inlägg
13 februari 2009
#20
Här sitter de nedre bussningarna, dom tar man underifrån:
http://www.volvoturbo.net/m477.jpg

Härifrån tar du de övre:
http://www.volvoturbo.net/kopplingsbyte1.JPG
För att få loss de övre måste du lossa spaken från länkaget undertill.

Finns fler bilder på www.volvoturbo.net



Sök