2402
Sök

trimmning av volvo 740 gl

86 Inlägg
30 januari 2008
#21
K-kam, avgasrör,spöörtfilter,byt top (531), porta plana, lätta, byt ratt smile


:]
469 Inlägg
30 januari 2008
#22
turbodannis skrev:
K-kam, avgasrör,spöörtfilter,byt top (531), porta plana, lätta, byt ratt smile

hur många hk ger ratten? lol lol lol

Darth Vader
1 644 Inlägg
30 januari 2008
#23
Beror på hur många ekrar det är smile

Braaaaap?

812 Inlägg
30 januari 2008
#24
marven skrev:
äsch det funkar bra me en gl.. mitt tips på billigt "bonntrim" till den
Plana toppen 2mm kostar 3-500
V-Kam från b230e kostar 100kr(om du inte hittar en k-kam billigt)
Ta bort fläkten som snurrar tesammans me motorn o montera dit en elfläkt me strömbrytare kostar 100kr(höfläkten) (Glöm inte kolla på tempen vid kökörning bara hehe)
Plocka bort sista dämparen i me rakt rör 50kr
Antingen borra luftburken så den andas bättre eller så köper du ett sportfilter biltema 150kr.
totalt mellan 700-1000 mer tycker jag inte det e värt o "trimma"

o sen har du en piggare gl som ger bättre respons på gasen o bättre vrid mellan 2500-5000 varv, åså kan man ligga breställ i kurvorna

mvh

PS. om du ska plana toppen, så köp för j*velen inte kamrem från biltema utan mekonomen eller micro. packningar osv går bra från biltema dock.

de är väl tversom du menar? biltemas packningar suger ju men deras kamremmar är bra..  planar du 2-3 mm så köp ramräm till sierra eller ford pinto så slipper den vara slapp även fast du spänner den..

man lever bara en gång..

551 Inlägg
5 februari 2008
#25
pimpad740 skrev:
marven skrev:
äsch det funkar bra me en gl.. mitt tips på billigt "bonntrim" till den
Plana toppen 2mm kostar 3-500
V-Kam från b230e kostar 100kr(om du inte hittar en k-kam billigt)
Ta bort fläkten som snurrar tesammans me motorn o montera dit en elfläkt me strömbrytare kostar 100kr(höfläkten) (Glöm inte kolla på tempen vid kökörning bara hehe)
Plocka bort sista dämparen i me rakt rör 50kr
Antingen borra luftburken så den andas bättre eller så köper du ett sportfilter biltema 150kr.
totalt mellan 700-1000 mer tycker jag inte det e värt o "trimma"

o sen har du en piggare gl som ger bättre respons på gasen o bättre vrid mellan 2500-5000 varv, åså kan man ligga breställ i kurvorna

mvh

PS. om du ska plana toppen, så köp för j*velen inte kamrem från biltema utan mekonomen eller micro. packningar osv går bra från biltema dock.

de är väl tversom du menar? biltemas packningar suger ju men deras kamremmar är bra..  planar du 2-3 mm så köp ramräm till sierra eller ford pinto så slipper den vara slapp även fast du spänner den..

nee kamremmarna håller inte bra, vet många som har haft kamrem från biltema o smällt den, känner en som jobbar på skrot o han sa att e där ett kamremsbrott i bilarna som kommer in med kassa toppar så e det oftast biltemas. iofs e det ingen fara med b230 motorerna om kamremmen smäller (förutom K motorn, o om du har planat mer än 3mm.), har alltid använt packningar från biltema, o alla har hållt skitbra. Topplockspackning till volvon e från biltema o fungerar finfint, har använt deras packningar till alla mina bilar o har inget ont o säga om dom..
Senast redigerat av marven (5 februari 2008)

You can't B serious, oh K

69 Inlägg
7 februari 2008
#26
Klorin_Elvis skrev:
vadå snikmotor ?  bättre/hållbarare motor får du nog leta efter  om man inte räknar med b18/b20
några grejer man kan göra:
portad planad 405 elr 531 topp , k-kam, extraktor grenrör, 2,5" system, värre förgasare/spridare, lättat svänghjul m.m       
mvh emil

lätta svänghjulet ger 0 i effekt. blir bara plus minus noll. lättar man det blir han bara rappare på gasen men sämmre ork och vrid!


1 232 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
#27
då blir det 940 turbo nästa

223 Inlägg
3 april 2008
#28
1, Byta kamaxel till en K-kam ( egenerfarenhet)
2, extraktorgrenrör ( egenerfarenhet )
3, 2½" Avgassystem.

Detta kostar inte så Jätte mycket pengar, och det förändrar bilens prestanda Märkbart. Din bil blir ingen Racing bil men du märker stor skillnad, inte snabbast men snabbare.

Sen till alla er som tror att ni vet en massa om trimmning så kan jag berätta att ett Öppetfilter inte ger ett enda skit på en så här pass gammal bil så länge den inte är nästintill max trimmad, då kan den dra nytt av mer kall luft, inte annars.

459 Inlägg
3 april 2008
#29
405/531 topp (portad/planad)= "byt spridare", extraktor, lätta svänghjulet (ger inte mer effekt, men lite snabbare varv respons), vassare kam, montera bort remmen till ac kompressorn wink, ja du finns säkert mkt mer. är ej så kunnig inom trim industrin.


103 Inlägg
3 april 2008
#30
köp en glt och smacka på en turbo wink


1 217 Inlägg
22 maj 2010
#31
Jag lånar den här gamla tråden lite då jag undrar över förgasare.

Vad kan vara lämplig/lämpliga förgasare till en b23 med extraktor,
lätt planad och "rejält folkraceportad" 530-topp med vx3-kam samt balanserade kolvar och stakar?

Helst bäst vs billigaste (fungerande) elternativet då det är ett budgetbygge.


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
22 maj 2010
#32
Dellortos

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

739 Inlägg
22 maj 2010
#33
trimma o trimma går :p Annan kamm typ v kam? böj till en klack som är på Gasvredet så du kan gasa fullt , plana topp mer vet jag inte ;D

3 Inlägg
17 april 2011
#34
mycket turbo tycker jag vem behöver det ? tongue men den som ingen turbo har han få åka utan bar big_smile ! jag kör volvo 740 GL med simons sport avgassystem på 2,5tum och öppet filter från kl-racing och en K-kam ska snart bygga om moton gå mycket fint som det är nu smile


270 Inlägg
18 april 2011
#35
har portad o planad topp samt vx3 kam i min GL, går riktigt fint faktiskt smile


2 035 Inlägg
21 augusti 2012
#36
Vad skiljer de olika topparna åt?

Vad är 531 topp? Vilken bil sitter den på?
Vad är vx3, k-kam osv? Svanhalstopp??

Kan man verkligen plana så mycket som 3mm å vad gör det i vrid, lr hästar??

Biljudsveteran sen 1984!

Forummoderator
26 325 Inlägg
22 augusti 2012
#37
bosabengt skrev:
Vad skiljer de olika topparna åt?

Vad är 531 topp? Vilken bil sitter den på?
Vad är vx3, k-kam osv? Svanhalstopp??

Kan man verkligen plana så mycket som 3mm å vad gör det i vrid, lr hästar??

Läs här;

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106228

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

679 Inlägg
22 augusti 2012
#38
Finns miljoner trådar, inte värt att trimma en sur gl, köp turbo bil istället!

766 Inlägg
22 augusti 2012
#39
kan folk sluta köpa biltemas sportluftfilter eller:S det renar luften lika bra som nätet som redan sitter på lmm

2 035 Inlägg
22 augusti 2012
#40
Skulle jag gå på å trimma min GL skulle det mest vara för skoj skull å kunna lära mig lite rent tekniskt å praktiskt hur allt funkar osv. Inte så invecklat kanske men nånstans får man la börja.

Jag vill inte ha kommentarer som "kör turbo istället" osv. Utan mera informativa meningar tack smile

Tycker det är en djungel gällande vad man eg ska köra för kam å med vilken topp osv osv....
Vissa säger 1,2 å 3mm på toppen men då säger nån annan att den spikar å drar mer soppa.

Biljudsveteran sen 1984!


Sök