3599
Sök

trimmning av volvo 740 gl

Forummoderator
26 339 Inlägg
22 augusti 2012
#41
bosabengt skrev:
Skulle jag gå på å trimma min GL skulle det mest vara för skoj skull å kunna lära mig lite rent tekniskt å praktiskt hur allt funkar osv. Inte så invecklat kanske men nånstans får man la börja.

Jag vill inte ha kommentarer som "kör turbo istället" osv. Utan mera informativa meningar tack smile

Tycker det är en djungel gällande vad man eg ska köra för kam å med vilken topp osv osv....
Vissa säger 1,2 å 3mm på toppen men då säger nån annan att den spikar å drar mer soppa.

Ett annat hett tips; prova sök om ämnet, så lovar jag att du finner dina svar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

766 Inlägg
22 augusti 2012
#42
bosabengt skrev:
Skulle jag gå på å trimma min GL skulle det mest vara för skoj skull å kunna lära mig lite rent tekniskt å praktiskt hur allt funkar osv. Inte så invecklat kanske men nånstans får man la börja.

Jag vill inte ha kommentarer som "kör turbo istället" osv. Utan mera informativa meningar tack smile

Tycker det är en djungel gällande vad man eg ska köra för kam å med vilken topp osv osv....
Vissa säger 1,2 å 3mm på toppen men då säger nån annan att den spikar å drar mer soppa.

klart bilen kommer ta mer bensin om du trimmar

Forummoderator
26 339 Inlägg
22 augusti 2012
#43
cpu1337 skrev:
bosabengt skrev:
Skulle jag gå på å trimma min GL skulle det mest vara för skoj skull å kunna lära mig lite rent tekniskt å praktiskt hur allt funkar osv. Inte så invecklat kanske men nånstans får man la börja.

Jag vill inte ha kommentarer som "kör turbo istället" osv. Utan mera informativa meningar tack smile

Tycker det är en djungel gällande vad man eg ska köra för kam å med vilken topp osv osv....
Vissa säger 1,2 å 3mm på toppen men då säger nån annan att den spikar å drar mer soppa.

klart bilen kommer ta mer bensin om du trimmar

Inte nödvändigtvis, men troligen beroende på hur seriöst man trimmar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

766 Inlägg
23 augusti 2012
#44
Mack skrev:
cpu1337 skrev:
bosabengt skrev:
Skulle jag gå på å trimma min GL skulle det mest vara för skoj skull å kunna lära mig lite rent tekniskt å praktiskt hur allt funkar osv. Inte så invecklat kanske men nånstans får man la börja.

Jag vill inte ha kommentarer som "kör turbo istället" osv. Utan mera informativa meningar tack smile

Tycker det är en djungel gällande vad man eg ska köra för kam å med vilken topp osv osv....
Vissa säger 1,2 å 3mm på toppen men då säger nån annan att den spikar å drar mer soppa.

klart bilen kommer ta mer bensin om du trimmar

Inte nödvändigtvis, men troligen beroende på hur seriöst man trimmar.

så du menar att en b230 med dubbla weber 45/48or och portad planad topp och vass kam inte tar mer än en orginal b230f?

1 160 Inlägg
23 augusti 2012
#45
lätta bilen släng ut allt =budgettrimmning

Forummoderator
26 339 Inlägg
23 augusti 2012
#46
cpu1337 skrev:
Mack skrev:
cpu1337 skrev:

klart bilen kommer ta mer bensin om du trimmar

Inte nödvändigtvis, men troligen beroende på hur seriöst man trimmar.

så du menar att en b230 med dubbla weber 45/48or och portad planad topp och vass kam inte tar mer än en orginal b230f?

Jag menar att om man byter ut sprutet till ett modernare sprut som VEMS eller liknande, och får det seriöst mappat, så ger det mer hästkrafter och mindre bränsleförbrukning.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Avstängd
195 Inlägg
23 augusti 2012
#47
Jo om man mappar om en originalmotor ja, men en vasst trimmad motor med annan kam osv. drar sjukt mycket bensin

Forummoderator
26 339 Inlägg
23 augusti 2012
#48
Burrrrner skrev:
Jo om man mappar om en originalmotor ja, men en vasst trimmad motor med annan kam osv. drar sjukt mycket bensin

Klart det drar mer bensin men inte nödvändigtvis mycket mer.
Är bara det jag säger.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 035 Inlägg
29 augusti 2012
#49
Hur mycket skillnad skulle det bli med,

Extraktorgrenrör plus 2.5" sportavgas??

Vart någonstans kan man se vilken bakaxel man har. Står det på bakaxeln?

Kan man renovera en bakaxelklump med nya lager osv?? Har sett att det finns något som ser ut som lageröverfall i klumpen.

mvh

Biljudsveteran sen 1984!

Forummoderator
26 339 Inlägg
29 augusti 2012
#50
bosabengt skrev:
Hur mycket skillnad skulle det bli med,

Extraktorgrenrör plus 2.5" sportavgas??

Vart någonstans kan man se vilken bakaxel man har. Står det på bakaxeln?

Kan man renovera en bakaxelklump med nya lager osv?? Har sett att det finns något som ser ut som lageröverfall i klumpen.

mvh

1. På en orörd motor? 1-5 hästkrafter?

2. Skall stå instansat på bakaxeln.

3. Ja. Finns även att köpa på till exempel Blocket.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 035 Inlägg
29 augusti 2012
#51
Mack skrev:
bosabengt skrev:
Hur mycket skillnad skulle det bli med,

Extraktorgrenrör plus 2.5" sportavgas??

Vart någonstans kan man se vilken bakaxel man har. Står det på bakaxeln?

Kan man renovera en bakaxelklump med nya lager osv?? Har sett att det finns något som ser ut som lageröverfall i klumpen.

mvh

1. På en orörd motor? 1-5 hästkrafter?

2. Skall stå instansat på bakaxeln.

3. Ja. Finns även att köpa på till exempel Blocket.

Okej så inte möe lönt att sätta dit sportavgas för just hk.

Vad skulle det göra om man t ex planade toppen bara 0.5mm-1mm? Lönt öht?
Finns det andra bakaxlar än slungdiffad på 740? Kanske finns många?
Finns det lagersatser till bakaxeln på blocket? Kanske finns på v parts med?

Hittade denna sidan: http://www.bakaxel.se/produktvisaren/it … ffhus.html

Hur omfattande är det att byta allt detta själv?
Senast redigerat av bosabengt (29 augusti 2012)

Biljudsveteran sen 1984!

Forummoderator
26 339 Inlägg
29 augusti 2012
#52
bosabengt skrev:
Mack skrev:
bosabengt skrev:
Hur mycket skillnad skulle det bli med,

Extraktorgrenrör plus 2.5" sportavgas??

Vart någonstans kan man se vilken bakaxel man har. Står det på bakaxeln?

Kan man renovera en bakaxelklump med nya lager osv?? Har sett att det finns något som ser ut som lageröverfall i klumpen.

mvh

1. På en orörd motor? 1-5 hästkrafter?

2. Skall stå instansat på bakaxeln.

3. Ja. Finns även att köpa på till exempel Blocket.

Okej så inte möe lönt att sätta dit sportavgas för just hk.

Vad skulle det göra om man t ex planade toppen bara 0.5mm-1mm? Lönt öht?
Finns det andra bakaxlar än slungdiffad på 740? Kanske finns många?
Finns det lagersatser till bakaxeln på blocket? Kanske finns på v parts med?

1. Nej det är inte lönt, om man ser på vad man får i ökad effekt.

2. Backar du tändningen och skaffar ett ställbart drev så kan det göra skillnad.

3. Finns många olika, ja.

4. Finns kompletta klumpar till och med att köpa. Vet inte om där finns på Vparts något till bakaxlar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
29 augusti 2012
#53
Ska du sugtrimma, hör med dom lokala rally nissarna i staden/byn, Dom brukar ha mycket godis ligga till bra pris. Eller eventuellt fixa fram delar till bra pris.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

2 035 Inlägg
3 januari 2013
#54
Har nu införskaffat mig en 531 topp med vx3 kam. En bra början iaf smile

Det blir kanske en FS280 kam sen senare. Men funderar på att porta toppen. Iaf börja med matchportning.
Fattar vad det innebär nu men vet inte hur man sen vet att övergången mellan insug och topp blir utan kanter, för det ser man ju inte när man sätter ihop allt.

Finns det några bilder någonstans??

Sen plana toppen kanske? Hur mycket bök är det sen att ställa kamdrevet om man behöver det??

Biljudsveteran sen 1984!

VD Hammar
613 Inlägg
4 januari 2013
#55
matchportningen använder du packningen som mall

MVH Johan

2 035 Inlägg
4 januari 2013
#56
opela skrev:
matchportningen använder du packningen som mall

Ja det är ju det mest logiska men när jag läste på denna sida http://www.overboostracing.se/foretag/t … aaeffe0997

Så står det att man inte ska gå efter packning, därför undrade jag hur man gör då?

Biljudsveteran sen 1984!

633 Inlägg
4 januari 2013
#57
jag kör 2,7mm planad 531topp med v kam, och till sommaren blir de röda v70t5 spridare med etanol


VD Hammar
613 Inlägg
4 januari 2013
#58
bosabengt skrev:
opela skrev:
matchportningen använder du packningen som mall

Ja det är ju det mest logiska men när jag läste på denna sida http://www.overboostracing.se/foretag/t … aaeffe0997

Så står det att man inte ska gå efter packning, därför undrade jag hur man gör då?

de där är ju från person till person, Annars så gör du en mall av det största "hålet" och ser till att resten blir lika stort som han nu har skrivit

MVH Johan

2 035 Inlägg
5 januari 2013
#59
Vw-Andreas skrev:
jag kör 2,7mm planad 531topp med v kam, och till sommaren blir de röda v70t5 spridare med etanol

Behövde du ställa kamdrevet nåt? Alltså ha ställbart kamdrev?

Coolt med etanol, räcker det med röda spridare? Ger det nån effekt?

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
5 januari 2013
#60
opela skrev:
bosabengt skrev:
opela skrev:
matchportningen använder du packningen som mall

Ja det är ju det mest logiska men när jag läste på denna sida http://www.overboostracing.se/foretag/t … aaeffe0997

Så står det att man inte ska gå efter packning, därför undrade jag hur man gör då?

de där är ju från person till person, Annars så gör du en mall av det största "hålet" och ser till att resten blir lika stort som han nu har skrivit

Ja så kan man ju göra. Fast insugsportarna verkar vara "matchportade" en bit in men sen blir det en lite kant som jag tänkte man skulle fila till.

Biljudsveteran sen 1984!


Sök