2934
Sök

Byta stereo i en Volvo 740 från 88.

84 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
tjenare. kollegans bil tror jag äör en 740 (kan inte volvo) där ska han byta ut stereon. så har förra ägaren varit och klippt och att sig. MEN !

Jag kan inte se att det är en iso kontakt utan minns inte helt men en kontakt som är fyrkantig med 9 pinnar. kanske fler. med färger som. blå/gul. grå. grå. svart. vit. orange. etc. alltså inga vanliga iso kablar alls. någon osm har kiunskap om denna typ av kontakt som kan ledsaga vilka trådar som är vad så jag kan skarva den med iso kontakten. alltså det blir väll då jord. matning. tändnings matning. motor antenn. vet itne om det är fler som ska kopplas. men änr jag testa en gång så small säkringen på baksidan av stereon. så lite hjälp snabbt bara på vilka färger som är vad är uppskattat !

84 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
det varkar som att detta är en volvo koppling från fler bilar ? som sagt kan jag inte volvo kopplingarna. någon med erfarenhet av det kanske som kan kommentare ?

Jag kom på att det var 2 konakter där. 1 med 4 pinnar på sen var det den stora fyrkantiga med med minst 9 pinnar i. säkert fler också ! grön/röd och alla möjliga färger !

84 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
http://www.webshop.bertilssonautoelectr … PC2204.jpg hitta till och med en bild nu. tror det var så här. så vilka färger ?

Stövarn
225 Inlägg
29 januari 2008
jadu volvo har en som man kallar "volvo orginal kabel" finns och köpa kablar nästan överallt som går ifrån volvos kabel till iso, inga större summer, blir bra mycket bättre o lättare

Jag såg ljuset i tunneln men det var visst tåget

84 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
jaa visst men nu är det så att det är klippt och kladdat med kablarna redan så det blir inte så lätt att återställa kablarna till volvo orginal 4pin/9pin kontakten. därför behöver jag veta vilka färger som är vad så jag kan skarva dem åt han som äger bilen.

Stövarn
225 Inlägg
29 januari 2008
jadu är osäker själv men vit - Högtalare -
orange - el anten
blå/gul - högtalare+
dom andra vet jag facktiskt inte men ska kolla efter nån bild har sett en förut, men tror det var så är inte säker. ska leta upp bilden.

Stövarn
225 Inlägg
29 januari 2008
svart är jord -
grön7röd är ström +
blå är till el antenn
vit och gul/vit streck är högtalar kablar en dörr
brun och gul/brun är en annan dörr
grå och gul/grå är en dörr
sen har du en svart till och en gul/svart till sista dörren
sen orange är väl om man vill koppla till den man dämpar instrumentljuset med

en som lagt upp på garaget. kolla om det funkar

Avstängd
76 Inlägg
12 oktober 2008
Ja håller på med samma sak.

Det finns ju inga iso kontakter bakom original stereon.
Så skall man klippa dom och skarva på en iso som passar den nya stereon?
Det är en 740 -90 jag har.

I got Dubs!
2 423 Inlägg
12 oktober 2008
köp en adapter på mekonomen,mds,brl,micro lr nånannanstanns. bara tattare som klipper

Avstängd
76 Inlägg
12 oktober 2008
Men det finns ju ingen stans att koppla in den?yikes

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 oktober 2008
A_Jeppsson> Låter som att du har den GAMLA anslutningen, samma som 240 har.... Finns ISO-adapter att köpa lite här o där från den typen till normal ISO.
Den 9-poliga är alla strömanslutningar plus högtalare fram. Den med fyra stift är för bakhögtalare.
Minns ej hur det är på 740 men jag VET att ORIGINAL 240 så är svart plusmatning via radioläge och grön är konstantström och brun jord. Upptäckte detta den hårda vägen en gång i tiden. Eftert det MÄTER jag mig alltid fram till vad som är vad.

MrRobsoN> SÄKER på att du inte har en kontakt? En svart tvåradig rätt bred en?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Avstängd
76 Inlägg
13 oktober 2008
MrRobsoN> SÄKER på att du inte har en kontakt? En svart tvåradig rätt bred en?

Finns inte en enda kontakt, det är original Radio.
Det kablar som finns:
1st Svart
1st Röd
1st Blå
2st Blåvit randiga

Dom kablarna går rakt in i Radion, måste alltså klippa dom om jag ska ta bort Radion från bilen.

Volvo850-92
1 680 Inlägg
19 april 2009
är det någon som har en bild på en original radio i 740?
Har jag det. Gå in på min sida och kolla om det är original.

398 Inlägg
19 april 2009
Har för mig att det finns i volvos orginal handbok till bilen om du har en sådan

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!

Volvo850-92
1 680 Inlägg
19 april 2009
Pierre-na skrev:
Har för mig att det finns i volvos orginal handbok till bilen om du har en sådan

Jag har en sådan men det finns inget bild på en radio.

398 Inlägg
19 april 2009
Volvo740-88 skrev:
Pierre-na skrev:

Har för mig att det står vad färgerna är till

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!

Volvo850-92
1 680 Inlägg
19 april 2009
Pierre-na skrev:
Volvo740-88 skrev:
Pierre-na skrev:

Har för mig att det står vad färgerna är till

??? jag vill bara veta om jag har original radio.

Sök