3003
Sök

Tipps från nån som kan B230F + Tändsystem

7 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
#1
Hej, Nu har jag fått huvudbry på 745an jag åker i för tillfället. Den har aldrig tvekat de minsta tidigare men när jag startade den förra veckan så var den grinig och krävde lite tugg med startmotorn innan den startade, åkte 8mil hem, gick som en klocka hela vägen, parkerade. 5dar senare skulle jag starta--- Stendöd!! 

KOLLAT UPP:
*Stift, tändkablar, fördelare och rotor Är nya, bytte dessa för några månader sedan, kollat att det är torrt under locket å allt ser normalt ut.

*Kamremmen hel och snurrar.

*Batteriet friskt

*(Bränslepumpen under surrar när jag vrider på nyckeln, säkringar till bränslepumparna hela o rena 1, 11)


Misstänker starkt nåt galet i tändsystemet, och mkt riktigt får jag ingen gnista varken från stift eller med en kabel direkt från spolen
(I denna sitter den spolen som inte ser ut som de brukar utan mer som en klump med massa sladdar på kontakter in, och utgående anslutning för tändkabeln är motsv den på ett tändstift)


Motor är B230F
Volvon är 745 -92

Nåt som har lust att dela med sig lite tipps o förslag på vad som kan vara felet, vad går bra först och pajar nästan över natten sådär??  Kan man kolla spolen eller mäta på den sk Tändmodulen (hittar den inte var sitter den?) för att se om nån av dessa gett upp, dyra att köpa nya om man inte vet liksom=)


Tacksam för alla svar!!


Stövarn
225 Inlägg
29 januari 2008
#2
tjo läste lite snabbt i haynes boken, har du kollat hur många volt det går fram till spolen?

Jag såg ljuset i tunneln men det var visst tåget

21 761 Inlägg
29 januari 2008
#3
Verkar som att det sitter ett tändsystem från Bendix på den bilen. Rex heter systemet, enligt vad som står i en rephandbok för 240 iaf. Där sitter tändspolen inuti en "låda" och sedan finns tre stycken olika uttag där diverse kablar sitter fast.

Själva tändmodulen ska tydligen sitta inuti lådan och en databox i kupen styr allting. Svänghjulsgivare sitter det också.

Har ingen större aning om vad som kan vara fel, men kanske glapp i databoxen eller liknande.

Stövarn
225 Inlägg
29 januari 2008
#4
hehe jadu är inte så hårt insatt i sånna grejer, men det är ju ganska känt att databoxen jävlas, oftas därför tankmätarna dör, det sägs att det ska sitta fyra skruvar som ska hålla i grejerna och man ska skruva åt dom lite så den sitter stabilt men har aldrig provat själv.

Jag såg ljuset i tunneln men det var visst tåget

One Man Clan
4 287 Inlägg
29 januari 2008
#5
Skulle tro att de är impulsgivaren eller hallgivaren beroende på vilken Tsystem du har... kolla upp om de är rätt signal från dessa


7 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
#6
DÅ kommer lösningen här, för framtiden att ta del av:

Mycket riktigt och nämnt av andra här i tråden så var felet  givaren vid svänghjulet (Pulsgivare eller Hallgivare kallad), Köpte en ny på Mekonomen 300:- byttes (onykter) på under 10min med en hylsnyckel 10, Svårare än så var det inte!!     

Tack för all info ni som skrev!!!!
Senast redigerat av MRX (1 februari 2008)



Sök