4320
Sök

Motorproblem Honda civic Esi -94

67 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
Min "check engine" lampa börjar lysa när jag kört en bit och sedan börjar motorbromsa?
Oljenivån i motorn är bra, någon som vet vad som kan spöka?
V-tec hoppar inte i alla gånger heller...

tacksam för svar!

Mvh / Jim

Rätt hastighet kan rädda liv, Men full fart sparar tid!

551 Inlägg
31 januari 2008
vilken olja har du? bara nån billig eller kvalitets olja?

You can't B serious, oh K

67 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
ska jag vara ärlig så vet jag inte.. fick oljan av morfar och han har varit bilmeck hela livet så de är inge biltema skräp iaf..

Rätt hastighet kan rädda liv, Men full fart sparar tid!

551 Inlägg
3 februari 2008
aoja, biltema har bra olja, vissa har haft problem med att vtec inte "hoppat in" när dom har kört med en viss sorts olja, av de jag har läst så har biltemas olja alltid fungerat perfekt med vtec.. om du nu inte litar på biltemas olja så kolla upp vilken olja som rekommenderas till din motor och byt till de.. mvh

You can't B serious, oh K

654 Inlägg
3 februari 2008
Har för mig ECUn sitter nere vid fötterna under mattan på EG,vik upp mattan så du ser ECUn.
På den finns det ett litet runt fönster eller vad man ska kalla det.
Vrid på tändningen och kolla på en liten röd prick som blinkar där i.
Dom blinkningarna visar ev felkoder.

Absolut inget fel på biltemas olja,må hända att den inte har lika långlivade förmåner som kanske märkes oljor
etc.Men funkar utmärkt till din bil.
Kolla vad du har för olje filter på din bil samt kolla oljan på stickan,även om du bara har Vtec på insugs kammen så borde man höra när den går in.
Vtec aktiveras av oljatryck,och med för lite olja alt ett tilltäppt filter så kan man tappa till räckligt mycket tryck för att Vtec inte skall aktiveras.
OBS: Vtec aktiveras inte heller om man har kall motor,måste uppnå en viss temperatur också..Om nu inte bilen är chipad,för denna funktion brukar många ggr försvinna då.
Skulle tro att ditt problem beror på för dåligt olje tryck,pga för lite olja/igensatt filter/etc.
Iom att vtec bara går in ibland..Men bara en tanke ja får kring det hela nu i skrivande stund.

Sök