2441
Sök

Rasad 9000 Aero växellåda

49 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
#1
Nu har växellådan på min 9000 aero -95 rasat, tänkte bara kolla om det är någon skillnad på den vanliga lådan till 2,3t och aero lådan för jag har lite problem att hitta en aerolåda. Och så tänkte jag kolla om det finns någon som vet om något företag som e bra på att förstärka växellådor och ungefär vad det kan kosta.

Bilmekaniker
199 Inlägg
31 januari 2008
#2
Ett tipps är att ta växellådan från en 2,0i kortmotor. Sägs att den ska hålla bättre.

1 217 Inlägg
31 januari 2008
#3
Saab_Emil skrev:
Ett tipps är att ta växellådan från en 2,0i kortmotor. Sägs att den ska hålla bättre.

Är inte det den klenaste av dem? Jag har knäckt 3 st sad


180 Inlägg
31 januari 2008
#4
Utväxlingen skiljer sig. Stoppar du i en 2,3T låda så blir varvtalet högre på varje växel.

Skittråkigt. Min rasade förra maj, men jag fick tag i en kille i Eskilstuna som kunde fixa en bättre begagnad låda till mig.

Kanske att TM Racing i Katrineholm kan fixa förstärkning i lådan. Det skulle ju underlätta om du skrev i vilken del av Sverige du vill ha hjälp. smile

/Evert

Evert | Martin

49 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
#5
martkan skrev:
Utväxlingen skiljer sig. Stoppar du i en 2,3T låda så blir varvtalet högre på varje växel.

Skittråkigt. Min rasade förra maj, men jag fick tag i en kille i Eskilstuna som kunde fixa en bättre begagnad låda till mig.

Kanske att TM Racing i Katrineholm kan fixa förstärkning i lådan. Det skulle ju underlätta om du skrev i vilken del av Sverige du vill ha hjälp. smile

/Evert

Bor 7 mil öster om göteborg, men är den någon skillnad på "stryktåligheten" mellan areo och 2,3t motorn?

761 Inlägg
1 februari 2008
#6
Saab_Emil skrev:
Ett tipps är att ta växellådan från en 2,0i kortmotor. Sägs att den ska hålla bättre.

Myt... Den håller bättre i en 2.0i pga att effekten är klen i de bilarna.. Den är inte byggd för vridet från en B234R.. Sen kommer ju motorn att varva fan så mycket mer pga annan slutväxel.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

302 Inlägg
1 februari 2008
#7
stoppa i en 2.3t låda. bilen går 40 istället för 45 på 4:an om du varvar 1000varv.

toppar 210 istället för 260. 
men de blir bättre acceleration.

jag gjorde det på min. fast det var en -93:a.

sen kortade jag en mellanaxel från en 9000 turbo - 88.
dom är mycket grövre..

mellanaxlarna brukar gå åt skogen hela tiden. är du säker på att det är lådan som har rasat?

växellådsjörgen är duktig på att förstärka och renovera.
forum.saabturboclub.com
gå in där och kika, finns grymt mycket duktigt saabfolk där.
också kan du söka på jörgen där.

302 Inlägg
1 februari 2008
#8
förresten så måste du flytta över medbringare mm. från gammla lådan.
är det differentialen som har gett upp på gamla lådan?

2 164 Inlägg
1 februari 2008
#9
Alla 2,3t lådor från 170hk till 225hk har samma låda bara annan medbringare och de är samma utväxling med.
45 låda på dom.
De är bara 2,0t som har 40 låda.

Detta från -94.

Sen så kan du försöka få tag på en låda runt -97 så är dom bättre.
Men en förstärkt låda går ju att få tag på men beroende på vad du vill ha.
Finns ju maptuns 6 växlade renoverings sats.
Men köp en förstärkt och kör in den väldigt lugnt så ska de nog hålla.

MVH

F


120 Inlägg
1 februari 2008
#10
Här fanns några alternativ..
http://www.racestuff.se/index.php?main_ … h=5_49_164

Sen ska det finnas privatpersoner som fixar och förstärker lite växellådor i egen regi, en omtalad sådan i saabkretsar är "Växellådsjörgen". Kan ju kanske vara värt att kolla upp?


49 Inlägg
1 februari 2008
Trådstartare
#11
Bohlin skrev:
förresten så måste du flytta över medbringare mm. från gammla lådan.
är det differentialen som har gett upp på gamla lådan?

Jo det e diffen som gett sig, ena kuggen hänger utanför lådan, är ett hål stort som en tennisboll på undersidan

302 Inlägg
1 februari 2008
#12
ok.. hur gick det till?     huset på lådorna är för svagt och måste förstärkas bl a. på saab lådorna.. då håller dom betydligt bättre har jag hört..

finns ritningar på forum.saabturboclub.com

49 Inlägg
1 februari 2008
Trådstartare
#13
Bohlin skrev:
ok.. hur gick det till?     huset på lådorna är för svagt och måste förstärkas bl a. på saab lådorna.. då håller dom betydligt bättre har jag hört..

finns ritningar på forum.saabturboclub.com

Jag svängde ut på vägen, la i 2:an och gasade på. Hörde hur det knäppte till och den ville inte flytta sig framåt, trodde först att det var en drivaxel som gått men sån tur hade man inte......

302 Inlägg
1 februari 2008
#14
ajfan..  det är alltid diferentialen som ger sej på dom där skitlådorna....  fick byta 4 låder på min.. på 8månader.

49 Inlägg
1 februari 2008
Trådstartare
#15
Bohlin skrev:
ajfan..  det är alltid diferentialen som ger sej på dom där skitlådorna....  fick byta 4 låder på min.. på 8månader.

Jag e "bara" inne på min andra låda, men nu e jag trött på att byta så nu får det bli en låda från växellådsjörgen, eftersom jag har planer på att trimma mer än det steg 3 jag har nu så kanske det e lika gärna.


Sök