2986
Sök

värsta billjudet på garaget?

16 197 Inlägg
4 februari 2008
lådan i chevellen e avstämmd vid 26hz wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 045 Inlägg
4 februari 2008
evilaudio skrev:

jo djuup bas det gillar vi,

och vilken bil då, måste säga att jag är impad av herr nillsons 850, är nog det häftigaste på tävlingarna.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
4 februari 2008
haha big_smile kul läsning iaf:)

vem har störst:D
Senast redigerat av pattilatti2 (4 februari 2008)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
5 februari 2008
evilaudio skrev:

Det var lågt!

Som en sidenote så är J:sons Capri inom 3dB från 20-20Khz, dvs den spelar lika mycket djupbas vid 20Hz som den spelar diskant vid 20kHz.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

10 287 Inlägg
5 februari 2008
Men Jonas ... ;-)

Vägningskurvor är ju bara en approximation. Man måste faktiskt eq:a efter den ljudupplevelse man vill ha.

Håller du inte med?

/Göran

(Att med modern elektronik brusa in även ett halvdant högtalarsystem till "inom 3dB" är ganska lätt - men sedan hur det funkar i verkligheten och vad som bottnar först är en annan sak)

jonash skrev:
Som en sidenote så är J:sons Capri inom 3dB från 20-20Khz

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
5 februari 2008
Frekvenssvaret måste vara någorlunda jämnt, annars blir det aldrig bra. Och vi har olika kurvor sparade i bilarna med...

Mitt inlägg var mest menat som ett exempel på att HiFi bilarna är rätt bra på det mesta, och framförallt, de har alla verktygen som behövs för att kunna ställa vilken karaktär på ljudet som helst!

Begränsningen sitter i att de oftast inte spelar mer än 130dB, men då är det å andra sidan fortfarande okej att sitta i bilen.

Många utav dB bilarna spelar kanske 145dB, men det låter skitilla redan vid 120...

mvh Jonas

Sharky skrev:
Men Jonas ... ;-)

Vägningskurvor är ju bara en approximation. Man måste faktiskt eq:a efter den ljudupplevelse man vill ha.

Håller du inte med?

/Göran

(Att med modern elektronik brusa in även ett halvdant högtalarsystem till "inom 3dB" är ganska lätt - men sedan hur det funkar i verkligheten och vad som bottnar först är en annan sak)

jonash skrev:
Som en sidenote så är J:sons Capri inom 3dB från 20-20Khz

Någon Form Av Proffs
214 Inlägg
5 februari 2008
fan vad proffsiga ni låter!!! en annan fattar ingenting!!! 3dB från 20-20Khz??? smile

Januari 2007 Försvann 9 Meter Av Skåne!!!

tokfrans
982 Inlägg
5 februari 2008
dudde008 skrev:
fan vad proffsiga ni låter!!! en annan fattar ingenting!!! 3dB från 20-20Khz??? smile

det är det som skiljer pojkarna från männen wink

Meister
6 763 Inlägg
5 februari 2008
k1mm0 skrev:
dudde008 skrev:

Pojkarna håller på med stereo och männen med motorer. big_smile Jag tycker de är så jävla löjligt med 2ton med stereo. Ohh jävlar han spelade 137db, WOW! Löjligt ut med skiten, stereo väger mad

16 197 Inlägg
5 februari 2008
camaro67 skrev:
k1mm0 skrev:
dudde008 skrev:

Pojkarna håller på med stereo och männen med motorer. big_smile Jag tycker de är så jävla löjligt med 2ton med stereo. Ohh jävlar han spelade 137db, WOW! Löjligt ut med skiten, stereo väger mad

137 db spelar man lätt me 30 kg stereo..wink

tokfrans
982 Inlägg
5 februari 2008
camaro67 skrev:
k1mm0 skrev:
dudde008 skrev:

"så jävla töntigt med starka motorer, man får inte åka snabbare än 110iaf"

Team dBakuten
3 453 Inlägg
5 februari 2008
k1mm0 skrev:
camaro67 skrev:
k1mm0 skrev:

lollollol

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

16 197 Inlägg
5 februari 2008
k1mm0 skrev:
camaro67 skrev:
k1mm0 skrev:

fast folk kanske har bråttom å komma upp till 110.. hehe

1 661 Inlägg
5 februari 2008
camaro67 skrev:
k1mm0 skrev:
dudde008 skrev:

Jag spelade 140DB sist och jag kör förmodligen om dig även med min 50kg stereo i.
Män med motorer? Jag pysslar med allt som har med bilar att göra.

1 688 Inlägg
5 februari 2008
Jag vet inte om bilen finns med här på garaget, men dbakutens van lät gött, fanns framsystem som kunde matcha rätt bra big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Rylander
5 februari 2008
camaro67 skrev:
k1mm0 skrev:
dudde008 skrev:

hahaha lol

260 Inlägg
5 februari 2008
Hmmm roll låter illa redan vid 120dB har jag inte varit med om inte i rexen iallafall cool ..
O det finns ju lite verktyg i bilen med som man kan ställa in o sparar kurvor i (AudioControl) kallas det verktyget,,
Visst som det nämns i tidigare inlägg så finns det både sq bilar som låter illa även då basbilar,,men alla ställer ju in som dom vill ha det så det får man ju inte glömma det är ju ägarna som gillar ljudet i just sin bil.

Det har varit en kul läsning iallafall.. big_smile
DD-Rexen
///Cliff
Senast redigerat av Black-Angel (5 februari 2008)

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
6 februari 2008
Black-Angel skrev:
Hmmm roll låter illa redan vid 120dB har jag inte varit med om inte i rexen iallafall cool ..
O det finns ju lite verktyg i bilen med som man kan ställa in o sparar kurvor i (AudioControl) kallas det verktyget,,
Visst som det nämns i tidigare inlägg så finns det både sq bilar som låter illa även då basbilar,,men alla ställer ju in som dom vill ha det så det får man ju inte glömma det är ju ägarna som gillar ljudet i just sin bil.

Det har varit en kul läsning iallafall.. big_smile
DD-Rexen
///Cliff

Jag tänker inte namnge vilka jag syftar på, men en hint är att om man har tex 2st 12tums basar och säg 2500W på dem, och så har man ett eller två kitsystem / coaxer med 2x50W så har du dem jag tänker på...

mvh Jonas

782 Inlägg
6 februari 2008
Tokken skrev:
goggemaster skrev:
iceleds Golf är väl inte byggd för att spela finlir utan högt?  big_smile

Jovisst det lirar högt.. men man är ute på väldigt djupa vatten genom att skriva loudest car
in sweden på den, för det är den lååååångt ifrån.

Ska man vara petig så står det faktiskt "Probably the loudest car in sweden" på den Probably står på bakluckan och syns inte när han demar.. så det är nog med glimten i ögat han har den texten på bilen.
Förövrigt gillar jag den bilen!!! vart sjukt impad när jag hörde den på brl barkarby.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

Team dBakuten
3 453 Inlägg
6 februari 2008
bushmyra skrev:
Tokken skrev:
goggemaster skrev:
iceleds Golf är väl inte byggd för att spela finlir utan högt?  big_smile

Jovisst det lirar högt.. men man är ute på väldigt djupa vatten genom att skriva loudest car
in sweden på den, för det är den lååååångt ifrån.

Ska man vara petig så står det faktiskt "Probably the loudest car in sweden" på den Probably står på bakluckan och syns inte när han demar.. så det är nog med glimten i ögat han har den texten på bilen.
Förövrigt gillar jag den bilen!!! vart sjukt impad när jag hörde den på brl barkarby.

Mja.. gillar man distortion så. Alla är vi ju olika.tongue

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Sök