3457
Sök

Trimma 854 R automat ?!

299 Inlägg
3 februari 2008
#21
skulle tro att den laddar samma som min s70 t5:a det vill säga 0,6 igrundladd.............jag har ett steg 3 från bsr å laddar 1,2 ungefär å d har jag åkt med i2säsonger nu utan bekymmer då har min maskin gått 17500 ungefär
Skulle ju rekomendera å chipp bilen så man är säkr på att allt funkar so det ska


Bamse940Ltt
3 februari 2008
#22
anton_j skrev:
Hur tror du du ska höra alla dom små spikningarna. Skulle en kunnig person som kan, se vad ni snackar skulle han skratta åt en del som skrivits här.

mycke möjligt att den kunniga personen skrattar jätte mycke åt oss. men jag hoppas att den kunniga inser att vi är medvetna om riskterna.. men vi har aldrig sagt att man kan höra alla spikningar. däremot har vi pratat om hur man kan MINSKA risken för spikningar.. säger inte att det inte kan hända. bara hur man kan minnimera riskerna...


jag kör så som jag tycker att jag känner mig själv i kunskap om min bil o motor.. vet precis hur den ser ut invändigt o har renoverat bottendelen på motorn pga krökt vevstake. o visste sen innan att jag körde precis på gränsen för att kröka den.


sen detta med höja med pysventil göra många o vet riskerna med det.. men även många som inte vet vad det innebär för risker. därför frågar dom o vi svarar hur vi har gjort. eventuellt hur vi skulle ha gjort om man varit med om ras.
Senast redigerat av Bamse940Ltt (4 februari 2008)

Tunnelmaster
348 Inlägg
3 februari 2008
#23
Ring Tomas eller Magnus på TM-racing så hjälper dom dig med dina frågor.

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771

Bamse940Ltt
3 februari 2008
#24
Andree skrev:
Bamse940Ltt skrev:
kör själv på 1.3 med min.. aldrig varit några problem sen jag byte stakar. men självklart får man hålla lite koll så det inte spikar

har du bara bytt stakarna elr kolvar oxå?
men e det inga problem med orginal spridarna?

har bara bytt stakarna... orginal kolvar hänger med till ca 500hk. o jag har max tänkt plocka 400-430hk ur min motor..

orginal spridarna funkar till min orginal 16t turbo.. men ska på med ett 19t sålänge till jag köpt de delar jag behöver för ca 400-450 hk. bör väl slänga på ett par ljusblå spridare men mina vita räcker beroende på vilken effekt jag vill plocka ut. o en mappning hade motorn inte mått dåligt av


mvh
Senast redigerat av Bamse940Ltt (4 februari 2008)

Norrlänning
1 453 Inlägg
4 februari 2008
#25
Oj oj oj.. vilken hetsk debatt wink kan vi inte sammanfatta allt med att för vissa håller de, och för vissa håller de inte.. de kanske är 50/50, inte vet ja.. så här ser ja på det, har man råd med ett rejält ras så trimma på, I med ett superchip och pys upp laddet till en 6-7 bar, varför inte 100 med en gång..  eller är man som mej inte har råd med ett ras så bör man köra original... så här ser ja på de iaf, ska du trimma så trimma riktigt, snåla inte, de kommer straffa sej nångång. och har du inte råd eller luist med det så bör du avstå...

// E

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

1 587 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
#26
Ja kollade idag vad det var för spridare fast de va mörkt hmm dom såg ljusblåa ut :S? hehe.. Men ja kanske såg fel .. Men alltså, om jag inskaffar en större IC och en olje kylare så kan jag ladda den upp till 0.9 utan att få problemss big_smile ??

Det är tyvärr inte jag som chippat bilen, det är den förr förra ägaren och han sa att chipet var från TM racing.. 280 häst skulle den vara uppe i.. Men när ja kör bilen så känns de inte alls som den har 280 häst sad.. Fattar inte varför, den går fint o bra men inte som 280 hästar.. sad kanske för att den är automatare.. ??


1 587 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
#27
Japp, förresten så la ja in mätare för ladd idag o där laddade den 1.0 bar exakt .. ?? Kan de stämma ? big_smile


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
8 februari 2008
#28
Severin skrev:
Japp, förresten så la ja in mätare för ladd idag o där laddade den 1.0 bar exakt .. ?? Kan de stämma ? big_smile

Är den chippad så stämmer det nog ganska bra.
Flesta lägger sig där även om man kan gå upp mot 1,2bar med originalprylarna.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 587 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
#29
Ok smile Ja gasar för fullt då den lägger sig på 1.1 fast efter kanske 1 sekund så går den ner till 1.0 exakt smile kollade de idag flera gånger !! big_smile Coolt som fan hehe


827 Inlägg
31 mars 2008
#30
Bamse940Ltt skrev:
Andree skrev:
Bamse940Ltt skrev:
kör själv på 1.3 med min.. aldrig varit några problem sen jag byte stakar. men självklart får man hålla lite koll så det inte spikar

har du bara bytt stakarna elr kolvar oxå?
men e det inga problem med orginal spridarna?

har bara bytt stakarna... orginal kolvar hänger med till ca 500hk. o jag har max tänkt plocka 400-430hk ur min motor..

orginal spridarna funkar till min orginal 16t turbo.. men ska på med ett 19t sålänge till jag köpt de delar jag behöver för ca 400-450 hk. bör väl slänga på ett par ljusblå spridare men mina vita räcker beroende på vilken effekt jag vill plocka ut. o en mappning hade motorn inte mått dåligt av


mvh

kompisen har en R med ca 300-350hk o han smälte 2 kolvar på väg hem från valåkra när han drog på.


827 Inlägg
31 mars 2008
#31
anton_j skrev:
Hur tror du du ska höra alla dom små spikningarna. Skulle en kunnig person som kan, se vad ni snackar skulle han skratta åt en del som skrivits här.

orka dryga, väx upp o lär dig föra en vuxen debbat.


57 Inlägg
31 mars 2008
#32
Kan någon förklara för mig vad en spikning är? har hört olika från många nu, skulle va tacksam...

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
31 mars 2008
#33
om du är sugen av mer effekt är det bara att gå vidare tex 3" hela vägen inkl främre rör och sportkat
ihop med öppet filter och autotechs steg3 chipp med lite hjärna kan du nog klara aut lådan
fungerar skapligt på min t5:a med aut har mindre turbo än vad det sitter på din om jag inte minns fel
går då rätt skapligt laddar 1.2 dock ska man ha lite respekt för lådan

men längre än så ska man inte gå för då kommer lådan ge upp

Kör fort så hinner inget hända...

158 Inlägg
31 mars 2008
#34
Det är ju inte laddet som är allt i draget på bilen smile På skylinen ja kör laddar ja 0.9 bar går jävligt mycket bättre, än min förra 93 (nordic trimmad) Ladda 1.5 bar med den. Men Helt rätt klart du ska trimma grabben smile men kan bli lika tråkigt som för mig sad nån pilla på min boostcontroll (laddtrycks styrningen) så hade visst för mycket ladd när ja stämpla fullt vilket resultera att det fattas 5-6 bar i 5ans burk... så nu står ja inför en motor renovering...

285 Inlägg
31 mars 2008
#35
med chipet ja ska sätta i nu laddar han 1,3 å de är inga problem..en polare som är störd å tror han kan allt kör konstan 1,5-1,6 utan några problem...visst de sliter men men


66 Inlägg
31 mars 2008
#36
nån som har problem när man gör en kik done på 850 t5 atomat när han får ladd tryck tjuter det nån stana tror det e läck intercolern ???

ante va namnet 26 år jobbar som mekaniker,

Ahlsen
31 mars 2008
#37
tycker inte att du skall ställa upp laddet själv, jävligt dumt å chansa om det skulle hända något

223 Inlägg
31 mars 2008
#38
är du värd att riskera ett ras? har du pengar till en renovering ifall olyckan skulle komma fram?
lägg pengarna på något annat kul istället. tongue

det räcker väll som det är nu smile dra lite bmw bilar duger den väll gott till nu?

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
1 april 2008
#39
vad jag har läst mig till så är det ingen mening att ställa upp laddet manuellt i dessa motorer, då dom mäter med MAF, http://uppstickaren.se/privat/12.htm

men när man magnetventil pajjade så gick bilen apa så jag tänkte lite mer ladd kunde jag ha, å efter mycket om och men så kom jag till nivån där jag ryckte WG slangen helt (laddade strax över 1.2), å jag skojjar inte att bilen va tröttare utan magnetventil än vad den är med... nu med bytt magnetventil pinnar den på utav satan igen...
Senast redigerat av Xoff (1 april 2008)



Sök