Sedan den senaste vapenlagsrevideringen, så är det olagligt att inneha och att medföra vapen på allmän plats. Undantag finns om det kan styrkas behov. Absurt nog så klassas bilen som allmän plats.
Hade en arbetskompis som åkte dit för en stanley kniv (mattkniv) där bladet bara var 2 cm, som han glömt lägga av efter arbetet blev 2000 kr i böter och en dag i finkan för honom (Han e tidigare straffad för misshandel)! Tydligen så har Polisen infört nolltolerans på knivar iallafall i Helsingborg!
klart fan han åkte dit för det han hade ju en misshandel på sig före också dom tar knivlagen hårdare om du har haft ett brott bakom dig
Du är i tjänst med kniv, och efter att du handlat hoppar 3 killar på dig och misshandlar dig, varpå du använder kniv i självförsvar..
Vad händer då?
Detta skall jag kunna :S
Men om detta skulle ske så får du handla i Nödvärn, alltså rätten att mot en angripare använda våld eller hot om våld som annars är olagligt. Den hotade får inte bruka våld så allvarligt att det måste anses vara uppenbart oförsvarligt. I vissa fall kan någon som använt sig av uppenbart oförsvarligt våld ändå gå fri från straff.
Så om du använder kniv och skadar någon med den så kommer du få det svårt i en ev, rättslig förfrågan. För då har du kunnat använda våld som inte är lagligt för att du ska kunna komma undan.
Men bra fråga, men alltid svår från fall till fall!!!
Lagstiftningen på det området behöver justeras kraftigt!
men vi säger så här om man har en kniv i bilen och jag har den för att ta död på en hare eller nått anat man har kört på
Nej det får man inte ha, för bilen klassas som allmän plats. Dessutom så får man inte själv avliva ett påkört vilt.
Med vissa undantag. Licensierade personer kan. Om man t.ex kör på ett vilt när man nyss varit och jagat. Om man anser att djuret lider och platsen känns säker att skjuta på
men vi säger så här om man har en kniv i bilen och jag har den för att ta död på en hare eller nått anat man har kört på
Nej det får man inte ha, för bilen klassas som allmän plats. Dessutom så får man inte själv avliva ett påkört vilt.
räknas bilen som allmän plats?? me andra ord så skulle vem som helst få kliva in i min bil... allmänplats menas ju me att den e till för allmänheten... verkar heelt sjukt.
tänk om det är nånstans där du inte ha täckning på telefon och inga andra bilar kommer och djuret ligger och plågas vad gör du då. även nämna att du har mint 5 mil till närmaste hus ..
räknas bilen som allmän plats?? me andra ord så skulle vem som helst få kliva in i min bil... allmänplats menas ju me att den e till för allmänheten... verkar heelt sjukt.
galet ju tänk om man vaknar en morgon och det ligger en i bilen och sover hehe
tänk om det är nånstans där du inte ha täckning på telefon och inga andra bilar kommer och djuret ligger och plågas vad gör du då. även nämna att du har mint 5 mil till närmaste hus ..
Jo jag håller med dig. Men lagen är sådan, hellre låta ett djur plågas länge än att snabbt och smärtfritt "taga det av daga".
Hur är det med golfklubbor då?. dom är ju lika potent farliga som basebollträn.
Nja dom e inte alls lika farliga, iaf inte i mitt tycke då dom går sönder alldeles för lätt när man börjar banka annat än golfbollar med dom....
Iaf det märket på klubban jag hadde, skaftet knäcktes typ på mitten
"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Jo jag håller med dig. Men lagen är sådan, hellre låta ett djur plågas länge än att snabbt och smärtfritt "taga det av daga".
jag håller med det är helt sjukt, men så tolkar bängen och lagstiftarna det hela. Det kom till när dom skärpte vapenlagarna för några år sedan.