3271
Sök

Bära kniv, vad säger lagen?

375 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
När jag är arbetsklädd bär jag alltid kniv. En sak jag har funderat över är om det är lagligt att tex gå in i en affär och handla med kniv på sig hmm Har till och med gått in på banken med kniv hehe tongue
Någon som vet?

16 197 Inlägg
4 februari 2008
på arbetstid får du ha de eftersom då räknas de som verktyg..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

654 Inlägg
4 februari 2008
aenfors skrev:
När jag är arbetsklädd bär jag alltid kniv. En sak jag har funderat över är om det är lagligt att tex gå in i en affär och handla med kniv på sig hmm Har till och med gått in på banken med kniv hehe tongue
Någon som vet?

Ja, i vissa yrken är det helt lagligt att bära kniv. Exempelvis för snickare, elektriker osv. med hantverkare. Du får ha kniven på dig lika mycket utanför som i affären/banken, när du är i tjänst. Dock kanske baktjänstemännen har invändningar på det om du helt plötsligt skulle börja göra utfall? wink

375 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
Jo, men oftast är jag inte i tjänst. Brukar tex handla på väg hem från jobbet. Knivig fråga det där lol

2 751 Inlägg
4 februari 2008
Tror inte folk bryr sig mycket iaf... Jag skulle inte reagerat spec mycket ifall en snickrare gick in i banken med en kniv vid sidan om...

Who Djaa bless no man curse

16 197 Inlägg
4 februari 2008
aenfors skrev:
Jo, men oftast är jag inte i tjänst. Brukar tex handla på väg hem från jobbet. Knivig fråga det där lol

HAHA. där fick du allt till de..  smile

ja e oxå hantverkare å springer i blåställ mest hela tiden å har då alltid 2 knivar på mig.. å än så länge har inte snuten sagt nåt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
4 februari 2008
brukar springa om kring med det när man jobbar också! ingen som sagt ngt iaf! kompisen satt å vänta på bussen fullt utrustad för rörkrögeri, nyss slutat jobbet för dagen så gick polisen förbi, dom kollade mkt men sa inget..

väldigt knivig fråga som sagt! wink

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

325 Inlägg
4 februari 2008
här (läs finland) var det en tid sen mycket diskussion om detdär i media. lagen säger att man inte får ha kniv på sig på någon offentlig plats överhuvudtaget, inte ens fasst man skulle behöva det i sitt yrke. hur snuten sen i verkligheten följer upp den lagen är ju svårt att säga men lagen är ju vad den är för det wink själv har man ju alltid sin trogna leatherman på sig var man än är, flyget är ett undantag big_smile

(none)
1 725 Inlägg
4 februari 2008
Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål, i dagligt tal knivlagen, är en lag i Sverige från 1988 som förbjuder innehav av knivar och andra föremål som "är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa" på allmänna platser. Sådana vapen, till exempel knogjärn, får ej heller överlåtas till personer under 21 år eller saluhållas. Lagen gäller inte där vapenlagen är tillämplig. "Springstiletter eller springknivar" får enligt lagen inte innehavas av personer under 21 år. Brott mot lagens regler ger böter eller fängelse i högst sex månader. Vid grovt brott döms till ett års fängelse.

Källa: wikipedia

Kanske lite svar på frågan?!

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

(none)
1 725 Inlägg
4 februari 2008
Förbudet gäller inte, om föremålet enligt
särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller
visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till
föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är
att anse som befogat.
Senast redigerat av Braather (4 februari 2008)

Evolution Garage
1 299 Inlägg
4 februari 2008
Kommer du in med arbetskniv i arbetskläder å handlar mjölk så tror jag inte något händer...
Går du runt med en butterfly å viftar i ansiktet på poliser en fredakväll så blir dom nog lite upprörda...

Det är nog från situation till situation rent praktiskt...

Juridiskt sett får du inte bara kniv på allmän plats, har för mig att bladet ska vara 7cm för att det ska räknas som kniv eller liknande dock..

Sky´s the limit...

Sleeper
3 084 Inlägg
4 februari 2008
hmm tro vad dem säger om motorsåg och machete :?

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

1 489 Inlägg
4 februari 2008
Om vi säger såhär då?

Du är i tjänst med kniv, och efter att du handlat hoppar 3 killar på dig och misshandlar dig, varpå du använder kniv i självförsvar..

Vad händer då? wink

• Även den starka måste ta i när han skiter

764 Inlägg
4 februari 2008
aenfors skrev:
Någon som vet?

Det får du...

TeQuilla

406 Inlägg
4 februari 2008
förutom det alla säger har jag hört att om knivens blad är max 7cm långt så får man ha den överallt (liten fickkniv) hur de stä,,er eller ej vet jag inte men är lite säker ialf smile

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)

(none)
1 725 Inlägg
4 februari 2008
MarcusL skrev:
Om vi säger såhär då?

Du är i tjänst med kniv, och efter att du handlat hoppar 3 killar på dig och misshandlar dig, varpå du använder kniv i självförsvar..

Vad händer då? wink

Detta skall jag kunna :S

Men om detta skulle ske så får du handla i Nödvärn, alltså rätten att mot en angripare använda våld eller hot om våld som annars är olagligt. Den hotade får inte bruka våld så allvarligt att det måste anses vara uppenbart oförsvarligt.
I vissa fall kan någon som använt sig av uppenbart oförsvarligt våld ändå gå fri från straff.

Så om du använder kniv och skadar någon med den så kommer du få det svårt i en ev, rättslig förfrågan.
För då har du kunnat använda våld som inte är lagligt för att du ska kunna komma undan.

Men bra fråga, men alltid svår från fall till fall!!!
Senast redigerat av Braather (4 februari 2008)

volvoraggare
4 776 Inlägg
4 februari 2008
MarcusL skrev:
Om vi säger såhär då?

Vad händer då? wink

vid självförsvar så är det lämpöigt att ta till kniven om man blir anfallen  när jag vart lärling på en del ställen som snickare och vaktmästare har jag jämt haft kniv på mig

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

hater
656 Inlägg
4 februari 2008
Hur e det med baseballträ?

Har länge funderat på att köpa ett och motivlacka diskret o lägga d i bilen nånstans. Vad säger polisen när de stoppar en o så? Nån som har en aning?

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

2 126 Inlägg
4 februari 2008
Hade en arbetskompis som åkte dit för en stanley kniv (mattkniv) där bladet bara var 2 cm, som han glömt lägga av efter arbetet blev 2000 kr i böter och en dag i finkan för honom (Han e tidigare straffad för misshandel)! Tydligen så har Polisen infört nolltolerans på knivar iallafall i Helsingborg!

volvoraggare
4 776 Inlägg
4 februari 2008
Braather skrev:
MarcusL skrev:
Om vi säger såhär då?

Vad händer då? wink

Detta skall jag kunna :S

Men om detta skulle ske så får du handla i Nödvärn, alltså rätten att mot en angripare använda våld eller hot om våld som annars är olagligt. Den hotade får inte bruka våld så allvarligt att det måste anses vara uppenbart oförsvarligt.
I vissa fall kan någon som använt sig av uppenbart oförsvarligt våld ändå gå fri från straff.

Så om du använder kniv och skadar någon med den så kommer du få det svårt i en ev, rättslig förfrågan.
För då har du kunnat använda våld som inte är lagligt för att du ska kunna komma undan.

Men bra fråga, men alltid svår från fall till fall!!!

du verkar vara väldigt påläst

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Sök