tänk om det är nånstans där du inte ha täckning på telefon och inga andra bilar kommer och djuret ligger och plågas vad gör du då. även nämna att du har mint 5 mil till närmaste hus ..
Jo jag håller med dig. Men lagen är sådan, hellre låta ett djur plågas länge än att snabbt och smärtfritt "taga det av daga".
Hur är det med golfklubbor då?. dom är ju lika potent farliga som basebollträn.
Nja dom e inte alls lika farliga, iaf inte i mitt tycke då dom går sönder alldeles för lätt när man börjar banka annat än golfbollar med dom....
Iaf det märket på klubban jag hadde, skaftet knäcktes typ på mitten
kan intyga att vissa golfklubbor kan göra MYCKE skada..
har själv blivit slagen i skallen me en å ja LOVAR att de gick inte sönder.. fick sy 11 stygn.
Om vi säger som så, att jag kom fram till en kille som åkt på stryk. 2st killar med golfklubbor och 1 med basebollträ. Kan ju säga att han såg inget vidare ut killen.
Vet inte vad jag tycker om lagarna, vissa borde ändras men andra kan stanna kvar
Bollträ går under samma lag som knivlagen, alltså är det lika "illa"
Mvh Marcus
Nu anar jag en viss ironi från dig?
Men varför att basebollträ går under knivlagen vet jag inte. Mestadels för att träna oftast används i samband med slagsmål. Därav lagen
Mvh
En "viss" ironi kan man nog utläsa, men det finns en allvarligare kärna också, en golfklubba är lika dödligt farlig som ett basebollträ, så man tycker att golfklubbor också ska omfattas av vapenlagstiftingen i rättvisans namn.
jag kommer alltid ha en kniv i bilen oavsätt om det kommer snutar och börjar söka igenom bilen då säger jag används till nödvärn om jag kör på ett djur
Nu anar jag en viss ironi från dig?
Men varför att basebollträ går under knivlagen vet jag inte. Mestadels för att träna oftast används i samband med slagsmål. Därav lagen
Mvh
En "viss" ironi kan man nog utläsa, men det finns en allvarligare kärna också, en golfklubba är lika dödligt farlig som ett basebollträ, så man tycker att golfklubbor också ska omfattas av vapenlagstiftingen i rättvisans namn.
Absolut kan en golfklubba vara minst lika farlig som ett basebollträ - om inte ännu farligare. Men det är svårt och införa en sådan sak som ett vapen. Tänk på så mycket andra sporter som har "farliga" saker t.ex
Ishockey - klubborna kan skada Innebandy - samma sak Biljard - Gör ont
Alltså det finns så mycket som kan skada, så inför man en sådan grej i lagen så får man snart inte gå utanför dörren.
Däremot kan jag nästan förstå att polisen tittar snett om man har ett basebollträ i bilen klockan 2 på natten en fredagkväll. Inte f'n ska det användas till och spela brännboll
jag kommer alltid ha en kniv i bilen oavsätt om det kommer snutar och börjar söka igenom bilen då säger jag används till nödvärn om jag kör på ett djur
Okej, det hjälper inte. För som sagt får du inte avliva ett djur på egen hand, och särskilt inte med kniv. Ska djuret avlivas ska det ske humant och snabbt, t.ex pistol/gevär. Skära halsen av ett rådjur med kniv tar tid..
Dessutom kommer du åka på det om dom hittar kniven, då är vi tillbaka på knivlagen
Men visst, kan kännas tryggt med en kniv. Dock lika olagligt för det
Det är en bra filosofi, men den är olagligt tyvärr.
Mvh
Absolut kan en golfklubba vara minst lika farlig som ett basebollträ - om inte ännu farligare. Men det är svårt och införa en sådan sak som ett vapen. Tänk på så mycket andra sporter som har "farliga" saker t.ex
Ishockey - klubborna kan skada Innebandy - samma sak Biljard - Gör ont
Alltså det finns så mycket som kan skada, så inför man en sådan grej i lagen så får man snart inte gå utanför dörren.
Däremot kan jag nästan förstå att polisen tittar snett om man har ett basebollträ i bilen klockan 2 på natten en fredagkväll. Inte f'n ska det användas till och spela brännboll
Nu ska jag dra och träna, plingeling
Självklart så ska även hockey/bandyklubbor och även i en viss mån biljardkö också omfattas av vapenlagstiftningen: För alla är i händerna på fel individ är lika dödligt farliga som vilket vapen som helst.
då blir det hagelbössa i bilen då men då är det ju förbud mot vapenlagen där också... kanske ska tipa snuten om att en kompis til mig åker omkring med en yxa i bilen hö hö
Nja dom e inte alls lika farliga, iaf inte i mitt tycke då dom går sönder alldeles för lätt när man börjar banka annat än golfbollar med dom....
Iaf det märket på klubban jag hadde, skaftet knäcktes typ på mitten
kan intyga att vissa golfklubbor kan göra MYCKE skada..
har själv blivit slagen i skallen me en å ja LOVAR att de gick inte sönder.. fick sy 11 stygn.
Nej jag säger ju inte direkt att dom är ofarliga, tvärtom. Men den *jag* hade tålde inte mycket bankande innan den gav upp och då tog jag ändå inte i allt vad jag kunde.
Det som är farligt med golfklubbor är ju att dom har större delen av sin vikt ute i änden och ett så långt skaft så det blir ju betydligt mer kraft i slaget med en golfklubba än med ett sånt där litet brännbollsrack som han hade. Däremot har ju dom flesta golfklubbor som tur är inte särskilt stor total massa så dom är ju ändå inte så farliga som dom *skulle kunna* vara.
Men dock är ju golfklubbor så klumpiga att asa med sig och så svåra att dölja (om man inte har typ en läderrock eller nått) så dom används ju väldigt sällan som vapen, det är nog därför som dom inte klassas som ett vapen.
Så ja, golfklubbor är rejält farliga om dom används på sätt dom inte ska användas men sen å andra sidan sett så kan man ju döda någon med en tandborste med så om man bara helt tvärt skulle förbjuda allting som var farligt så skulle vi ju inte ha mycket kvar här i världen.
Senast redigerat av TBOC_Razor (4 februari 2008)
"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
då blir det hagelbössa i bilen då men då är det ju förbud mot vapenlagen där också... kanske ska tipa snuten om att en kompis til mig åker omkring med en yxa i bilen hö hö
Njaa inte alltid, du är kanske på väg till skjutbanan, eller din kompis har kanske allvarliga funderingar på modifiera bilen till gengas?. Och då behövs det en yxa till veden.
Njaa inte alltid, du är kanske på väg till skjutbanan, eller din kompis har kanske allvarliga funderingar på modifiera bilen till gengas?. Och då behövs det en yxa till veden.
Du är i tjänst med kniv, och efter att du handlat hoppar 3 killar på dig och misshandlar dig, varpå du använder kniv i självförsvar..
Vad händer då?
Detta skall jag kunna :S
Men om detta skulle ske så får du handla i Nödvärn, alltså rätten att mot en angripare använda våld eller hot om våld som annars är olagligt. Den hotade får inte bruka våld så allvarligt att det måste anses vara uppenbart oförsvarligt. I vissa fall kan någon som använt sig av uppenbart oförsvarligt våld ändå gå fri från straff.
Så om du använder kniv och skadar någon med den så kommer du få det svårt i en ev, rättslig förfrågan. För då har du kunnat använda våld som inte är lagligt för att du ska kunna komma undan.
Men bra fråga, men alltid svår från fall till fall!!!
du verkar vara väldigt påläst
Har inget val! Men inte för att jag ångrar att jag valt den vägen jag har valt. Kan lova dig att man har nytta av det i det civila med.
Undra hur lagliga vi är när vi far ut å åker skoter då... Brukar vara både knivar, isdubbar, yxa å motorsåg med... Å inget av de är ju direkt farligt heller:rolleyes:
Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**