2896
Sök

luktar olja, motorlampan tänds när jag gasar på ordentligt. HJÄLP!

248 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
har lite småoroande problem med min calibra, den luktar väldigt mycket olja ibland in i kupen, den läckte från ventilkåpan när jag köpte den så den packningen bytte jag, men det är först nu den har börjat lukta.
börjar bli obehagligt att köra den efterson jag inte har nån aning om felet. det är en opel calibra 91a 16ventilare,

tacksam för hjälp
Senast redigerat av JinXr2 (5 februari 2008)

Smålänning
7 887 Inlägg
5 februari 2008
Kollat om den ryker blått baktill och luktar bränt vid belastning?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

248 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
ryker bara lite vitt när han är kall, annars inget =/

248 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
JinXr2 skrev:
ryker bara lite vitt när han är kall, annars inget =/

Hjälp mig!

51 Inlägg
5 februari 2008
kolla efter oljeläckage mot växellådan

Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too

248 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
inge som har några mer tips`?

2 230 Inlägg
5 februari 2008
kolla olje tråget bara för att...
kör den varm lyft upp bilen å se om det läcker nånstans.. dock var lite försiktig då du går under så det inte droppar på dig:)

så kan det vara då det inte blev som det skulle

volvoraggare
4 776 Inlägg
5 februari 2008
sitter väll en packning vid tråget också det kan inte vara den som läcker

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

892 Inlägg
5 februari 2008
Om det luktar en massa så skulle min gissning iaf ligga på en läcka nånstans. Börja med att kolla det. smile

Kolla på motorn och under om den är oljig nånstans. Inte helt omöjligt att det kan läcka ner olja på avgasröret, vilket det kan göra både vid ventilpackningen och under, vid oljetråget, då avgaset går under motorn. Kolla även vid oljefiltret osv, överallt där du kan komma på. Du skulle kunna testa en enkel motortvätt och se efter en tur i bilen om det är någon fräsh olja nånstans...

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

782 Inlägg
5 februari 2008
drar bilen mycket olja så kan det komma från vevhusventilationen (vet inte hur det ser ut på oplar) som ska va sluten men kan gått sönder så det blir en oljedimma annars så brukar det lukta rejält om det kommer olja på grenröret eller avgassystemet och det behöver inte va alls mycket.

Sök