4364
Sök

(lager)knack i b230e motor... suck

257 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
#1
Tjena igen. nu börjar jag verkligen tröttna på den här skiten. har bytt vattenpump för att den andra nästan dog, självklart så började den andra knakca konstant. sen på besiktningen så klagade dom på att min servoslang läckte olja så jag plockade ner hela servon och allt och lämnade in så dom fick byta slang åt mig, när den ändå var nere så tänkte jag att jag kunde passa på och se om servon verkligen suger så mycket kräm från motorn så jag drar ut bilen en vända. när jag kommer tillbaka hör jag att knackandet låter väldigt konstigt.  OHno. något mer än pumpen knackar och det är iaf inte en tom servopimp då den är på service.
så vad är det då som knackar i nedre delen av motorn (ärjag så gott som säker på)?

kan ju nämna att min trippmätare visar ca 50 000 mil. dock så ska förra ägaren ha bytt mätare till en som visade 20 000 mil fel. vet inte om det betyder att den gått 30 000 (vilket är mest troligt) eller om den gått 70 000.
Senast redigerat av Beaverus (5 februari 2008)

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

3 235 Inlägg
6 februari 2008
#2
Om det låter i den nedersta delen av motorn är det förmodligen ramlager som har tackat för sig.

Om bilen har gått 30, 50 eller 70 tusen mil har väl egentligen inte så mycket att säga om det har servats ordentligt och inte körts sönder. Det är inte åldern som dödar en bil, utan ägaren(na)...sad


257 Inlägg
6 februari 2008
Trådstartare
#3
den har varit välservad och bara gått mellan sverige och finland från 93 till i höstas. men finns det något sätt att få reda på om det är ett ramlager eller om det är något annat. speciella kännetecken eller nåt?

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

orginal är för gubbjävlar
296 Inlägg
6 februari 2008
#4
de lätaste är ju att nyta motor tar ju inte mer än någon timme i en gammla volvo så...

hellre pallbocks kung än trailer queen

257 Inlägg
6 februari 2008
Trådstartare
#5
men jag tänkte så jag slipper göra det. ifall det kan vara nåt annat simpelt. tänkte nämligen göra iordning extramotorn först. plana den och sånt. men nån som har nåt tips på hur man kan kolla var knacket kommer ifrån? ventilerna vet jag sj hur man kollar men kännetecken på lager mm.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

257 Inlägg
6 februari 2008
Trådstartare
#6
ingen som kan ge tips på hur man lättast kollar upp var knacket kommer ifrån?

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

Smålänning
7 887 Inlägg
6 februari 2008
#7
Ramlager eller vevlager. Du kan renovera motorn om du vill, billiga (skapligt iaf) delar och simpel uppbyggnad, dessutom är det alltid skoj att skruva motor wink
Blir det högre uder balastning oavsett varvtal så är det ramlager. Är det värst vid jämn belastning så lär det vara vevlager.

Har själv lagerknack i min saab, med där hade förra ägaren vart så nogrann med oljebyte att den oljan som va i när jag bytte 1:a gången va trögflytande när den va varm...

Han hade kört o kört på samma olja som va i när den köptes i typ 4 - 5 år... mad Sen kommer jag och byter var 700:e mil för att rensa ur, och så kommer knacket sad Dock har jag kört flera hundra mil med det nu, så det är ingen större fara sålänge du är väldigt nogrann med service nu och lyssnar så det inte blir för mycket värre, och kör lungt.

Väntar vi bara på att en sån som påstår rödblockarna odödliga ska förklara vad i dom som är det smile
Senast redigerat av twin_cam (6 februari 2008)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

228 Inlägg
6 februari 2008
#8
svårt o veta om det är ram eller vevlager knack..e ram dåligt så är förmodligen vevlager dålig... Men man kan ju kolla på oljestickan om man ser nått som glänser i oljan tongue .. annars får du renovere smile

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)

228 Inlägg
6 februari 2008
#9
twin_cam skrev:
Ramlager eller vevlager. Du kan renovera motorn om du vill, billiga (skapligt iaf) delar och simpel uppbyggnad, dessutom är det alltid skoj att skruva motor wink
Blir det högre uder balastning oavsett varvtal så är det ramlager. Är det värst vid jämn belastning så lär det vara vevlager.

Har själv lagerknack i min saab, med där hade förra ägaren vart så nogrann med oljebyte att den oljan som va i när jag bytte 1:a gången va trögflytande när den va varm...

Han hade kört o kört på samma olja som va i när den köptes i typ 4 - 5 år... mad Sen kommer jag och byter var 700:e mil för att rensa ur, och så kommer knacket sad Dock har jag kört flera hundra mil med det nu, så det är ingen större fara sålänge du är väldigt nogrann med service nu och lyssnar så det inte blir för mycket värre, och kör lungt.

Väntar vi bara på att en sån som påstår rödblockarna odödliga ska förklara vad i dom som är det smile

http://www.phanderssonmotorsport.com/  här gårde o köpa renoveringssats te både saab o volvo till bra priser smile

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)

257 Inlägg
6 februari 2008
Trådstartare
#10
det verkarnästan bara hörasvid tomgång och vid lättgaspådrag upp till 1500 rpm. höringen speciell skillnad vid belastning. därför jag är så fundersam :S

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
6 februari 2008
#11
Plocka av en tänkkabel för sig o hör om det mekaniska ljudet ändras, gör det de kan det vara vevlager på den burken som bara hänger med,,,

RC


257 Inlägg
6 februari 2008
Trådstartare
#12
smorde upp vattenpumpen (igen) och fick bort detlagerknacket nu iaf så att jag lättare hör det andra knackandet. det kommer bara till och från. blev efter att jag bytte olja och filter och gjorde rent vevhusventilationen kom jag på ifall det kan ha något med saken att göra.
nu efter att jag fick tyst på vattenpumpen så hör jag ett konstant tickande i hela motorn. sen rätt som det är så börjar det knacka högljutt och konstigt och ibland nästan vinande ljud sad
verkade som om det blev lite bättre efter att jag hällde i ca 60-70% e85 i tanken.

men om det nu skulle vara så att det är ett lager eller nåt som är på dödsbädden. hur lång tid har jag kvar. tänkte om jag ska skita i trimningen av den andra motorn och bara smälla i den eller om jag hinner med planing och vägning av kolvar? måste antagligen ändå riva isär den motorn då den legat ute ett tag tongue

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

257 Inlägg
6 februari 2008
Trådstartare
#13
v8rickard skrev:
Plocka av en tänkkabel för sig o hör om det mekaniska ljudet ändras, gör det de kan det vara vevlager på den burken som bara hänger med,,,

RC

kommer det låta mer eller mindre då?

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

10 287 Inlägg
6 februari 2008
#14
Mindre eftersom belastningen på det vevlagret försvinner när du rycket tändhatten.

/Göran

Beaverus skrev:
kommer det låta mer eller mindre då?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

257 Inlägg
6 februari 2008
Trådstartare
#15
ok. men nu hör jag det svagt hela tiden. och så slog det mig en liten tanke. det kaninte ha något att göra med att automatlådan bromsar ner motorn i parkering. för då ligger tomgången på max 900 (pendalr ibland). när jag har den i neutral så ligger den på ca 1500 och ändå är tomgången nerställd så mycket som möjligt.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

257 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
#17
ja men som sagt. tomgången ligger på 900 när den är i parkering eftersom lådan bromsar ner motorn. men när man slänger i neutral så varvar den upp till 1500. vilket borde vara den egentliga tomgången då konverten ligger och jobbar i parkering.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

89 Inlägg
7 februari 2008
#18
Hade en 740 turbo förut med ett knackande i motorn. Liksom ett "mjukt" knackande från blocket, hördes bara runt tomgång och upp till 1500 varv cirka. Speciellt när bilen var kall. Åkte till Volvo och lät en mekaniker lyssna. Han sa att det var kolvbultsknack eller något i den stilen(minns tyvärr inte riktigt). Enligt honom var det vanligt på B230 som gått en del mil och inget att bry sig om...Bara att tuta och åka.

(Jag chippade den och körde två år utan att någonting hände)

\\ Mer laddtryck åt folket! //

Avstängd
70 Inlägg
7 februari 2008
#19
lagerknack:D

gör som ford köp volvo

257 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
#20
TurboKolle skrev:
Hade en 740 turbo förut med ett knackande i motorn. Liksom ett "mjukt" knackande från blocket, hördes bara runt tomgång och upp till 1500 varv cirka. Speciellt när bilen var kall. Åkte till Volvo och lät en mekaniker lyssna. Han sa att det var kolvbultsknack eller något i den stilen(minns tyvärr inte riktigt). Enligt honom var det vanligt på B230 som gått en del mil och inget att bry sig om...Bara att tuta och åka.

(Jag chippade den och körde två år utan att någonting hände)

jo jag tänkte detsamma först eftersom det var ju vid just tomgång till 1500 typ. men sen så kommer det ett konstigt vinande ljud ibland och knacken kommer bara till och från numera.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.


Sök