4282
Sök

(lager)knack i b230e motor... suck

257 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
hmm. var på volvo förut och en från verkstan hängde med ut och lyssnade. han trodde det var en spräckt kolv eftersom den numera inte orkar nåt över 3500-4000 nånstans beroende på humör. men borde inte bilen gå väldigt orent i övrigt då? för den drar ju på som fan och har jämn och fin tomgång.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

volvonörd
116 Inlägg
8 februari 2008
är garanterat kolvbultsknack,är nämligen vevstaksbussingen som ger sej på ALLA b230 förr eller senare,väldigt sällan det är ram/vevlager,då märker du det ganska fort isåfall

Körv
3 535 Inlägg
8 februari 2008
Det roliga är att det är jag som står som ägare på bilen fortfarande tongue

Truckdriving Man

Smålänning
7 887 Inlägg
8 februari 2008
Beaverus skrev:
hmm. var på volvo förut och en från verkstan hängde med ut och lyssnade. han trodde det var en spräckt kolv eftersom den numera inte orkar nåt över 3500-4000 nånstans beroende på humör. men borde inte bilen gå väldigt orent i övrigt då? för den drar ju på som fan och har jämn och fin tomgång.

Med originalkam så är det få bilar med halvsnikmotorer som drar över 4000 rpm på 4:an o femman... Men över 3500 borde den dra.

Har svårt att tänka mig en spräckt kolv om bilen går som den ska i övrigt... Byt olja och kör försiktigt.
Ett dåligt lager kan hålla lääääännngggee, men det kan skära såfort man kommer runt hörnet också...

Har kört typ 400 mil nu med lagerknack i saaben wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

257 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
hmm. har precis bytt olja och filter och det var efter det som det började knacka. men den är alltså helt kraftlös över 3500-4000. annars så brukar den dra på rätt fint tills den sparkar i nästa växel. även på första steget så är han kraftlös smile men det tjuter som fan precis som om jag blåst en packning eller nåt men den drar inte tjuvluft eller nåt.
Senast redigerat av Beaverus (8 februari 2008)

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

Sök