3221
Sök

Kyl vätskan tar slut.

18 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
#1
har en saab 95 aero -00 som förbrukar alldeles för mycke kyl vätska vad kan de bero på. topplocks packning?? eller kan de vara nåt simplare, brukar få fylla på med vätska varannan månad typ
mvh calle

95 Inlägg
10 februari 2008
#2
calle_ skrev:
har en saab 95 aero -00 som förbrukar alldeles för mycke kyl vätska vad kan de bero på. topplocks packning?? eller kan de vara nåt simplare, brukar få fylla på med vätska varannan månad typ
mvh calle

småläcker ur kylaren kanske?

1 297 Inlägg
10 februari 2008
#3
läckage någonstans.. ställ bilen i ett garage, en kartong under och se vart de droppar


18 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
#4
har inte sett att den droppar någonstans då ja har den i värmegarage på natten.. verkar som den läcker bara när ja kör

3 120 Inlägg
11 februari 2008
#5
Kan vara värmepaketet (inne i kupén), eller läck på någon slang (ibland syns det inte när bilen står stilla).

Är det väldigt högt tryck i systemet och kommer avgaser ur expansionskärlet? I regel startar inte bilen på alla cylindrar de första sekunderna om du har en dålig toppackning...

Wynns kylarcement är bra om du inte hittar läckan ;0)


18 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
#6
nä de 'r inget jag har märkt iaf.. ibland så går den lite hackigt när man kall startar den å drar på lite men bara precis i början

27 Inlägg
11 februari 2008
#7
i värsta fall har toppen spruckit, men kolla läckor eventuell packning först


1 353 Inlägg
11 februari 2008
#8
ryker den vitt när du kör?

There's no replacement for displacement

Allfixare
1 475 Inlägg
11 februari 2008
#9
är förmodligen 2 saker garanterat när det är en SAAB!. Antingen är turbon på upphällningen, eller så är topp packningen trasig/toppen spräckt. Har bilen kokat t.ex om du kört i en långsam bilkö?? Åk till en verkstad å berätta din historia, sen ber du dom provtrycka kylsystemet åt dig. då ser dom om den läcker i nån slang eller om topp packningen/ toppen är slut.


RS
886 Inlägg
11 februari 2008
#10
fish skrev:
är förmodligen 2 saker garanterat när det är en SAAB!. Antingen är turbon på upphällningen, eller så är topp packningen trasig/toppen spräckt. Har bilen kokat t.ex om du kört i en långsam bilkö?? Åk till en verkstad å berätta din historia, sen ber du dom provtrycka kylsystemet åt dig. då ser dom om den läcker i nån slang eller om topp packningen/ toppen är slut.

Ibland upptäcker man inte läckage, även med provtryckning. Kan vara så enkelt att kylarlocket inte släpper ut övertryck (trasigt kylarlock dvs), och att nån slang därför har börjat gett vika och läcker ut vatten, men bara när trycket är högt.

Focus RS

18 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
#11
okej. den har inte kokat va ja vet iaf å de borde man ju märka.. vad kan en provtryckning kosta på en ssab verkstad?

RS
886 Inlägg
12 februari 2008
#12
Om du frågar verkstadspersonalen snällt om dom har tid att provtrycka ditt kylsystem så tar dom nog inte betalt överhuvudtaget smile

Focus RS

23 Inlägg
13 februari 2008
#13
Om bilen går lite ryckigt vid en kallstart och den drar vatten är det säkert så att den får in vatten i cylindrarna, om du vill testa lite själv och inte har möjlighet till en provtryckare kan du köra bilen varm och låta den stå ett par timmar ex över natten, skruva ur tändstiften och lys ner med lampa och kolla om det finns vatten på kolvarna om du kommer åt att titta ner, vet inte hur det ser ut under huven på en saab, bara ett litet tips.


18 Inlägg
14 februari 2008
Trådstartare
#14
de var vatten pumpen som läckte som tur va..

2 Inlägg
22 augusti 2008
#15
Gött, va kostade den calle?


Sök