2782
Sök

DITEC, vad tycker ni ?

Administratör
11 960 Inlägg
11 februari 2008
Jag Ditec-behandlade min fabriksnya bil innan jag tog ut den, och jag har bara tvättat med svamp hittills. Är det OK att använda kallavfettning på den, förstör det inte ytan?

Mina erfarenheter av avfettning är att det tar bort vaxytan, vilket gör att lacken lätt bli matt och svårare att hålla ren. Avfettning ofta innebar att jag var tvungen att vaxa med jämna mellanrum för att få lacken blank och fin (mina gamla 9-3:a med rödmetallic lack).

Men det kanske inte gäller med Ditec med flera?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

137 Inlägg
11 februari 2008
Jag lät Ditec behandla min bil i höstas. Fick då rådet att endast tvätta med högtrycks tvätt, gärna med hetvatten.
De sa att man ej behöver svampa ens, men jag kör med högtryck och hetvatten + shampo/svamp.
Funkar för mig.

Life is ours,we live it our way/James Hetfield

417 Inlägg
11 februari 2008
chrizz skrev:
Jag Ditec-behandlade min fabriksnya bil innan jag tog ut den, och jag har bara tvättat med svamp hittills. Är det OK att använda kallavfettning på den, förstör det inte ytan?

Mina erfarenheter av avfettning är att det tar bort vaxytan, vilket gör att lacken lätt bli matt och svårare att hålla ren. Avfettning ofta innebar att jag var tvungen att vaxa med jämna mellanrum för att få lacken blank och fin (mina gamla 9-3:a med rödmetallic lack).

Med Ditec, t.ex. så har jag för mig att man inte fick tvätta bilen alls första 2 veckorna (härdningsperiod). Sen är det faktiskt bara att tvätta som vanligt. Kallavfettning är ett måste om man vill få bort alla tjärprickar, salt och annat krafs som vintern bjuder på. Ditec är inget vax, så det försvinner inte av avfettning. Men den där lena ytan som du har i början försvinner (liksom med alla lackskydd & vax). Kör med vaxschampo färdigblandat eller med flytande vaxtillsats i det vanliga schampot, så har du en mjuk & fin yta länge...
Om man tvättar ofta, typ en gång om dan så behöver man sällan avfetta först & om det blir en gång i veckan så kör man på lite avfettning först som löser upp salt osv...

mvh/Jocke

Supraman
2 300 Inlägg
12 februari 2008
Hade jag inte haft en kompis som är bra påatt polera så hade jag nog ocksåfortsatt med lackbehandling.

Bra med försegning men glansen var inget att hurra över.
trots bra shampoon och avfettningar osv enl konstens alla regler så blev det inte bra.
det fanns glans men inte den djupglans som jag eftersträvar.
Nu på supran är inte försegling ett alternativ, tacka vet jag vax.
Har man bara en bra grund så är det lätt att underhålla ett vaxskydd.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

55 Inlägg
16 februari 2008
chrizz skrev:

om det behövs så kan du använda kallavfettning, autosmarts är att föredra...

Sök