MAESTRO1 skrev:
Hej, första inlägget fastän jag hängt här ett tag nu.
Iallafall, saken är den att jag råkat ut för en återkallelse av både mitt körkort samt mitt körtkortstillstånd.
Men grejen är den att själva omständigheterna är inte dem normala, så innan ni hoppar på mig med diverse tillmälen eller vill hålla i moralpredikningar så ber jag er läsa ordentligt och förstå min situation, jag brukar inte skriva om mina problem på nätet eller be om hjälp, men i detta fall kan det vara bra med lite tips.
Hela situationen var så att jag åkte fast för olovlig körning INNAN jag tog mitt körkort, detta var alltså under perioden jag höll på ta körkort. Iallafall så åkte jag fast för det och jag dömdes till dagsböter som jag betalade. Detta var även första gången jag hamnade i belastningsregistret i mitt liv.
Ungefär 2 månader senare klarar jag uppkörningen och får mitt körkort utfärdat, dettar är i november 2007.
Självklart mår jag bra och har inte den blekaste aning om att länsstyrelsen vill ha sin bit av kakan..
Så nu, ungefär 4 månader senare så får jag brevet från länsstyrelsen om att de drar in mitt körkort samt tillstånd och sätter en spärrtid på 6 månader.
Notera, jag straffas för ett brott jag begått INNAN jag ens tagit körkortet.
På baksidan av detta "beslut" så står det en liten upplysningsruta där det står om hur jag får ett nytt körkort.
Det står bla. "I Ert fall skickar Vägverket automatiskt underlag för ansökan om utfärdande av körkort till Er. Körkort kan utfärdas först när underlaget kommit tillbaka till Vägverket..."
Detta innebär ju i princip att jag får tillbaka kortet efter spärrtiden men grejen är ju den att jag har prövotid vilket egentligen bör innebära att jag ska ta om hela körkortet.
Liksom detta är ju information som Länsstyrelsen går ut med till mig där de även skriver "I Ert fall..."
Vad gäller egentligen och vem i helvete ska man lyssna på? Och hur fan fungerar egentligen detta skitsystem, fast det är en annan femma..
är väldigt arg
tacksam för svar fastän lite väl långt inlägg!