3712
Sök

Bakaxelras på gång?

474 Inlägg
14 februari 2008
*lånar tråden lite smile*

Det är nån vajsing med min bakaxel också, Men den låter bara när den spinner på ett hjul, och nu på senare tid så har den börjat diffa. Även på torr asfalt (!) det brukar ju bara vara högerbak i sånna lägen, annars så låter den inte nånting. Har hällt i olja eftersom jag trodde det kunde vara det men icke.
Bilen det handlar om är min 740 GL -88
Och nej det är ingen aga diff smile

Volvo S60 2.5T AWD

Offroad Racing
3 122 Inlägg
17 februari 2008
Ruuska_ skrev:
*lånar tråden lite smile*

Det är nån vajsing med min bakaxel också, Men den låter bara när den spinner på ett hjul, och nu på senare tid så har den börjat diffa. Även på torr asfalt (!) det brukar ju bara vara högerbak i sånna lägen, annars så låter den inte nånting. Har hällt i olja eftersom jag trodde det kunde vara det men icke.
Bilen det handlar om är min 740 GL -88
Och nej det är ingen aga diff smile

Låter som att din diff är på väg o rasa.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

474 Inlägg
17 februari 2008
Har kollat lite mer nu.

Kardanen sitter lite löst dvs stödlagret håller antagligen på att ge sig, kan det vara det som brötar med?
Men även om det bara är det så borde den väl inte diffa?
Senast redigerat av Ruuska_ (17 februari 2008)

Volvo S60 2.5T AWD

474 Inlägg
20 februari 2008
någon?

Volvo S60 2.5T AWD

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 februari 2008
då har du nog 2 fel o fixa. för stödlagret har ju inget med kraftfördelningen till hjulen att göra...

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
20 februari 2008
men stöd lagret är ju gummi upphängt så att kardanen ska kuna röra på sig

4 506 Inlägg
20 februari 2008
Tall3n
Det är ju diffen som är dålig då, Fått förstort spel där.
Eller mellan pinjongdrevet & kronhjulet.
En bakaxel ger jag 500kr för på skroten, Men testa att
rulla den först, bara snurra på axlarna o känn så det ej
glappar tokigt eller låter illa. 
Dock kostar ju jobbet att byta pengar om dom ej kan
göra det själva, Men 8k är att överdriva,.,.

Ruuska_
Sitter å tjötar me polarn,. Stödlager när man pratar om kardan å bakaxlar.. Stödlager = mittre kardanupphängning, Den där främmre o bakre delen av kardan förssamman. = Korrekt?

Isf så kan det nog börja låta om det börjar gå isönder för då är inte kardan centrerad.
Är det helt trasigt så låter det som satan.
Det andra är dina Diffhjul, Dom har låst sig kan brista eller bära, Den som lever får veta.. smile
Det är alltså fel på den, Ett litet ras men ej totalras än. Bör ju fixas då det kan rasa på olägligt
ställe. Och kan vara farligt.

Kan du andas kan du dö.

474 Inlägg
20 februari 2008
går det inte att laga diffhjulen på nått sätt?

Volvo S60 2.5T AWD

Offroad Racing
3 122 Inlägg
21 februari 2008
Nej dom går inte att laga. Det enda man kan göra är att byta dreven eller hela diffklumpen. Dreven i en diff är inte lagrade med några lager. den enda lagringen som finns mellan dom är oljefilmen som blir mellan drev o den axel dom är monterade på. Dom är ju inte tänkta att snurra speciellt fort, bara vrida sig lite när man svänger med bilen. Detta är ett typiskt fel som blir när man har gjort alldeles för många enhjulsburnisar o därmed samtidigt fått både enormt hög belastning o extremt onormalt hög hastighet på diffdreven... Det som till slut kan hända är att nåt drev låser sig så det bryts loss kuggar från det om du gör en skarp sväng med bra fäste. Sen snurrar dom andra dreven i tomma luften o du kommer inte kunna köra en meter till...
Senast redigerat av henke_99 (21 februari 2008)

474 Inlägg
21 februari 2008
o fy fan.. får ta och skaffa mig en ny bakaxel vid nästa löning

Volvo S60 2.5T AWD

4 506 Inlägg
22 februari 2008
Ruuska_ skrev:
o fy fan.. får ta och skaffa mig en ny bakaxel vid nästa löning

Det finns renoveringssattser. Men det jobbet du får lägga ner på att chimsa in allt
och det priset som en renoveringssatts kostar.. Det är dyrare än att köpa en komplett
fungerande bakaxel på skroten.

Ta en axel från en bil som ser ut att vara "gubb ägd" annars är väll det börnat en massa
med den axeln med, Sammt tänk på vilken årsmodell du har så du får rätt, Det skifftar
lite mellan vissa år, Inte på varje dock.....
Och rulla drivaxlarna så du kan känna om det är onormalt glapp eller så, + byt packningar
o olja när du endå har den axeln lös.

Vh Wallis (OCH ge fan i å börna wink haha nä skojja tongue )

Kan du andas kan du dö.

474 Inlägg
23 februari 2008
Ska få köpa en bakaxel från en kompis så tänkte bara fråga om det passar

Hans bil är en 740 GL -87 eller -86 kommer inte ihåg, men han har od lådan i orginal
Min bil är en 740 GL -88 och har 5 växlad orginal.

Är det nån skillnad på utväxling eller så?

Volvo S60 2.5T AWD

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
23 februari 2008
borde passa det är ingen skilnad på utväxling men kolla bara så att det sitter hastighetsgivare i bakaxeln på hans

629 Inlägg
23 februari 2008
De låter som när min axel gav upp smile Då var det den lilla axeln som går igenom 2 av de 4a diffdreven som hade släppt. Så när den släppte så träffade den insidan av kronhjulet och då upp stod det klonkande ljudet tongue Dock började det med ett vinande ljud som över gick till ett par klonk då och då, men sen en dag vid ett rödljuse så sa det väldigt mycket klonk precis i starten... Gav 300kr för min axel på skroten tongue Räkna med 4-5timmars arbete om du inte har gjort det för.. Givaren på klumpen ska ut, bromsar ska flyttas över, handbromsvajrarna ska av först osv.

474 Inlägg
23 februari 2008
Låter som det börjar bli brådis att byta axeln nu då big_smile

Volvo S60 2.5T AWD

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
23 juni 2011
Lånar tråden också. På min evo om man t.ex. motorbromsar och sedan gasar igen så klonkar det till rejält. Ungefär som att man slår på en aluminiumburk men mycket högre. Jag har en känsla på att det är diffen som är slut då den inte är överstyrd när man svänger i korsningar i fullgas.
Om det nu är diffen, Vad kostar det att renovera en diff? (en ny originaldiff till ettan går på 35000 på ralliart, och jag har inte lyckats med att hitta ngn trimdiff.)

Sök