5045
Sök

Nytt bilbatteri till BMW 518i -82

70 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har precis köpt en BMW 518i av årsmodell 1982. När jag körde hemifrån i morse (det var ganska kallt ute) var motorn ganska svårstartad och batterilampan lyste en stund efter start. Misstänker att det förmodligen är batteriet som börjar bli gammalt (vet inte hur gammalt), så jag började kolla runt efter ett nytt. På mekonomen hittade jag ett, men det kostade ungefär 1600kr, lite väl mycket kanske. På biltema (ja jag vet vad många tycker om biltema tongue) hittade jag istället följande batteri: http://www.biltema.se/carparts/carpart_ … mId=130264
Enl. uppgifterna så passar det till min modell, fast för årsmodeller från 89 och framåt, det verkar dock ha samma mått (en mm mindre på bredd och längd) och övriga egenskaper verkar vara dessamma.
Så min fråga är, kan jag köra med det batteriet, eller kommer det inte funka/ha sönder något?

21 761 Inlägg
12 februari 2008
#2
Det batteriet fungerar antagligen utan större problem till din bil, frågan är på vilken sida som pluspolen sitter på det batteriet. Kollar man på bilden så är det samma bild som visas på alla batterierna, därför går det inte att lita på den där bilden. Enligt tabeller på Tudors hemsida så ska pluspolen sitta till höger iaf (polställning 0).

Men innan du springer iväg och köper ett nytt batteri så borde du kolla upp generatorn först, jag gillar inte att batterilampan lyste ett litet tag när du hade startat motorn. Det kan vara tecken på dålig laddning, tex utslitna kol på regulatorn eller liknande. Det skulle också förklara att batteriet var "trött" vid starten.

Det är bäst att kolla upp detta innan du köper ett nytt batteri, annars kan ju det nya batteriet bli dåligt nästan direkt. Iof är det ändå kanske dags för ett nytt, men då bör du ha kollat upp generatorn innan batteriköpet.

Ladda upp ditt nuvarande batteri med en batteriladdare, starta sedan motorn och låt motorvarvet vara minst 900-1000 varv. Ha endast halvljuset igång och mät laddspänningen, det bör vara 14-14,4V. Öka sedan motorvarvet till 2000 varv och slå på flera strömförbrukare (typ fläkt+extraljus), mät spänningen igen. Den bör hålla sig över 13,5V, åtminstone inte under 13V.

Fast det beror ju också på hur mycket ström som sakerna drar i förhållande till generatorns kapacitet. Har du tex 5-6 st 100W extraljus så kommer nog spänningen att sjunka mycket, men kanske 2-3 st extraljus borde gå bra.

1 050 Inlägg
12 februari 2008
#3
Jag kunde ej sagt det bättre själv..big_smilebig_smilebig_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

70 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
#4
Tack för bra svar. Det verkar dock som om jag slipper köpa nytt batteri, den funkar utmärkt nu.

21 761 Inlägg
13 februari 2008
#5
Har du kollat upp laddningen?

Även om det verkar fungera bra nu så tycker jag att du bör kolla upp det.

70 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
#6
Ok, får ta och göra det så snart jag har fixat en varvräknare till bilen tongue


Sök