Det batteriet fungerar antagligen utan större problem till din bil, frågan är på vilken sida som pluspolen sitter på det batteriet. Kollar man på bilden så är det samma bild som visas på alla batterierna, därför går det inte att lita på den där bilden. Enligt tabeller på Tudors hemsida så ska pluspolen sitta till höger iaf (polställning 0).
Men innan du springer iväg och köper ett nytt batteri så borde du kolla upp generatorn först, jag gillar inte att batterilampan lyste ett litet tag när du hade startat motorn. Det kan vara tecken på dålig laddning, tex utslitna kol på regulatorn eller liknande. Det skulle också förklara att batteriet var "trött" vid starten.
Det är bäst att kolla upp detta innan du köper ett nytt batteri, annars kan ju det nya batteriet bli dåligt nästan direkt. Iof är det ändå kanske dags för ett nytt, men då bör du ha kollat upp generatorn innan batteriköpet.
Ladda upp ditt nuvarande batteri med en batteriladdare, starta sedan motorn och låt motorvarvet vara minst 900-1000 varv. Ha endast halvljuset igång och mät laddspänningen, det bör vara 14-14,4V. Öka sedan motorvarvet till 2000 varv och slå på flera strömförbrukare (typ fläkt+extraljus), mät spänningen igen. Den bör hålla sig över 13,5V, åtminstone inte under 13V.
Fast det beror ju också på hur mycket ström som sakerna drar i förhållande till generatorns kapacitet. Har du tex 5-6 st 100W extraljus så kommer nog spänningen att sjunka mycket, men kanske 2-3 st extraljus borde gå bra.