2987
Sök

Plastsvetsning på front

124 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
hej.. har ett litet prob...

har någon plastdetalj som behövs plastsvetsa på plats igen och undrar hur det går till.
kommer lacken förstöras så omlack krävs?

/jonas

Betygsätt gärna bilen och vad du tycker, så gör ja lika så!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
12 februari 2008
Måste man inte ha ett speciellt material för att det ska funka att svetsa i ??

Alltså inte ämnet man tillför (svetspinnen) utan det man ska svetsa i.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

124 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:

som sagt..  ja har ingen aning..

Betygsätt gärna bilen och vad du tycker, så gör ja lika så!

4 571 Inlägg
12 februari 2008
Även jag är intresserad.

Har en polyurethane läpp jag vill laga men hittar inga vettiga beskrivningar på exakt hur man gör.

1 062 Inlägg
Bilplåtslagare
70 Inlägg
13 februari 2008
TBOC_Razor skrev:

Det finns olika typer av svetspinnar till olika plast material.. och måste vara olika temperaturer beroende på vilken plast det är..   Vet dock inte vart man hittar informationen! men antagligen kan man få hjälp med det på stället man fixar svetspinnarna.
Annars rekommenderar jag att limma med lim istället om det går!

31 Inlägg
13 februari 2008
Limma!!
det finns mängder med bra lim som man vet fäster bra (med rengjord och slipad yta)
Plastsvetsning kan säkert bli ok, men det känns som en stor portion tur... kommer i kontakt med en hel del plast material och egenskaper i jobbet och det är fler saker som kan bli fel än rätt.
Du måste veta att du har rätt mtrl i plastsvetsen, vilka material svetsar du i ? kristallina polymerer går inte att svetsa, de är härdade och fogen lägger sig på sin höjd ovanpå.. vid för hög värme får du förkolning i materialet. amorfa/termo polymerer skulle det kunna funka på men även här  blir det helt rena plastytor, material som funkar i/mot varandra och i kombination med svetsmaterialet... även om det verkar OK när man gör själva fogen kommer det bli helt andra förhållanden när temperaturen kryper under nollan... eller en varm solig dag... rör sig materialen likadant? i tex en frontspoiler kan jag tänka mig att det blir lite laster i fartvinden... njae... är skeptisk. säger inte att det inte funkar... ser bara en massa problem som kan dyka upp... direkt eller med tiden... de stora molekylkedjorna skojjar man inte ihop utan att antingen veta en hel del om det man gör ..eller en stor portion tur.
- om du frågar mig alltså smile

Sök