BMW E36 är nästan oavsett motoralternativ populära bilar för "unga" killar och även tjejer. Ofta medför detta att många bilar köras hårt och även därtill drabbas av bristfälligt underhåll pga exempelvis lite halvtaskig ekonomi kanske.
Bilarna är vanligtvis driftsäkra, men oavsett vilken bil och oavsett märke så märks det med tiden om föregående ägare "snålat".
Jag har själv haft både 325 och 328 + givetvis den nuvarande M3àn och har mkt gott att säga om alla 3.
Jag själv skulle välja bort 320 eftersom den har absolut ingen kraft på låg/mellanregistret utan måste varvas för att leverera något alls. Detta kan kanske vara en skojig motorkaraktär för vissa, men blir garanterat tröttsamt i längden! Skulle hellre satsa på 318is isåfall. Nackdelen är att man går miste om den raka 6àns underbara ljud.
325àn har liknande karaktär fast har ändå betydligt mer att ge under hela varvtalsregistret. Skojig motor!
328àn är lite annorlunda då den har mycket gott bottenvrid och går mer jämt över hela registret för att sen dala ner lite på toppvarv. Vridmomentet är betydligt bättre än hos 325.
M3òrna (3,0-3,2) är betydligt kostsammare att äga även om inköpspriset kan verka onormalt "vettigt" på vissa objekt. En M3 som inte fått den omvårdnat den förtjänar eller framförallt kräver kan kosta skjortan! Hittar man ett riktigt välskött exemplar vilket tyvärr är relativt sällsynt levererar den i gengäld otroligt mycket körglädje! 93-35 har motorn på 3,0L och 286hk / 320 nm= rejsig karaktär och underbar bil på alla sätt. 96 kom en uppgraderad m3 på 3,2L och 321hk/350nm. Underbar motor, 6 vxl låda, uppgraderade bromsar, digital klima, grövre krängningshämmare mm.
M3 skiljer sig stort från övriga E36or, men även om dessa bilar KAN HA liknande inköpspris så räkna med att exemplaret inte är bland dom bättre och det kan och kommer säkerligen drabba en mer ekonomiskt i slutändan.
autopower.se är ett hett tips för frågeställning om BMW oavsett modell.
BMW ///M-Power - När du älskar att köra!