3442
Sök

Lite volvofrågor om kammar , insprut och insug

283 Inlägg
15 februari 2008
Trådstartare
#1
Har lite frågor här på grejer jag har liggandes..
M-kam är det ngt att ha??
T-kam? satt i en lättryckare..

på vilka motorer hittar man 531, 405 topp samt H-kam?

Vad är skilnaden på gröna och gula insprut?
Är det någon skillnad på insuget på en lätttrycksturbo motor och på en vanlig b230f?
med andra ord, vinner man ngt på att slänga över sprutet(grönt) samt insuget och T-kammen från en lätttryckare till en vanlig b230f??smile

...

7 Inlägg
17 februari 2008
#2
740 glt 8ventilarn har 531 topp

905 Inlägg
18 februari 2008
#3
m kammen är väl den som fått smeknamnet blompinnen så sen får du räkna ut resten själv tongue

Bärs!
3 456 Inlägg
18 februari 2008
#4
megastreetracer skrev:
1. M-kam är det ngt att ha??
2. T-kam? satt i en lättryckare..

3. på vilka motorer hittar man 531, 405 topp samt H-kam?

4. Vad är skilnaden på gröna och gula insprut?

5. Är det någon skillnad på insuget på en lätttrycksturbo motor och på en vanlig b230f?
med andra ord, vinner man ngt på att slänga över sprutet(grönt) samt insuget och T-kammen från en lätttryckare till en vanlig b230f??smile

1. Nej.
2. Hellre den än M iaf.
3. 405=B23E & B23ET. Osäker om B230E har 405?? H-Kam=B23E -80 (?)
4. -
5. Nepp, samma insug på B23ET/B230ET/B230FT/B230FK. Spridarna är olika mellan motorerna & Fuelrailen på B23ET ärannorlunda mot dom andra. Men insuget i sej är lika. Jag antar att spridarna är låg ohm's på LTT, lr om det är hög, får aldrig det där rätt. hursomhelst så måste du skruva dit spridarmotstånd från turbon om du ska använda turbo spridare, annars kan du pajja styrboxen.

EDIT:
Antagligen en del faktafel i texten, men jag orkar inte googla runt nu ändå...
Senast redigerat av Aga_Diff (18 februari 2008)

Garaget.org peakade 2008.

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 februari 2008
#5
M och T kan man kasta åt pipan.   A fungerar bra som uppgradering till T-kammen medans K ersätter M eller A i sugmotorerna med gott resultat smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

40 Inlägg
18 februari 2008
#6
Har lite frågor här på grejer jag har liggandes..
M-kam är det ngt att ha??
T-kam? satt i en lättryckare..

på vilka motorer hittar man 531, 405 topp samt H-kam?

Vad är skilnaden på gröna och gula insprut?
Är det någon skillnad på insuget på en lätttrycksturbo motor och på en vanlig b230f?
med andra ord, vinner man ngt på att slänga över sprutet(grönt) samt insuget och T-kammen från en lätttryckare till en vanlig b230f??

1 Sitter orginal i b230F och funkar som blomsterpinne eller grogblandare.
2 Släng den så långt du orkar och lite till.
3 B23ET 405 b230ET och b230FB har 531.
Gula är orginal i b230F mm och dom Grön kallas för 968 och sitter i R modellerna.
Eller menar du dom turkosa som sitter i b230FT/FK ?
Insuget skiljer sig inte mycket. några fler vakumutag på FK/FT.
Skulle inte lägga pengar på det för du känner ingen skillnad. Med andra ord inga fler hk.

Större spridare
E85
v-kam
Höjd tändning.
Btr
extraktorgrenrör.
2½ " avg
öppet luftfilter.
Där har du en bra början. bilen kommer att gå betydligt bättre.

_________________________________________
Varför köra rakt fram när man kan köra på tvären.
__________________________________________

235 Inlägg
26 januari 2009
#7
Är det någon som vet vad mina gröna spridare på min B230et flödar... flöder... flyter eller hur fan man ska böja ordet.
Har sökt i forumet men inte hittat.
Läste på en annan sida att man ska räkna med 40l/h per 100hk. Dessutom skull man räkna in laddtrycket, vet någon vad det betyder.

Tacksam om ni har tips på hur mycket jag kan ladda med originalspridarna.
Bör nämnas att det är FT bottendel, Bosch 044 soppapump, btr och förhoppningsvis snart en chippad box.

Om spridarna jag har är skräp så ge gärna tips på vilka jag borde skaffa som passar rakt på, om nu såna finns.
Skulle gärna vilja ha ut 300 hk men tar d ja får.

23 Inlägg
26 januari 2009
#8
megastreetracer skrev:
Har lite frågor här på grejer jag har liggandes..
M-kam är det ngt att ha??
T-kam? satt i en lättryckare..

på vilka motorer hittar man 531, 405 topp samt H-kam?

Vad är skilnaden på gröna och gula insprut?
Är det någon skillnad på insuget på en lätttrycksturbo motor och på en vanlig b230f?
med andra ord, vinner man ngt på att slänga över sprutet(grönt) samt insuget och T-kammen från en lätttryckare till en vanlig b230f??smile

531 sitter på alla 940, samt nån 740/240 GLT/turbo.
405 satt på dom äldre 240 GLT

"Aga_Diff" B230E sitter de ingen 405 topp på, Där sitter de en vanlig 530.
Senast redigerat av Wille_240 (26 januari 2009)

volvo240

130 Inlägg
26 januari 2009
#9
Wille_240 skrev:
megastreetracer skrev:
Har lite frågor här på grejer jag har liggandes..
M-kam är det ngt att ha??
T-kam? satt i en lättryckare..

på vilka motorer hittar man 531, 405 topp samt H-kam?

Vad är skilnaden på gröna och gula insprut?
Är det någon skillnad på insuget på en lätttrycksturbo motor och på en vanlig b230f?
med andra ord, vinner man ngt på att slänga över sprutet(grönt) samt insuget och T-kammen från en lätttryckare till en vanlig b230f??smile

531 sitter på alla 940, samt nån 740/240 GLT/turbo.
405 satt på dom äldre 240 GLT

"Aga_Diff" B230E sitter de ingen 405 topp på, Där sitter de en vanlig 530.

531 på alla 940? det vill jag inte hålla med om..
Senast redigerat av eriico (26 januari 2009)

Having sex with a pregnant girl is like filling gas into a wrecked car.

23 Inlägg
26 januari 2009
#10
eriico skrev:
Wille_240 skrev:
megastreetracer skrev:
Har lite frågor här på grejer jag har liggandes..
M-kam är det ngt att ha??
T-kam? satt i en lättryckare..

på vilka motorer hittar man 531, 405 topp samt H-kam?

Vad är skilnaden på gröna och gula insprut?
Är det någon skillnad på insuget på en lätttrycksturbo motor och på en vanlig b230f?
med andra ord, vinner man ngt på att slänga över sprutet(grönt) samt insuget och T-kammen från en lätttryckare till en vanlig b230f??smile

531 sitter på alla 940, samt nån 740/240 GLT/turbo.
405 satt på dom äldre 240 GLT

"Aga_Diff" B230E sitter de ingen 405 topp på, Där sitter de en vanlig 530.

531 på alla 940? det vill jag inte hålla med om..

dom flesta iallafall ? vilka tillverkades inte med 531 ? (snikmodellen?)

volvo240

Volvoskadad
6 017 Inlägg
26 januari 2009
#11
eriico skrev:
Wille_240 skrev:
megastreetracer skrev:
Har lite frågor här på grejer jag har liggandes..
M-kam är det ngt att ha??
T-kam? satt i en lättryckare..

på vilka motorer hittar man 531, 405 topp samt H-kam?

Vad är skilnaden på gröna och gula insprut?
Är det någon skillnad på insuget på en lätttrycksturbo motor och på en vanlig b230f?
med andra ord, vinner man ngt på att slänga över sprutet(grönt) samt insuget och T-kammen från en lätttryckare till en vanlig b230f??smile

531 sitter på alla 940, samt nån 740/240 GLT/turbo.
405 satt på dom äldre 240 GLT

"Aga_Diff" B230E sitter de ingen 405 topp på, Där sitter de en vanlig 530.

531 på alla 940? det vill jag inte hålla med om..

531 på 940 var de på sugisarna 91 och ev 92 (B230FB)
Senast redigerat av Volvo_Mannen (26 januari 2009)

Jonas

224 Inlägg
26 januari 2009
#12
Volvo_Mannen skrev:
eriico skrev:
Wille_240 skrev:

531 sitter på alla 940, samt nån 740/240 GLT/turbo.
405 satt på dom äldre 240 GLT

"Aga_Diff" B230E sitter de ingen 405 topp på, Där sitter de en vanlig 530.

531 på alla 940? det vill jag inte hålla med om..

531 på 940 var de på sugisarna 91 och ev 92 (B230FB)

jag hade det på min gamla 945a 531 alltså och den va fabriks bygd med b230fb och det va en 93a

Volvoskadad
6 017 Inlägg
26 januari 2009
#13
softmuppen skrev:
Volvo_Mannen skrev:
eriico skrev:

531 på alla 940? det vill jag inte hålla med om..

531 på 940 var de på sugisarna 91 och ev 92 (B230FB)

jag hade det på min gamla 945a 531 alltså och den va fabriks bygd med b230fb och det va en 93a

okej, är som sagt lite osäker på årsmodellerna

Jonas

★★★★★
455 Inlägg
26 januari 2009
#14
Volvo_Mannen skrev:
softmuppen skrev:
Volvo_Mannen skrev:

531 på 940 var de på sugisarna 91 och ev 92 (B230FB)

jag hade det på min gamla 945a 531 alltså och den va fabriks bygd med b230fb och det va en 93a

okej, är som sagt lite osäker på årsmodellerna

stämmer o på turbo modellerna 530, så med andra ord borde de finnas fler 940is med 530 än 531


Sök