3235
Sök

Hur hållbar är S60 T5 motorn

Race For Fun!
379 Inlägg
16 februari 2008
Trådstartare
#1
Hur pass hållbar är egentligen en sådan motor? hur mycket våga man ladda innan herr turbo säger upp sig? någon som har bättre efarenhet än mig??

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun

Race For Fun!
379 Inlägg
16 februari 2008
Trådstartare
#2
vad i rubriken förstod du inte? du kör ju japanskt en volvo fantast förstår minsann hihi
iallafall så rör det sig om en 2,3l T5 för de som ej förstod, årsmodellen är 2003.. hur mycket kan man maxa dem innan det händer något? laddtryck osv.

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun

5 089 Inlägg
16 februari 2008
#3
315 hk tror jag du kan få med fullvarv på orginal turbon. stakarna ryker vid 340-350 hk ungefär.


edit: jag fattade att han ville veta något om s60 t5 motor iaf:)
Senast redigerat av FLindgren (16 februari 2008)

\Lindgren

8 Inlägg
16 februari 2008
#4
stakarna ger upp vid 1.6 bars ladd och kolvarna tål 450 häst men rekomendera är att hålla sig under 400 växellådan pallar 400 pollar med men blir ju mycket bättre av en ex. sachs racing koppling!

4 822 Inlägg
17 februari 2008
#5
Stakarna klarar INTE 1,6 i ladd utan snarare 1,2 då det är en T5 från 03.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Quattro
2 Inlägg
17 februari 2008
#6
den pallar inte varvstopp i 5min utan olja smile


14 Inlägg
17 februari 2008
#7
NystromT5 skrev:
stakarna ger upp vid 1.6 bars ladd och kolvarna tål 450 häst men rekomendera är att hålla sig under 400 växellådan pallar 400 pollar med men blir ju mycket bättre av en ex. sachs racing koppling!

Lite OT, men hur blir lådan "hållbar/bättre" av enbart byte till värre koppling?? wink


Mvh/Roberth


Volvo performance for life !
183 Inlägg
30 augusti 2009
#8
Christian S skrev:
Stakarna klarar INTE 1,6 i ladd utan snarare 1,2 då det är en T5 från 03.

Beroende på turbo osv. Men originalturbon kan du ladda 1,6 med ( DOCK INGEN MENING MED DET) för den utvecklar inte mycket mer effekt över 1,2-1,3 ändå, mest värme, så laddtrycket över det är obefintligt egentligen!

Har man däremot en kkk24 eller 19T och laddar på 1,5-1,6 med större spridare bör man kanske se upp, men det håller ett tag iallafall beroende på hur man kör!

Powered by autotech.

3 860 Inlägg
31 augusti 2009
#9
Men en fråga ang en annan motor då... 2,5t- 05
Är det samma kolvar/staker som i t5?!?!
Eller jag bör inte ladda som en t5 oavsett om jag byter sprut o turbo?!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Reservdansk
6 271 Inlägg
31 augusti 2009
#10
NystromT5 skrev:
stakarna ger upp vid 1.6 bars ladd och kolvarna tål 450 häst men rekomendera är att hålla sig under 400 växellådan pallar 400 pollar med men blir ju mycket bättre av en ex. sachs racing koppling!

Ursäkta mig, men Leif Hermansson har en nyare M56H på sin värstingbil, enda modifikationerna är bättre koppling och diffbroms... på 1140hk. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Rejsa ?
2 959 Inlägg
31 augusti 2009
#11
Det var lite olika gissningar i denna tråden....
Angående laddtrycket så är det ju mitsu snurra på och dom är ju riktigt styrktåliga, där kan man ladda tills det inte ger mer. Kommer ju bara att ge värme och mottryck tillslut.
Svagaste länken i motorn är som i många Volvomotorer, stakarna.
Man kör utan problem 350 hkr på en oöppnad motor men vid 370 börjar det nog bli farligt.
Allt beror ju på hur man laddar på med, tidigt högt laddtryck ger högt moment och det är sånt som knäcker stakarna.
Går säkert att köra 400 Hkr om man momentbegränsar programmet och bara hämtar effekt på det högre varvtalsområdet.

Växelådan håller för bra mycket mer än 400...
Senast redigerat av Busgrabb (31 augusti 2009)

Autotech

Avstängd
424 Inlägg
31 augusti 2009
#12
TurbOla skrev:
NystromT5 skrev:
stakarna ger upp vid 1.6 bars ladd och kolvarna tål 450 häst men rekomendera är att hålla sig under 400 växellådan pallar 400 pollar med men blir ju mycket bättre av en ex. sachs racing koppling!

Ursäkta mig, men Leif Hermansson har en nyare M56H på sin värstingbil, enda modifikationerna är bättre koppling och diffbroms... på 1140hk. wink

Är det T5:an på 3,2 bar kanske???? tongue

team Svineri. Volvos under construction.

30 Inlägg
23 augusti 2012
#13
Min s60 t5 -06, laddar 1,6 bar med helt original motor (Vad jag vet?). Laddade så mycket när jag köpte den ifrån volvo.

Team VeboTrim
322 Inlägg
23 augusti 2012
#14
Mange90 skrev:
Min s60 t5 -06, laddar 1,6 bar med helt original motor (Vad jag vet?). Laddade så mycket när jag köpte den ifrån volvo.

Låter sjukt mycket för en original S60 T5. Ja kan inte tänka mig att dom laddar över baret original. hmm

Team VeboTrim @ Facebook

30 Inlägg
23 augusti 2012
#15
Ja tycker jag med, men har kört den nu i 1 år, och har inte haft några problem änsålänge iaf. Vid normal körning går den inte upp i mer än 1,3-1,4 ca. Men kör man på 5an elr 6an, och tar full gas ifrån 60km/h ca, då går den upp till 1,6 rätt så snabbt.

Team VeboTrim
322 Inlägg
23 augusti 2012
#16
Mange90 skrev:
Ja tycker jag med, men har kört den nu i 1 år, och har inte haft några problem änsålänge iaf. Vid normal körning går den inte upp i mer än 1,3-1,4 ca. Men kör man på 5an elr 6an, och tar full gas ifrån 60km/h ca, då går den upp till 1,6 rätt så snabbt.

Okey, Efter lite snabbt googlande ska den ladda 0.9bar original. smile

Team VeboTrim @ Facebook

30 Inlägg
23 augusti 2012
#17
Okej, det jag inte kan lista ut är hur den kan ladda så mycket ?. För bsr och autotech chip gör ju inte att den laddar så mycket.. men har haft den uppkopplad och felsökt, och där ligger en felkod på motorprogramvara, men har ju ingen aning om vem som lagt in den, om den är mappad eller nått.

Team VeboTrim
322 Inlägg
23 augusti 2012
#18
Mange90 skrev:
Okej, det jag inte kan lista ut är hur den kan ladda så mycket ?. För bsr och autotech chip gör ju inte att den laddar så mycket.. men har haft den uppkopplad och felsökt, och där ligger en felkod på motorprogramvara, men har ju ingen aning om vem som lagt in den, om den är mappad eller nått.

Nae, asså chipet ändrar väll inte laddet.

Tryckklocka ? Pysventil ? Magnetventil ? Eventuellt nån elektronisk laddtrycksstyrning. Vet inte riktigt hur det funkar på nyare 5or.

Team VeboTrim @ Facebook

30 Inlägg
23 augusti 2012
#19
Okej. Pysventil ser ut att vara orginal.. sen vad jag har sätt änsåläge så har jag inte sätt något som är bytt, men sen så är det ju svårt att se om man inte har en helt orginal motor sidan om att jämföra med, eller är riktigt insatt hur allt ska se ut. Men får kolla över alla delar och se om man kan se om nått är bytt.

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
23 augusti 2012
#20
Har du en klocka som mäter i BAR? För har du en för PSI stämmer dina siffror bättre.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team


Sök