3410
Sök

En strömkabel till två slutsteg?

407 Inlägg
16 februari 2008
Trådstartare
#1
Finns det egentligen några "delningsdosor" till strömkabeln man drar bak till stegen? Alltså om man har två slutsteg och drar en 50mm2 strömkabel som man sedan delar upp genom någon form av delningsdosa till två 25mm2 och sätter in i slutstegen. Är distrubitionsblock det vi talar om här eller vad är det för något? Om det nu går att göra så är det något bra att göra? Förstår givetvis att det är bättre att dra separata strömkablar men har man några slutsteg blir det en hel drös från batteriet där fram som ska dras.

Har bara haft ett slutsteg i mina bilar tidigare så därför jag har dålig koll på den här fronten.....

SQ
1 343 Inlägg
16 februari 2008
#2
ja har en sådan...


http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=15644


först har ja en 50mm2 från batteriet i fram till skuffen i bak.. där delas den upp till 2 st 25mm2 tror ja dom är på.. å bägge kablarna där säkrar man av så man får en säkring till vardera steg.. funkar kanon.. går göra lika dant med jordblocket.. fast då behövs de onte avsäkras...
Senast redigerat av Lardi (16 februari 2008)

Ljudnörd!

407 Inlägg
16 februari 2008
Trådstartare
#3
Är väl nästan lättast att dra jorden med två separata 25mm2 kablar till stegen istället så slipper man kostnaden för strömblocket. Om man nu tar jorden närma stegen vill säga.

SQ
1 343 Inlägg
16 februari 2008
#4
kan man också göra om man vill, men då får du fixa 2 jordpunkter.. om de är viktigt som fan med bra jord!

Ljudnörd!

Skogsfan
649 Inlägg
16 februari 2008
#5
Swedenrockers skrev:
Powerblock fungerar alldeles utmärkt. Jorden ska ALDRIG säkras av. Dra separata jordkablar till samma jordpunkt i karossen. Det är billigare och bättre. Billigare för att du inte behöver ett till powerblock och bättre för att du ska ha en jordpunkt och inte flera.

Lånar lite här  bara och ställer från:
Varför ska man inte ha flera olika jordpunkter?

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

1 050 Inlägg
16 februari 2008
#6
Naturligtvis, så ska man ha flera olika jordpunkter. Om en av dem oxiderar (mkt vanligt) så har du då reserv anslutningar som räddar stegets lågnivå loop. Kör själv med 35mm2 jordkabel till varje bakre bilbältesinfästning samt ytterligare en till en bakre balk. Dessa tre jordkablar sammanstrålar sedan till ett Powerblock, där stegen samt annan utrustning jordas. Fungerar perfekt. big_smile

Det är ett rent lotteri att köra med endast en jordanslutning, du har då inga extrachanser. (Dumt) big_smile

Vad man däremot bör undvika är att skruva fast själva slutsteget direkt i bilens plåt, då kan man få div, olika störningar,mm. Skruva alltid fast steget på en träskiva innan det monteras i typ: skuffen. se till att stegets skruvar EJ kommer i kontakt med bilplåten. wink

http://www.garaget.org/gallery/archive/68151/257930_0dmhro.jpg
Här är ett utmärkt bra Powerblock, använder dessa till både minus & plus. Twist-lock = 100% anslutning. Finns hos Nårdik pris 220:-st.
Senast redigerat av E-30 (16 februari 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
16 februari 2008
#7
Powerblock med både Matning och jord:

http://www.garaget.org/archive/4671/12728/12728-531826.jpg
(Bild från min 760)
Senast redigerat av Xoff (16 februari 2008)


1 050 Inlägg
16 februari 2008
#8
Xoff skrev:
Powerblock med både Matning och jord:

http://www.garaget.org/archive/4671/127 … 531826.jpg
(Bild från min 760)

Ursäkta om jag kritiserar ditt powerblock, men denna högst bristfälliga konstruktion tillhör det förgångna.
Skruvarna i ditt powerblock äter sig in & maler sönder strömkabelns fina kardeler. Inget att rekommendera. Köp istället Twist-lock som skyddar varenda kardel. hmm

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

542 Inlägg
17 februari 2008
#9
Om man kör 35mm2 eller 50mm2 från batteriet och delar kabeln ca 1m från stegen. Kan man då använda en mindre kabel? Om det funkar hur tunn kabel kan man ha?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
17 februari 2008
#10
E-30 skrev:
Xoff skrev:
Powerblock med både Matning och jord:

http://www.garaget.org/archive/4671/127 … 531826.jpg
(Bild från min 760)

Ursäkta om jag kritiserar ditt powerblock, men denna högst bristfälliga konstruktion tillhör det förgångna.
Skruvarna i ditt powerblock äter sig in & maler sönder strömkabelns fina kardeler. Inget att rekommendera. Köp istället Twist-lock som skyddar varenda kardel. hmm

Dålig skit konstruktion är det inte, denna konstruktion används mycket inom el å har funkat hittills... (är elektriker) självklart finns det bättre lösningar det finns det på allt... det är ju inte för inte jag låter powerblocket följa med i försäljningen av bilen... Eller hur? wink


21 761 Inlägg
17 februari 2008
#11
lmoberg skrev:
Om man kör 35mm2 eller 50mm2 från batteriet och delar kabeln ca 1m från stegen. Kan man då använda en mindre kabel? Om det funkar hur tunn kabel kan man ha?

Ja, det går bra att ha tunnare kabel efter delningen (ett kopplingsblock antar jag). Hur tunn kabel du kan använda beror på hur mycket ström som stegen drar och vilken säkring det ska vara på vardera kabel.

Vilka steg har du och hur många Ohm belastas dem med?

542 Inlägg
17 februari 2008
#12
Jag har nu bara ett Infinity Ref 7521 2ch till basen som belastas med 2ohm. Men ska koppla in ett JBL 75.4 som det oxå kommer belastas med 2ohm.
Senast redigerat av lmoberg (17 februari 2008)

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
17 februari 2008
#13
E-30 skrev:
Xoff skrev:
Powerblock med både Matning och jord:

http://www.garaget.org/archive/4671/127 … 531826.jpg
(Bild från min 760)

Ursäkta om jag kritiserar ditt powerblock, men denna högst bristfälliga konstruktion tillhör det förgångna.
Skruvarna i ditt powerblock äter sig in & maler sönder strömkabelns fina kardeler. Inget att rekommendera. Köp istället Twist-lock som skyddar varenda kardel. hmm

Vad e de för fel med den  jag brukar  löda  alla uppskarvade kablar så de inte skaver

1 050 Inlägg
17 februari 2008
#14
Nu hänger jag inte med riktigt? vad är det du löder? big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

21 761 Inlägg
17 februari 2008
#15
lmoberg skrev:
Jag har nu bara ett Infinity Ref 7521 2ch till basen som belastas med 2ohm. Men ska koppla in ett JBL 75.4 som det oxå kommer belastas med 2ohm.

REF-7521 kan ge ut 2x142WRMS i 2 Ohm och 14,4V inspänning, arbetar i klass AB. Räknat på 55% verkningsgrad så drar det ca 36A vid full RMS, det är avsäkrat med 30A så det kan nog stämma någorlunda. 10mm2 kabel räcker gott och väl, får avsäkras upp till 50A.


JBL GTO-754 kan ge ut 4x142WRMS i 2 Ohm och 14,4V inspänning, arbetar också i klass AB. 55% verkningsgrad ger ca 72A i strömförbrukning vid full RMS, enligt manualen så kan det dra 85A som mest. 21mm2 kabel räcker och blir över, får avsäkras upp till 100A.

542 Inlägg
17 februari 2008
#16
-> Drönirettab

Tack för hjälpen...

Fråga: Hur stor säkring ska jag ha framme vid batteriet? Räcker det med 150amp?
Senast redigerat av lmoberg (17 februari 2008)

21 761 Inlägg
17 februari 2008
#17
35mm2 kabel får ha upp till 150A säkring, den säkringsstorleken klarar dessutom lätt av båda stegens strömförbrukning. Du måste inte ha så stor säkring, det räcker nog med 120A (om det finns sån), men det är heller ingen nackdel med 150A.

542 Inlägg
17 februari 2008
#18
Drönirettab skrev:
35mm2 kabel får ha upp till 150A säkring, den säkringsstorleken klarar dessutom lätt av båda stegens strömförbrukning. Du måste inte ha så stor säkring, det räcker nog med 120A (om det finns sån), men det är heller ingen nackdel med 150A.

Behöver man ha en säkring efter delningen till mindre kabel? Eller räcker det med säkringen som sitter i stegen?

21 761 Inlägg
17 februari 2008
#19
Eftersom säkringen framme vid batteriet är anpassad till den grova kabeln så innebär det att säkringen är för stor i förhållande till de mindre kablarna, därför ska man säkra av de mindre kablarna i förhållande till just de kablarna.

Ungefär så säger "boken".

Offroad Racing
3 122 Inlägg
17 februari 2008
#20
Från början var en säkring till för att förhindra att en kabel smälter och/eller börjar brinna vid en eventuell kortslutning. Egentligen är det fortfarande samma sak, den hindrar komponenterna i den avsäkrade utrustningen (och kablarna till denna) från att brinna upp vid kortslutning. Så det som kan hända om man har en för stark säkring för kabeln är att den kan bli skadad/börja brinna vid kortis.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök