3430
Sök

En strömkabel till två slutsteg?

1 050 Inlägg
17 februari 2008
#21
Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. att köra med dubbla säkringar på samma strömkabel är nog lite onödigt. Det räcker gott med den 1:a säkringen i motorrummet. Ju flera säkringar dessto större spänningsfall. Det är väl inte att rekommendera att köra stegen utan säkring.(mkt dumt) men skillnaden är mäktig. Betänk att bilindustrin EJ monterar minsta säkring mellan generator-startmotor-batteri??? Man kan ju ställa sig frågan varför? = Spänningsfall. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
19 februari 2008
#22
Säkringens uppgift är att skydda kablen, inget annat... tanken är inte att förbrukningen skall skyddas med kablens säkring, förbrukningen skall förlita sig på sin egen säkring, å i en rätt sektionerad installation skall ändast säkringen innan felet bryta, inte någon säkring högre upp i matninen... (Elinstallationsreglerna)

Å jag rekomenderar starkt till att ny avsäkring görs ifall du går ner i kabeldimension för annars kan du glömma att få ut nått på försäkringen ifall bilen brinner ner...


542 Inlägg
31 december 2008
#23
Det funkar alltså att sätta en stor säkring vid batteriet och sen dela strömmen till två mindre kablar utan att avsäkra dom? Låta stegen efter delningen av strömmen bara vara säkrat med den inbyggda säkringen?

21 761 Inlägg
31 december 2008
#24
Visst funkar det, men då finns ju en risk att de tunnare kablarna kan ge upphov till kabelbrand ifall de kortsluts pga att säkringen framme vid batteriet tillåter mer ström än vad kablarna tål.

Man ska komma ihåg att säkringen på strömkablarna endast har till uppgift att skydda kabeln, inte slutsteget (under förutsättning att steget har egna inbyggda säkringar).

542 Inlägg
31 december 2008
#25
Drönirettab skrev:
lmoberg skrev:
Jag har nu bara ett Infinity Ref 7521 2ch till basen som belastas med 2ohm. Men ska koppla in ett JBL 75.4 som det oxå kommer belastas med 2ohm.

REF-7521 kan ge ut 2x142WRMS i 2 Ohm och 14,4V inspänning, arbetar i klass AB. Räknat på 55% verkningsgrad så drar det ca 36A vid full RMS, det är avsäkrat med 30A så det kan nog stämma någorlunda. 10mm2 kabel räcker gott och väl, får avsäkras upp till 50A.


JBL GTO-754 kan ge ut 4x142WRMS i 2 Ohm och 14,4V inspänning, arbetar också i klass AB. 55% verkningsgrad ger ca 72A i strömförbrukning vid full RMS, enligt manualen så kan det dra 85A som mest. 21mm2 kabel räcker och blir över, får avsäkras upp till 100A.

Om använder två 21mm2 kablar ca 1m långa från en delning, det borde ju klara strömmen då mina steg inte använder mer ström än vad 21mm2 klarar av.

21 761 Inlägg
31 december 2008
#26
Om du har högst 100 A säkring framme vid batteriet, då behövs inga säkringar för de två 21 mm2 kablarna som sitter efter delningen. smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
31 december 2008
#27
Drönirettab skrev:
Visst funkar det, men då finns ju en risk att de tunnare kablarna kan ge upphov till kabelbrand ifall de kortsluts pga att säkringen framme vid batteriet tillåter mer ström än vad kablarna tål.

Man ska komma ihåg att säkringen på strömkablarna endast har till uppgift att skydda kabeln, inte slutsteget (under förutsättning att steget har egna inbyggda säkringar).

Därför man enligt reglerna skall säkra av de klenaste kablarna efter vad de tål. smile
(Även om mina klena kablar inte passerar metall så har jag säkrat av de)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

542 Inlägg
4 maj 2009
#28
lmoberg skrev:
Drönirettab skrev:
lmoberg skrev:
Jag har nu bara ett Infinity Ref 7521 2ch till basen som belastas med 2ohm. Men ska koppla in ett JBL 75.4 som det oxå kommer belastas med 2ohm.

REF-7521 kan ge ut 2x142WRMS i 2 Ohm och 14,4V inspänning, arbetar i klass AB. Räknat på 55% verkningsgrad så drar det ca 36A vid full RMS, det är avsäkrat med 30A så det kan nog stämma någorlunda. 10mm2 kabel räcker gott och väl, får avsäkras upp till 50A.


JBL GTO-754 kan ge ut 4x142WRMS i 2 Ohm och 14,4V inspänning, arbetar också i klass AB. 55% verkningsgrad ger ca 72A i strömförbrukning vid full RMS, enligt manualen så kan det dra 85A som mest. 21mm2 kabel räcker och blir över, får avsäkras upp till 100A.

Om använder två 21mm2 kablar ca 1m långa från en delning, det borde ju klara strömmen då mina steg inte använder mer ström än vad 21mm2 klarar av.

Hittade en 16mm2 kabel i gömmorna. Funkar det att använda den istället för 21mm2? Kommer ju bara vara ca 1m från delningen till slutstegen.

21 761 Inlägg
4 maj 2009
#29
Ur spänningsfallssynpunkt så räcker det med 16 mm2, men ur säkringssynpunkt så är den för klen eftersom 16 mm2 kabel inte ska ha större än 60 A säkring. smile

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
4 maj 2009
#30
ifall du går ner i storlek vid delningen så skall delningen även ha säkringar för kablens storlek, alternativ som tidigare nämnt att du avsäkrar fram vif batteriet efter den klenaste kablens storlek, men då kan du ju nästan köra små hela vägen då spännings-fallet på denna lilla sträckan inte lär vara nått problem då du inte verkar bygga en max-effekt installation...


edit: ett säkringsblock på MDS kostar 199:- så det är ju inga stora pengar vi talar om för att göra det riktigt...
Senast redigerat av Xoff (4 maj 2009)


4 693 Inlägg
4 maj 2009
#31
Nu när ni ändå pratar om säkringar.... Någon sa att om man har tex 4x20amp säkringar på steget så får man ut max 800 rms.... Om detta nu stämmer, hur många rms kan jag klämma ur ett steg som inte har någon säkring?

Booyakasha!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
4 maj 2009
#32
Softis skrev:
Nu när ni ändå pratar om säkringar.... Någon sa att om man har tex 4x20amp säkringar på steget så får man ut max 800 rms.... Om detta nu stämmer, hur många rms kan jag klämma ur ett steg som inte har någon säkring?

det finns ingen eller väldigt små chanser att man kan räkna ut det på stegets säkringar... tillverkaren kanske har valt att överdimentionera strömdelen i steget därav kan dom ha grövre säkringar än vad själva steget pallar//steg1 är klass BD steg2 är klass D, dom kanske är avsäkrade lika mycket men klass D steget klarar mkt mkt mer uteffekt...

att du inte har någon säkring har ju inte häller med effekten att göra, men troligtvis har ditt steg haft en säkring någon gång i tiden men den satt då kanske orginal på kablen? eller så är det helt enkelt nån riktigt dålig tillverkare på steget...


542 Inlägg
4 maj 2009
#33
Det kommer inte bli någon max-installation nu men tänkte dra strömkabel för framtiden.

Kommer köra 35mm2 eller 50mm2 från batteriet. Dela den ca 1m från stegen och givetvis avsäkra vid delningen.

Fritidsforskare
344 Inlägg
4 maj 2009
#34
När folk ändå pratar om detta med strömblock och sånt  om man bara har 22mm kabel, så får man inte in den i 35mm eller?, eller jo den kommer ju in, men frågan  är ju om den stannar där.
om man tänker sig följande:Ingångar/utgångar:

1x35mm2 in får jag in en 22mm så han stannar där?.

1x20mm2 ut

2x10mm2 ut

2x10mm2 ut

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

4 693 Inlägg
4 maj 2009
#35
Xoff skrev:
Softis skrev:
Nu när ni ändå pratar om säkringar.... Någon sa att om man har tex 4x20amp säkringar på steget så får man ut max 800 rms.... Om detta nu stämmer, hur många rms kan jag klämma ur ett steg som inte har någon säkring?

det finns ingen eller väldigt små chanser att man kan räkna ut det på stegets säkringar... tillverkaren kanske har valt att överdimentionera strömdelen i steget därav kan dom ha grövre säkringar än vad själva steget pallar//steg1 är klass BD steg2 är klass D, dom kanske är avsäkrade lika mycket men klass D steget klarar mkt mkt mer uteffekt...

att du inte har någon säkring har ju inte häller med effekten att göra, men troligtvis har ditt steg haft en säkring någon gång i tiden men den satt då kanske orginal på kablen? eller så är det helt enkelt nån riktigt dålig tillverkare på steget...

Det stämmer i mitt fall... Har 800 RMS och 4x20amp säkringar. Det steget som jag inte har några säkringar på finns det ingen orginalkabel till med någon säkrning på. Tillverkaren av detta steg är Dragster Audio Art och vad jag vet så är inte det någon skit.

Fast jag vet inte vart i skalan mellan "unkna" och "tävlingsgrejer" dom är. Någon som vet?

Booyakasha!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
4 maj 2009
#36
Zajpner skrev:
När folk ändå pratar om detta med strömblock och sånt  om man bara har 22mm kabel, så får man inte in den i 35mm eller?, eller jo den kommer ju in, men frågan  är ju om den stannar där.
om man tänker sig följande:Ingångar/utgångar:

1x35mm2 in får jag in en 22mm så han stannar där?.

Mvh//Robin.

Ja, du kan frissera den lite så den går i... dvs klipp bort lite kardeler runt så den blir mindre...


Fritidsforskare
344 Inlägg
4 maj 2009
#37
Xoff skrev:
Zajpner skrev:
När folk ändå pratar om detta med strömblock och sånt  om man bara har 22mm kabel, så får man inte in den i 35mm eller?, eller jo den kommer ju in, men frågan  är ju om den stannar där.
om man tänker sig följande:Ingångar/utgångar:

1x35mm2 in får jag in en 22mm så han stannar där?.

Mvh//Robin.

Ja, du kan frissera den lite så den går i... dvs klipp bort lite kardeler runt så den blir mindre...

Jo,men saken va ju den att hålet va för stort hehe. och inte att kabeln va förstor

Dom kallar mig Danino

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
4 maj 2009
#38
jag kan direkt säga ett steg som är avsäkrat 6x40A som presterar 2000W@1ohm...

så man kan inte räkna på den så enkelt, hur många ohm kör du lasten i tex? 1ohm så presterar ju slutsteget mycket watt mer än vid 4ohm tex...

sedan kollade jag nu upp ett annat steg som har 2x25 å det klarar ju 200W...

så nej, jag är inte riktigt med dig där...


4 693 Inlägg
4 maj 2009
#39
Jag var bara tvungen att fråga. Jävligt lätt annars att se hur många rms det är smile

Booyakasha!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
4 maj 2009
#40
Zajpner skrev:
Xoff skrev:
Zajpner skrev:
När folk ändå pratar om detta med strömblock och sånt  om man bara har 22mm kabel, så får man inte in den i 35mm eller?, eller jo den kommer ju in, men frågan  är ju om den stannar där.
om man tänker sig följande:Ingångar/utgångar:

1x35mm2 in får jag in en 22mm så han stannar där?.

Mvh//Robin.

Ja, du kan frissera den lite så den går i... dvs klipp bort lite kardeler runt så den blir mindre...

Jo,men saken va ju den att hålet va för stort hehe. och inte att kabeln va förstor

sorry! fan jag läste ändå flera gånger å missade det ändå... =P

jag har sett hylsor till vissa block... typ som en ring som man stoppade in i hålet så va det ett hål i ringan man skulle passa in skruven i, så blev innerarean mindre... men vet ej om sådana går att köpa...



Sök