2608
Sök

FWD eller RWD eller 4WD

19 Inlägg
18 februari 2008
quattro! inget snack om saken..

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
18 februari 2008
Bostrom skrev:
Tror du har delvis rätt, men det beror väl på väglag, hur pass snäv kurvan är osv vilken teknik som är snabbast. Om det skulle va som du säger skulle det inte vara nån mening att vänsterbromsa eller att ha en handbroms?? Och wrc bilar skulle aldrig åka på bredden isf om det nu skulle vara långsammare.

Väldigt sant att det beror på olika saker.
WRC-bilarna är fyrhjulsdrivna vilket ger dom möjlighet att köra på ett helt annat sätt. Går inte att jämföra riktigt.

Om det hade gått snabbare att åka på bredden i alla kurvor, varför gör dom inte det i t.ex Formel 1?

Och en handbroms har fler användningsområden än att sladda med tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

RS
886 Inlägg
18 februari 2008
John87 skrev:
Bostrom skrev:
Tror du har delvis rätt, men det beror väl på väglag, hur pass snäv kurvan är osv vilken teknik som är snabbast. Om det skulle va som du säger skulle det inte vara nån mening att vänsterbromsa eller att ha en handbroms?? Och wrc bilar skulle aldrig åka på bredden isf om det nu skulle vara långsammare.

WRC-bilarna är fyrhjulsdrivna vilket ger dom möjlighet att köra på ett helt annat sätt. Går inte att jämföra riktigt.

Om det hade gått snabbare att åka på bredden i alla kurvor, varför gör dom inte det i t.ex Formel 1?

Har aldrig påstått att det går snabbare att åka på bredden i alla kurvor. Det beror som sagt på väglag och hur kurvan ser ut och framför allt om man åker 4wd, fwd eller rwd. Ville bara påpeka att jag inte tror på att det går fortare att "spåra" genom varenda kurva, utan ibland går det fort på ställ också (speciellt med 4wd). Dessutom körs formel 1 på asfalt med rejält mkt mer grepp på vägbanan än vad som körs på i rally. Skulle man ratta en rallybil på is på samma sätt som man rattar en f1-bil på bana så går det förmodligen rakt fram i kurvan och in i närmsta träd? ;D Så jag tycker inte man ska jämföra rally med formel 1 :p

Sant, går inte riktigt att jämföra 4wd med fwd och rwd i rally då 4wd kräver ett annat körsätt och är totalt överlägset.

Focus RS

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
18 februari 2008
Nej, okej.. F1-jämförelsen va dum tongue

Visst har det med underlag att göra.
Tycker dock att det är lite roligt att i de lägre rally-klasserna så piskar FWD-bilarna RWD-motsvarigheterna smile

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
18 februari 2008
alex_evo3 skrev:
4WD är optimalt i alla lägen .

Nej.
I högre hastigheter där man har grepp, trots att man bara har 2 hjul som driver, så ger fyrhjulsdrift bara extra vikt utan att hjälpa till något.

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
18 februari 2008
munster skrev:
jaså svårare o köra en 4x4 nä de skulle inte jag säga ehhehehh de är de verkligen inte hahah är inte 100% diffade....men visst beror på vem som kör men har testat 4x4 o tyckte fan inte de var svårt...men som sagt beror ju p åvem som kör så men jag tycker de:D..jag är ingen nybörjare..

självförtroende är ju bra...

allvarligt talat så är det inte så lätt som  folk tror, speciellt om de prövat att gasa en sladd och inte kört mer

man får en känsla av att man är bra mycket bättre chafför än vad man är.

sen vill jag er med fwd starta med släp i backe på vintern.

bra mycket lättare med rwd iallafall

bruksbil och familje bil tar jag rwd alla gånger före fwd men det är jag det

115 Inlägg
28 februari 2008
Masaru skrev:
FWD = Bana
RWD = Drift
4WD = Drag

Håller med till fullo där !

1 661 Inlägg
28 februari 2008
Sebban89 skrev:
Masaru skrev:
FWD = Bana
RWD = Drift
4WD = Drag

Håller med till fullo där !

Man undrar ju vad det är för folk som sitter och gissar på dessa forum, har ni några kunskaper eller erfarenheter?

Drift = 1, RWD. 2, AWD
Drag = 1, AWD. 2, RWD
Bana = 1, AWD. 2, RWD

4 001 Inlägg
28 februari 2008
En kompis fick världens sämsta jämförelse när han diskuterade detta med en inbiten FWD-kille: "Förr i tiden när man hade häst å vagn så satte man ju inte hästen BAKOM vagnen, eller hur?"
Då kontrade han med:" Vart sätter du din utombordare på båten?"

Lite kul det där, de olika drivsätten har olika fördelar, FWD har problem att få ner kraften och sliter mycket på framdäcken, RWD har ju en viss tendens till att sladda men sliter inte så mycket däck, 4WD tar mycket effekt och väger en del extra men är överlägset på halt underlag (typ grus, snö, riktigt blöt asfalt m.m)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Smålänning
7 887 Inlägg
28 februari 2008
Bostrom skrev:
John87 skrev:
Bostrom skrev:

Har aldrig påstått att det går snabbare att åka på bredden i alla kurvor. Det beror som sagt på väglag och hur kurvan ser ut och framför allt om man åker 4wd, fwd eller rwd. Ville bara påpeka att jag inte tror på att det går fortare att "spåra" genom varenda kurva, utan ibland går det fort på ställ också (speciellt med 4wd). Dessutom körs formel 1 på asfalt med rejält mkt mer grepp på vägbanan än vad som körs på i rally. Skulle man ratta en rallybil på is på samma sätt som man rattar en f1-bil på bana så går det förmodligen rakt fram i kurvan och in i närmsta träd? ;D Så jag tycker inte man ska jämföra rally med formel 1 :p

Sant, går inte riktigt att jämföra 4wd med fwd och rwd i rally då 4wd kräver ett annat körsätt och är totalt överlägset.

För 4WD går det fortare på ställ för att som får driv framåt när dom glider i sidled.

För en 2WD så vill man ha driv hela tiden. Och JA, en RWD skulle gå rakt fram om man rattade som en F1 bil på is, men en FWD med diffbroms, den går dit framhjulen pekar och ingen annan stans. Sen om man får ställ med bakvagnen så går det ännu fortare, eftersom den driver med hjulen som styr tillbaka sladden.

1.st volvo 240 á 250 hk
1.st saab og900 á 250 hk

Båda har 70% diffbroms, eller vi kan säga AGA-diff... Att jag jämför med dom är för att dom är ungefär lika stora och väger ungefär lika och båda har individuell framvagn och stel bakaxel.

Släng på israllydäck, 10mm mönster och 3 mm dubb.

Vilken går snabbast på en isbana? Tänk logiskt nu.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

217 Inlägg
28 februari 2008
Bostrom skrev:
StaunteD skrev:
munster skrev:

jaså svårare o köra en 4x4 nä de skulle inte jag säga ehhehehh de är de verkligen inte hahah är inte 100% diffade....men visst beror på vem som kör men har testat 4x4 o tyckte fan inte de var svårt /../jag är ingen nybörjare..

Que?

"Testat" awd? Prova köra ett tag.

Annorlunda körteknik på 4wd.

det är svårare att hålla ett långt ställ med 4x4 iaf..

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
28 februari 2008
jeepe skrev:

Det är ju inte så konstigt om man tänker efter.
4x4 har tonvis mer fäste vilket inte är en fördel när man ska åka brett (eftersom det handlar just om att inte ha något fäste).

4 001 Inlägg
28 februari 2008
Det hänger på så mycket mer än bara var bilen driver, det beror på vägkaraktär m.m....
snabba vägar så är RWD oftast snabbare än FWD... men som sagt 4WD är snabbast på de flesta underlag.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

217 Inlägg
28 februari 2008
John87 skrev:
jeepe skrev:

Det är ju inte så konstigt om man tänker efter.
4x4 har tonvis mer fäste vilket inte är en fördel när man ska åka brett (eftersom det handlar just om att inte ha något fäste).

men det är svårare att hålla ett långt ställ på snö med en 4wd än en rwd på asfalt. har inte bara med fästet att göra, tkr att 4wd rätar på sig mkt fortare

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
28 februari 2008
jeepe skrev:
men det är svårare att hålla ett långt ställ på snö med en 4wd än en rwd på asfalt. har inte bara med fästet att göra, tkr att 4wd rätar på sig mkt fortare

Den rätar på sig snabbare för att framhjulen hittar fäste som dom inte skulle gjort med en bakhjulsdriven bil.

217 Inlägg
28 februari 2008
nog har ju ändå en rwd bättre fäste på asfalt än vad en 4wd har på snö?

539 Inlägg
28 februari 2008
vilken het diskussion det blev big_smile

jag personligen tycker att ingen av dem är BÄTTRE än annan, utan alla e bra på sin sak. Personligen gillar jag RWD smile annars skulle jag haft en annan bil smile

Smålänning
7 887 Inlägg
28 februari 2008
jeepe skrev:

Ja. Men det är ju svälvklart, men på samma väglag wink

"Since a car has four wheels, whu should power only be applied on two of them?"
Senast redigerat av twin_cam (28 februari 2008)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

217 Inlägg
28 februari 2008
twin_cam skrev:
jeepe skrev:

Ja. Men det är ju svälvklart, men på samma väglag wink

"Since a car has four wheels, whu should power only be applied on two of them?"

läs alla mina inlägg i denhär tråden så förstår du varför jag jämförde rwd på asfalt med 4wd på snö wink

transportkonsult
284 Inlägg
28 februari 2008
Som sagt innan. Vad folk sitter och gissar.
Awd är inte snabbare i drag tex.
Jag tar dom flesta AWD, 4X4, quattro mm i starten på gata. Med min bakhjusdrivna mustang.

Bottles are for babys. Real men get blown.

Sök