3298
Sök

FWD eller RWD eller 4WD

transportkonsult
284 Inlägg
28 februari 2008
#121
Konbanan skrev:
Hampusd skrev:
Konbanan skrev:
Någon som vet något om den Evo:n som e med i filmen?

http://www.minsida.be/musslan/midnight060520sundis.avi

Måste säga att Supran gick rätt dåligt.

Tyvärr så är det den enda gången jag sett den evon.

Supran går egentligen inte dåligt. Men medans han satsade pengarna på pulver så satsade jag på fäste. wink

Jag gillade Evo:n. Den hade nästan en chans mot Its fun porschen oxå ju tongue

Hade varit kul o se hur den var trimmad.

Han tog nog itsfun om jag inte minns fel.
Det är lite skum vinkel på kameran. Jag var tex vid porschens bakhjul när vi gick över linejn. Men det ser ut som om jag är 3 km efter.

Bottles are for babys. Real men get blown.

Street racer och galen Lärling :)
163 Inlägg
28 februari 2008
#122
fwd passar bra för bana då det är som att åka tåg
rwd passar utmärkt till drift eller drag
awd offroad är enda stället det hör hemma kanske lite på bana oxå

Jag kör bara rwd då jag vill vara snabbast iväg och vinna i streetrace wink

Oldsmobile Styled To Lead Built To Last

Street racer och galen Lärling :)
163 Inlägg
29 februari 2008
#123
EmilKamel skrev:
BMW vann ju STCC 2007 så RWD måste ju göra lite nytta på bana... smile

Jo du har rätt och i formel 1 har dom med rwd men det krävs förare för att köra rwd på bana det
krävs inte så mycke av föraren för att köra fwd på bana det var så jag mena

Oldsmobile Styled To Lead Built To Last

Smålänning
7 883 Inlägg
29 februari 2008
#124
EmilKamel skrev:
BMW vann ju STCC 2007 så RWD måste ju göra lite nytta på bana... smile

Okej, då gäller det alla originalbilar också...

Volvo 360 VS. Opel Kadett GSI wink

Då ska alltså volvon vinna... Originalbilar snackar vi om nu!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
29 februari 2008
#125
Sateonatour skrev:
fwd passar bra för bana då det är som att åka tåg
rwd passar utmärkt till drift eller drag
awd offroad är enda stället det hör hemma kanske lite på bana oxå

Jag kör bara rwd då jag vill vara snabbast iväg och vinna i streetrace wink

Jag skulle villja påstå att 4wd passar bra även för drag, i vart fall rödlyse-rödlyse. Kraften överförs ju på dubbla ytan. Dvs mer grepp och snabbare start. Visst förlorar man lite längre upp pga mer motstånd iom fördelningslådan osv. men nu syftar jag på att vara startsnabb big_smile
//Johannes
Senast redigerat av TenZer (29 februari 2008)

Rock'n Roll

4 001 Inlägg
29 februari 2008
#126
RWD är bättre om det är lite rakare eller om loppen är längre eftersom dom inte sliter lika hårt på framdäcken, men på krokiga korta lopp så brukar FWD vara starkast (om man jämför bilar med samma effekt/vikt)

sen beror mycket på vad föraren har för körstil, sätt Tony Rikardsson i en STCC BMW så kör han nog ganska bra men ifall du sätter honom i en S60 så skulle han nog bli mera distanserad

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Smålänning
7 883 Inlägg
29 februari 2008
#127
Sen vet vi ju att i uthållighet och långdistansprov så är FWD bättre big_smile
*host* saab* talladega* host

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 001 Inlägg
29 februari 2008
#128
twin_cam skrev:
Sen vet vi ju att i uthållighet och långdistansprov så är FWD bättre big_smile
*host* saab* talladega* host

för att sänka nivån rejält....

http://www.svenskmotorweb.se/news.php?id=50581

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Street racer och galen Lärling :)
163 Inlägg
29 februari 2008
#129
twin_cam skrev:
EmilKamel skrev:
BMW vann ju STCC 2007 så RWD måste ju göra lite nytta på bana... smile

Okej, då gäller det alla originalbilar också...

Volvo 360 VS. Opel Kadett GSI wink

Då ska alltså volvon vinna... Originalbilar snackar vi om nu!

bara så du vet så har jag dragit en kadett gsi dock 8v med min 360 vinterbil wink
så ja volvon vinner dock inte mot en 16 v pga att gsi 16 v har fler hästar men 360 tar starten utan problem
Senast redigerat av Sateonatour (29 februari 2008)

Oldsmobile Styled To Lead Built To Last

RS
886 Inlägg
29 februari 2008
#130
Sateonatour skrev:
EmilKamel skrev:
BMW vann ju STCC 2007 så RWD måste ju göra lite nytta på bana... smile

Jo du har rätt och i formel 1 har dom med rwd men det krävs förare för att köra rwd på bana det
krävs inte så mycke av föraren för att köra fwd på bana det var så jag mena

Finns det inte fwd stcc-bilar då?

Focus RS

143 Inlägg
29 februari 2008
#131
skit i stcc kolla tex le mans o dtm mästerksapen, vilka hjul driver dessa bilar på?wink


Smålänning
7 883 Inlägg
29 februari 2008
#132
Einar89 skrev:
skit i stcc kolla tex le mans o dtm mästerksapen, vilka hjul driver dessa bilar på?wink

Försök få till en låg front med motor fram...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

143 Inlägg
29 februari 2008
#133
fortfarande bakhjulsdrivet, skulle en framhjulsdriven bil visa sej gå bättre på bana skulle dom väl använda den?


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
29 februari 2008
#134
Einar89 skrev:
fortfarande bakhjulsdrivet, skulle en framhjulsdriven bil visa sej gå bättre på bana skulle dom väl använda den?

Bakhjulsdrivet får fortfarande pisk av framhjulsdrivet i de lägre rallyklasserna.
Förklara det tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Smålänning
7 883 Inlägg
29 februari 2008
#135
John87 skrev:
Einar89 skrev:
fortfarande bakhjulsdrivet, skulle en framhjulsdriven bil visa sej gå bättre på bana skulle dom väl använda den?

Bakhjulsdrivet får fortfarande pisk av framhjulsdrivet i de lägre rallyklasserna.
Förklara det tongue

Just de tongue de har vi inte fått förklaring på än big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

143 Inlägg
29 februari 2008
#136
det bestrider jag inte men det var itne mot det jag argumenterade:P


4 001 Inlägg
29 februari 2008
#137
twin_cam skrev:
John87 skrev:
Einar89 skrev:
fortfarande bakhjulsdrivet, skulle en framhjulsdriven bil visa sej gå bättre på bana skulle dom väl använda den?

Bakhjulsdrivet får fortfarande pisk av framhjulsdrivet i de lägre rallyklasserna.
Förklara det tongue

Just de tongue de har vi inte fått förklaring på än big_smile

Det beror på vägkaraktären oxå som jag skrivit flera gånger, ta t.ex sydsvenska som är ett snabbt rally där de bakhjulsdrivna bilarna i Grupp E var snabbast

När man närmar sig 400hk eller mer så blir framhjulsdrivet väldigt dumt eftersom att dom inte får ner kraften i marken och skulle man bygga så att dom kan utnyttja effekten så går det inte att svänga med dom.

En FWD bil på en krokig bana i ett sprintlopp är oftast snabbare.

Man kan inte säga att det ena är bättre än det andra, det går alltid att hitta fördelar/nackdelar med det ena eller andra

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Oseriös Aktör
592 Inlägg
29 februari 2008
#138
Varför ha 4 hjul och bara 2 som driver???...Då är ju dom 2 andra i stort sett onödiga.

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

58 Inlägg
29 februari 2008
#139
4wd är bäst i kurvor, rwd på rakan och fwd är bara skit överallt. Så kontentan blir 4wd för det är där du kan tjäna och förlora mest.

Den som har mest prylar när han dör, VINNER!

4 001 Inlägg
29 februari 2008
#140
speedtrap skrev:
4wd är bäst i kurvor, rwd på rakan och fwd är bara skit överallt. Så kontentan blir 4wd för det är där du kan tjäna och förlora mest.

4WD är inte bäst i snabba kurvor med mycket grepp, snabba kurvor vinner RWD

men jag håller med dig, tar man 3 bilar (1 4WD, 1 RWD, 1 FWD) med samma vikt samma effekt & likvärdig väghållning och så får dessa köra på is, torr asfalt, blöt asfalt, grus samt drag 402 meter så blir nog 4WD den
som tar hem mest segrar.

Jag tror att man kan tjatta fram och tillbaka hur mycket som helst och vi (du och jag samt alla andra) kommer nog aldrig att komma överens

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må


Sök