3172
Sök

Val av olja till min diesel

173 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#1
Halloj!

Ska serva min diesel nu tänkte jag och undrar lite vilken olja jag ska köpa. Jag kör ca. 8mil om dagen och den blir 2 kallstarter om dagen. Den står inte i varmgarage så när det är kallt ute så blir det att den måste kunna starta när det är några minus.
Motorn är en 1.9 TDI 110hk.

Ska köpa helsyntet vad jag förstått då det är snällast om man inte kör mycket med varm motor.

Kollat på följande:
Helsyntetisk motorolja 5W–40
Helsyntetisk motorolja 5W–50

Dessa finns att köpa på biltema. Jag vet att inte inte är världens bästa men det räcker säkert till min bruksbil som gått 25000mil.

Finns det någon annan olja som jag ska köpa? 10w-40 eller liknande?


244 Inlägg
17 februari 2008
#2
årsmodell??
har du problem med något läckage eller sådant?

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
17 februari 2008
#3
Tycker du skall köra på en Agrol 15W-40 olja, finns hos t.ex. lantmännen och är specialanpassad för en dieselmotors behov.

Till exempel Agrol Turbo Super 15W-40 som är en mineralolja anpassad för en dieselmotor med turbo. I en sådan gammal bil som du har skall du inte köra med helsyntet om du inte vet vad du pysslar med. Ja visst oljan är bättre, till och med så bra att den löser upp dina gammla avlagringar och gör så att dina packboxar börjar läcka.

Kör mineralolja.

Agrols olja kostar under 50kr/l...

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

3 235 Inlägg
17 februari 2008
#4
Satsa på 5W50.

Den är lika lättflytande som 5W40 när den är kall, men varm är den betydligt tjockare.

Jag hade 5W50 biltemaolja i min Golf 1.9 l diesel, och aldrig haft problem med "gamla avlagringar som löses upp av oljan".


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
17 februari 2008
#5
Snälla köp INTE feltemas olja, du kan lika gärna ta bort luftfiltret, hälla sten i tråget, ja du fattar... En bra olja är en billig investering till en gladare motor. Du bör också använda samma fabrikat hela tiden i motorn, då mår den bättre.
//Johannes

Rock'n Roll

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
17 februari 2008
#6
zovix skrev:
Tycker du skall köra på en Agrol 15W-40 olja, finns hos t.ex. lantmännen och är specialanpassad för en dieselmotors behov.

Till exempel Agrol Turbo Super 15W-40 som är en mineralolja anpassad för en dieselmotor med turbo. I en sådan gammal bil som du har skall du inte köra med helsyntet om du inte vet vad du pysslar med. Ja visst oljan är bättre, till och med så bra att den löser upp dina gammla avlagringar och gör så att dina packboxar börjar läcka.

Kör mineralolja.

Agrols olja kostar under 50kr/l...

/Magnus
Roligt att läsa folk som tror de vet vad de pratar om.... Den oljan du säger funkar säkert jättre bra, men snälla köp inte mineral!!! Om du inte vill byta olja var 250mil. Mineral olja bryts ner så fort den börjar användas, det gör inte syntet så den håller mycket längre!

Och det är INTE syntet oljan som gör att avlagringar lossnar eller att det börjar läcka... avlagringar lossar eftersom där finns RENGÖRINGS medel i oljan (finns även i mineral och del syntet!) Hur dyr oljan är säger lite om hur mycket där finns i.

Att det börjar läcka när man häller i syntet olja är en MYT! kanske var så på 80-talet innan syntet oljan var fullt utvecklad!


Du kan köra på nästan vilken olja du vill. Ska du ha billig olja kan du lika bra ha 10w40 brukar va lite billigare än 5w40. Men köp iaf del syntet så är de inga problem (eller blanda själv synsten och mineral så blir det ännu billigare).

MvH Dennis


173 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#7
engolf skrev:
Satsa på 5W50.

Den är lika lättflytande som 5W40 när den är kall, men varm är den betydligt tjockare.

Jag hade 5W50 biltemaolja i min Golf 1.9 l diesel, och aldrig haft problem med "gamla avlagringar som löses upp av oljan".
Köpte 5w-50 tidigare idag och jag måste säga att bilen gick super påväg hem (12mil) smile

ang. att det är dåliga grejjer tror jag inte på, för de har ju klarar klacifiseringen. Men att de nte är lika bra som det dyraste oljorna kan man ju räkna ut med röven.


3 235 Inlägg
17 februari 2008
#8
TenZer skrev:
Snälla köp INTE feltemas olja, du kan lika gärna ta bort luftfiltret, hälla sten i tråget, ja du fattar... En bra olja är en billig investering till en gladare motor. Du bör också använda samma fabrikat hela tiden i motorn, då mår den bättre.
//Johannes
Och du skriver det för att du har dokumenterat fakta om att biltemas olja är definitivt sämre än alla andra oljor, eller bara för att du har hört folk snacka illa om biltemas produkter?

Har du läst vad biltema skriver om sin olja?:
att den tillfredställer de flesta biltillverkarnas specifikationer/krav.

Det är väl ingenting de tar ur lösa luften?

Nuförtiden finns det nog inga dåliga oljor. Dock finns det oljor som passar olika motorer bättre än andra.
Märke eller pris i sådana fall spelar nog ingen större roll, utan man får bara testa vilken olja som fungerar bäst i respektive motor.

har du fakta som kan motbevisa det, får du gärna skicka en länk.
Senast redigerat av engolf (17 februari 2008)


88 Inlägg
17 februari 2008
#9
en bil som går så mycket med biltema olja skulle ju inte jag rekomendera iaf... funkar säkert om man kör lite  osv.. men en riktigt varm biltemaolja smörjer inte mycket...

Volvo V50 1.6D Summum Start/Stop MY10

173 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#10
kyzen skrev:
en bil som går så mycket med biltema olja skulle ju inte jag rekomendera iaf... funkar säkert om man kör lite  osv.. men en riktigt varm biltemaolja smörjer inte mycket...
källa?


82 Inlägg
17 februari 2008
#11
vi kör alla våra bilar på Agrol 15w 40 från 208liters fat, bland annat en passat tdi -03. tro det eller ej men den går än, och alla andra bilar har gjort det också.. förvånad? jag tror inte ett skit på att olja måste kosta 200kr/liter för att vara bra, den kan likaväl kosta 15kr/litern. fast det är klart, jag bor inte i stockholm och har en pappa som betalar wink


288 Inlägg
17 februari 2008
#12
absolut helsyntet, byt på 1000-1500mil, oljan håller kanske längre, men filtret ger upp om man kör längre, o då passerar oljan orenad förbi.

Bild från en verkstad. Till vänster ett filter som gått på longlifeolja 3200mil, i mitten 1400mil och ett nytt. Vad säger ni om longlife service?

http://www.dieselmeken.se/img/upload_to_internet/DCP_4349.JPG
Senast redigerat av BiggerDigger (17 februari 2008)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
18 februari 2008
#13
engolf skrev:
TenZer skrev:
Snälla köp INTE feltemas olja, du kan lika gärna ta bort luftfiltret, hälla sten i tråget, ja du fattar... En bra olja är en billig investering till en gladare motor. Du bör också använda samma fabrikat hela tiden i motorn, då mår den bättre.
//Johannes
Och du skriver det för att du har dokumenterat fakta om att biltemas olja är definitivt sämre än alla andra oljor, eller bara för att du har hört folk snacka illa om biltemas produkter?

Har du läst vad biltema skriver om sin olja?:
att den tillfredställer de flesta biltillverkarnas specifikationer/krav.

Det är väl ingenting de tar ur lösa luften?

Nuförtiden finns det nog inga dåliga oljor. Dock finns det oljor som passar olika motorer bättre än andra.
Märke eller pris i sådana fall spelar nog ingen större roll, utan man får bara testa vilken olja som fungerar bäst i respektive motor.

har du fakta som kan motbevisa det, får du gärna skicka en länk.
Jag kan nog tyvär inte länka nej, men jag har riktigt dålig erfarenheter gällande biltemas produkter. Spärrskaft som pajjar efter 1h användning (nej inga fulla eller överdrivna moment), specialverktyg (till cyklar) som pajja efter en användning, oljesugar som inte suger, kassa cyklar (vet folk som brutit gaffeln vid gaffelkronan/styrröret under normal cykling).

Biltema är som sagt inte kännt för bra kvalitet och jag skulle därav inte kompromissa med någonting så viktigt som en bra olja i någonting så dyrt som en motor. Vad jag vet är biltemas oljor tunnare och skummar vilket leder till sämre smörjning och i värsta fall haveri vilket en bra olja troligtvis skulle klarat bättre. "Bra" olja är dyr av en orsak, kvalitet, forskning och tester.

Folk har gnällt på mig tidigare för att jag är starkt kritisk till biltema när det gäller delar som MÅSTE LEVERERA. Jag kan inte annat än beklaga att folk inte förstår vilken av en bra olja i en motor, varför tror du att professionella verkstäder inte använder biltema istället för sin kvalitetsolja? Man skulle ju kunna spara STORA pengar om man hällde billig olja istället!
//Johannes

Rock'n Roll

88 Inlägg
18 februari 2008
#14
fakta o fakta, har ju sett bilar som gått på biltemaolja och dom motorerna mår inte alltid så bra...

Volvo V50 1.6D Summum Start/Stop MY10

Meister
6 763 Inlägg
18 februari 2008
#15
Jag borde skriva de här och spara någonstans så jag slipper skriva om de 10 gånger i veckan.. Biltema har vunnit tester med sin olja så den är bra. Är det inte en Ferrari så kör på biltema olja, det betalar sig på kort sikt och lång sikt


244 Inlägg
18 februari 2008
#16
gutta skrev:
vi kör alla våra bilar på Agrol 15w 40 från 208liters fat, bland annat en passat tdi -03. tro det eller ej men den går än, och alla andra bilar har gjort det också.. förvånad? jag tror inte ett skit på att olja måste kosta 200kr/liter för att vara bra, den kan likaväl kosta 15kr/litern. fast det är klart, jag bor inte i stockholm och har en pappa som betalar wink
jag skulle inte vilja plocka bort tråget på den passaten o kika iaf..

244 Inlägg
18 februari 2008
#17
camaro67 skrev:
Jag borde skriva de här och spara någonstans så jag slipper skriva om de 10 gånger i veckan.. Biltema har vunnit tester med sin olja så den är bra. Är det inte en Ferrari så kör på biltema olja, det betalar sig på kort sikt och lång sikt
kan du referera till en enda test dom vunnit.. skulle gärana läsa varför den vann..

Meister
6 763 Inlägg
18 februari 2008
#18
cleo355 skrev:
camaro67 skrev:
Jag borde skriva de här och spara någonstans så jag slipper skriva om de 10 gånger i veckan.. Biltema har vunnit tester med sin olja så den är bra. Är det inte en Ferrari så kör på biltema olja, det betalar sig på kort sikt och lång sikt
kan du referera till en enda test dom vunnit.. skulle gärana läsa varför den vann..
Jag vet inte var jag hittade de och de är rätt länge sen. Men de har gjort de. Sen är de ju så att de är samma olja som ett annat stort känt och framförallt dyrt märke. Vilket de va kommer jag inte ihåg men de finns de säkert någon annan som kan svara på.


244 Inlägg
18 februari 2008
#19
camaro67 skrev:
cleo355 skrev:
camaro67 skrev:
Jag borde skriva de här och spara någonstans så jag slipper skriva om de 10 gånger i veckan.. Biltema har vunnit tester med sin olja så den är bra. Är det inte en Ferrari så kör på biltema olja, det betalar sig på kort sikt och lång sikt
kan du referera till en enda test dom vunnit.. skulle gärana läsa varför den vann..
Jag vet inte var jag hittade de och de är rätt länge sen. Men de har gjort de. Sen är de ju så att de är samma olja som ett annat stort känt och framförallt dyrt märke. Vilket de va kommer jag inte ihåg men de finns de säkert någon annan som kan svara på.
det är statoil som pumpar upp deras olja.. men inte samma kran som fyller flaskorna..

alla olja är ju lika i grunden men sen är det tillsatserna som gör att en olja är bättre än en annan..

jobbar med olja dagligen.. o alltid lika roligt när folk säger att det är samma olja som statoil..

kan med handen på hjärtat säga att visst du kan köra med biltemas olja.. MEN bara i 7-800 mil. sen måste du byta. + att smörjegenskaper inte alls är lika bra= mer slitage på motor..

ta tex saab 9-3 som hade väldiga problem med sina motorer ett ta. funkar inte med annat än Mobil´s ESP olja. Försök o få genom en sån reklamation med en biltema olja i o säg att det är samma olja som en annan leverantör med ett annat namn.

På mitt jobb hade vi en "lågpris" olja. Och den är sämre än en "märkes" olja.. bara inse fakta.. Det är addjektiven i dom som skiljer..

Du skulle aldrig hitta en BMW Longlife -04 eller VW 505 01. VW 505 00. VW 502 00. Ford WSS-M2C917-A. MB 229.3/229.5. GM-LL-A-025/GM-LL-B-025. logga på en biltema olja.. För att standarden inte håller..

Smålänning
7 882 Inlägg
18 februari 2008
#20
Biltema köper sin olja av Statoil (vad jag har läst) och har aldrig sett en motor som havererat p.g.a biltemaolja.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök