18 februari 2008
Trådstartare
Bilen är en 745 GL årsmodell -90. Standard 2,3 liters insprutningsmaskin. 24.800 mil på mätaren. Rullat 4.000 mil senaste året. Var ordentligt varmkörd före avgasmätning.
Främre rör + lambdasond bytt mars-07
Katalysator bytt i söndags. Värdena innan kat-bytet var CO: 0,4. CO 2500: 1,5. HC: 045. Lambda: 1,0. Då med nybytt olja, oljefilter, ca 20% E85 i tanken (körde så ett antal mil för att de skulle hinna blanda sig osv).
Tändstift, kablar, rotor, fördelarlock, luftdilter bytt i mars -07.
Avgasvärdena idag blev följande:
CO...................0,1 (0,5)
CO 2500...........0,9 (0,3)
HC..................043 (100)
Lambda..........0,99 (0,96-1,04)
Har ev hål i avgassystemet precis framför sista burken. Det är rostigt men den låter inte mer än den brukar, besiktningsgubben trodde inte att det skulle spela in på mina avgasvärden. Bilen drar knappt litern blandad körning, dvs helt normalt.
Bilen går dock inte alltid jämnt och rent. Ibland har jag tomgång på 500 varv och den spottar oförbränd soppa, är då bara körbar på låg växel, höga varv, lätt gasfot. Det brukar avlösas med tomgång på 2000 varv, den återgår till det normala efter en stund. Händer oftare när det regnat mycket. Kallstartspridarna är urkopplade. Lättstartad och går rent när den är nystartad.
Vet att kass styrbox också kan ge tokiga värden. Fast i det fallet var det HC som skenade (770 av max 100, de övriga värdena var ok).
Jag har tillgång till både styrbox och LMM i rätt modell om nu LMM kan göra sådan verkan?
Nu tror jag att jag fått med all info jag tror kan hjälpa. Fråga om det är ngt mer som kan ha betydelse.
Varför åka fort när man kan åka brett?