CO 2500-problem vid bes, inga "sprit"svar tack.

Volvotjej84 helt galen
18 februari 2008 · 388 Inlägg

Jag får fortfarande inte igenom min 745a genom bes. Är jävligt less på den nu.

Den kuggar på CO 2500. Första försöket i( december) hamnade värdet på 1.0 (max är 0.3).

Bytte olja och filter. Kollade tändstift, kablar, rotor, fördelarlock (allt bytt för knappt ett år sedan). Tanktade ca 20 % e85, körde ett par mil för att det skulle hinna blanda sig och försökte igen.
HC 2500 hamnade på 1,5, lambda gått ner från 1,03 till 1,00.

Bytt katalysator.
HC 2500 hamnade på 0,9, lambda sjönk till 0.99.

Enda felet jag vet om är att avgassystemet inte mår bra framför sista burken, i övrigt är det i bra skick. Vad bör jag kolla/byta nästa gång? Jag är beroende av bilen i jobbet och har ingen lust att skrota eller ge nort den för en sån jävla dum sak som avgasvärde...

HJÄÄÄÄLP!

Varför åka fort när man kan åka brett?
leo_m83
18 februari 2008 ·

Kolla följande:

    * Bränsletryck regulator på bilen så att bränsletrycket är bra (pekar åt det hållet i ditt fall)
    * Bränsle pumpen så att den inte pumpar för mycket...mät V?
    * Läckage i avgasssytemet Innan lambdan om du har nåt sånt i den bilen
    * Kolla för säkerhets skull luft filtret så att den inte är igen satt


Det är vad de grejre jag kunde komma på. Jag besiktade min egen 200sx i förra veckan och fick 2500 i CO halt..men det berodde på att jag hade för hög bränslytrcyk (har ställbar btr) tongue 
Hoppas det hjälper . lycka till

Volvotjej84 helt galen
18 februari 2008 · 388 Inlägg

Tack!

Men menar du att det låter som om min bil har problem med bränsletrycket? Iof går den lite ojämnt ibland och baktänder och har sig...

Främre rör, katalysator och lambda är bytt, bör inte vara något läckage, ska kika på luftfiltret men det är max året så det bör vara ok.

Varför åka fort när man kan åka brett?
leo_m83
18 februari 2008 ·

baktänder = för mycket soppa. Soppan tänds i avgassystemet. För hög bränsletrck. Där har du problemet. Bytt din bränsle tryck regulator så ska det fixa problemet. En annan sak ska du också se över är thermostatet är hel så att motorn kommer upp i arbetstemp. kall motor = mer soppa

Opelmadness German cars, quality and beyond
18 februari 2008 · 8 197 Inlägg

Att den baktänder kan bero på för hög tändning också. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
vr4
18 februari 2008 · 61 Inlägg

har bilen rullat långt tror jag det är slina ringar, event tätningar

wannabe1
18 februari 2008 · 102 Inlägg

Kolla egr ventilen

Volvotjej84 helt galen
18 februari 2008 · 388 Inlägg

Bilen ifråga har rullat 24.800 mil. Den får för mkt sopp ibland och för lite ibland, börjar fundera på om styrenheten har gett sig igen...

Varför åka fort när man kan åka brett?
_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
18 februari 2008 · 365 Inlägg

Skulle ju kunna vara en LMM.
Vad är det för motor, årsmodell?
Bifoga gärna alla avgasvärden, även om det är CO och HC som bes tittar på så säger resten av värderna mkt om hur motorn mår.

Btw. Du har ingen polare som har en likadan motor för att låna LMM?

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
Markus_MR2
18 februari 2008 · 761 Inlägg

Lite nyttig läsning om avgaser:

http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Volvotjej84 helt galen
18 februari 2008 · 388 Inlägg

Bilen är en 745 GL årsmodell -90. Standard 2,3 liters insprutningsmaskin. 24.800 mil på mätaren. Rullat 4.000 mil senaste året. Var ordentligt varmkörd före avgasmätning.

Främre rör + lambdasond bytt mars-07
Katalysator bytt i söndags. Värdena innan kat-bytet var CO: 0,4. CO 2500: 1,5. HC: 045. Lambda: 1,0. Då med nybytt olja, oljefilter, ca 20% E85 i tanken (körde så ett antal mil för att de skulle hinna blanda sig osv).

Tändstift, kablar, rotor, fördelarlock, luftdilter bytt i mars -07.

Avgasvärdena idag blev följande:
CO...................0,1     (0,5)
CO 2500...........0,9     (0,3)
HC..................043     (100)
Lambda..........0,99     (0,96-1,04)

Har ev hål i avgassystemet precis framför sista burken. Det är rostigt men den låter inte mer än den brukar, besiktningsgubben trodde inte att det skulle spela in på mina avgasvärden. Bilen drar knappt litern blandad körning, dvs helt normalt.

Bilen går dock inte alltid jämnt och rent. Ibland har jag tomgång på 500 varv och den spottar oförbränd soppa, är då bara körbar på låg växel, höga varv, lätt gasfot. Det brukar avlösas med tomgång på 2000 varv, den återgår till det normala efter en stund. Händer oftare när det regnat mycket. Kallstartspridarna är urkopplade. Lättstartad och går rent när den är nystartad.
Vet att kass styrbox också kan ge tokiga värden. Fast i det fallet var det HC som skenade (770 av max 100, de övriga värdena var ok).

Jag har tillgång till både styrbox och LMM i rätt modell om nu LMM kan göra sådan verkan?
Nu tror jag att jag fått med all info jag tror kan hjälpa. Fråga om det är ngt mer som kan ha betydelse.

Varför åka fort när man kan åka brett?
Volvotjej84 helt galen
19 februari 2008 · 388 Inlägg

*putt*

Inga fler idéer?

Varför åka fort när man kan åka brett?
leo_m83
29 februari 2008 ·

hur gick det för dig? Jag sitter fan i samma sits nu

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang