3001
Sök

porta en 530 eller köra 531?

118 Inlägg
15 december 2005
Trådstartare
#1
portad 530 blir som en 531:a?

har en nyrenoverad 530, och en orenoverad 531:a...

vad skulle ni sattsa på? renovera 531:an eller porta 530in?
eller kanske renovera och porta 531:an?

va tror ni om M-kam i en 940 turbo?
vad sitter det orginal? eller är det olika?

tacksam för svar!

mjo, så äre nog

10 287 Inlägg
15 december 2005
#2
Portad 530 funkar bra.
Inte M-kam. VX3 eller A kam för måttliga trimnivåer.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
15 december 2005
#3
Jag har en VX3 kam från en 940GL som ligger i vedbon nånstans, har hört att den ska funka även på 240Turbo... är det nåt stämmer med sanningen?

//Tompa

Sharky skrev:
Portad 530 funkar bra.
Inte M-kam. VX3 eller A kam för måttliga trimnivåer.

/Göran


10 287 Inlägg
15 december 2005
#4
Ja. Trots att VX3 är en sugiskam så funkar den bra på normaltrimmade Volvo Turbo.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

118 Inlägg
15 december 2005
Trådstartare
#5
hmm okej, ska man pröva sig på att porta själv eller ska man lämna bort de?
kommer det inte funka nå bra med M-kam?
isånnafall varför inte?
den ser ju värre ut en en A-kam, vassare..eller va man ska skriva...

mjo, så äre nog

10 287 Inlägg
15 december 2005
#6
Vassa kammar och turbomotorer trivs ofta inte ihop.
Har du aldrig portat förut och förväntar dig bra resultat och inte labba för skojs skull - låt nån som kan göra jobbet. Tex TTR Jompa i vårat racegarage i Märsta.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
15 december 2005
#7
men 531 är ju bättre än en portad 530... det e ju special kylda ventiler på 531 å klarar tuffare tag...


102 Inlägg
15 december 2005
#8
Det beror på vikken årm. det är på toppen. en 531 ger i originalutförande
5-8hk mer än en 530. Den nyare 531 har natrium kylda avgasventiler tror det kom 88 och då kan man slipa ventilen. men jag har på min saltkylda och jag kan inte slipa nå på ventilen för då förvinner skyddet och den ventilen blir bränd.

En renovering är inte alls dyr. skulle lätt ha satsat på 531:an. Lämna den till någon skola med fordonsprogrammet. dom tar inge betalt för arbetet. kostar ca. 400 kr i matrial kostnad att renovera en topp.

Race föör faan!
Norrbotten: this is the place to be! big_smile


118 Inlägg
15 december 2005
Trådstartare
#9
Sharky skrev:
Vassa kammar och turbomotorer trivs ofta inte ihop.
Har du aldrig portat förut och förväntar dig bra resultat och inte labba för skojs skull - låt nån som kan göra jobbet. Tex TTR Jompa i vårat racegarage i Märsta.

/Göran

om jag skulle göra det själv så är det nog mer för att pröva på bara:P lite skojjigt:)

okej, hur mycket tar TTR Jompa för att porta då?
vad händer om jag kör med M-kamen?
eller kommer det inte gå alls?

mjo, så äre nog

2 122 Inlägg
15 december 2005
#10
varför inte en protad 531a?

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

118 Inlägg
15 december 2005
Trådstartare
#11
Kirre skrev:
varför inte en protad 531a?

ja egentligen, har den urplockad men ja vette fan om ja vågar ga mig på å porta 531:an, ligger lite mer pengar i den en i en 530i, de beror väll på vad folk som kan tar för portning!

mjo, så äre nog

2 122 Inlägg
15 december 2005
#12
de är så liten skillnad så den chansen skulle jag ta

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
20 december 2005
#13
liten skillnad? man kan få upp emot 2500:- för en 531a


118 Inlägg
20 december 2005
Trådstartare
#14
Xoff skrev:
liten skillnad? man kan få upp emot 2500:- för en 531a

jo jag har hört de med, och en 530 kan du ju få bara du tar bort den ur nåns garage!

mjo, så äre nog

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
28 december 2005
#15
Ja men välj istället en V-kam från en b230e motor.. den e som gjord för volvo turbo.. har en bra kurva, M-kammen har ju inte någe klipp efter 5000rpm.  den tar ju slut då. vx3 kammen e bra men v-kammen ger lite mer på vridet..

342 Inlägg
28 december 2005
#16
2500 för en topp.. fan, nästan så man skulle börjat åka v*lvo.. wink

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

Avstängd
138 Inlägg
29 december 2005
#17
Tja, har en H kam å sälja för den som vet vad det e... med spår för fördelaren så de passar 87-98 230 med...


Sök