2593
Sök

Funderar på att ta lastbilskort.. nått tips?

Norrlänning
1 453 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
tjena ! har nu lite planer på att ta lastbilskort. ja tror ja läst varenda tråd om detta hittills men hittar ingen som ger svar på mina frågor.  tänkte bara ta lastbilskort ( C ) och inte CE som de flesta har, ja jobbar själv på posten, och ja snackade med en kille idag som körde lastbil.. han trodde på ungefär 10 lektioner.. kan man klara sig på de om man aldrig kört lastbil förut ?  Tänkte mest ta c kort för att ha nått skoj sommarjobb och lite jobb till hösten, är inte intresserad av att bli riktigt "yrkes chaffis"  då ja ska plugga vidare till sjöbefär ist smile  Så äre nån som har nått tips så skriv ! tänkte mest på vad de kan kosta och om de var svårt, han ja snackade med sa att det var "som att köra en bil" han sa att han körde lastbil bättre än vanlig b...

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Miklen
19 februari 2008
..beror lite på va man kör för lastbil men en vanlig typ volvo fl 220 är som att köra en stor bil ja.. Men det är inte framförandet som är svårt det är att göra det på rätt sätt.. när man kanske har en 7 ton på bilen är det rätt bra att inte hålla på å köra vanlig bil i kurvor å när man ska stanna.. Sånt får man lära sig wink . Tänker du köra upp "privat" får du räkna me att det kostar en bra massa mer än det är värt om du "bara" ska ha tillfälliga jobb..

Norrlänning
1 453 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
Miklen skrev:
..beror lite på va man kör för lastbil men en vanlig typ volvo fl 220 är som att köra en stor bil ja.. Men det är inte framförandet som är svårt det är att göra det på rätt sätt.. när man kanske har en 7 ton på bilen är det rätt bra att inte hålla på å köra vanlig bil i kurvor å när man ska stanna.. Sånt får man lära sig wink . Tänker du köra upp "privat" får du räkna me att det kostar en bra massa mer än det är värt om du "bara" ska ha tillfälliga jobb..

tillfälligt och tillfälligt, tänkte väl jobba inom de kanske 2-3 år sammanlagt iaf, innan ja börjar pluga igen.. dom ja har snackat med ha sagt 10 000 borde man klara sig på. har en tjejkompis som gjorde de på 8 nu så..

- Har du champagne?

1 688 Inlägg
20 februari 2008
Det var en bra liknelse med att köra en stor bil ja, för det är ju precis vad det är big_smile

Som yrkeschauför så ser man många andra chauförer som har lastbilskort, så svårt är det väl inte att skaffa.
Problem blir det väl inte förrän folk sätts på prov som att backa in mellan 2 lastbilar med en halvmeters utrymme på varje sida mellan nästa lastbil t.ex vid bryggor osv. På så vis är det ju ingen fara, gör man det sakta i början så blir det oftast rätt.

Men man ser folk som kör i 2filiga rondeller och skär den andra filen helt galet, det är mest sådant man behöver tänka på, att få med bakdelen dvs, och att inte förglömma överhänget.

Finns väl inte så mycket att säga, som att köra en stor bil smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

1 302 Inlägg
20 februari 2008
Jag har också tankar på att ta lastbils kort, bra sätt att jobba lite extra igenom när man käner en som har ett åkeri.

Stämer det att man måste vara 24år för att ta kortet eller hur gammal ska man vara.. hmm

Norrlänning
1 453 Inlägg
20 februari 2008
Trådstartare
Losgard skrev:
Det var en bra liknelse med att köra en stor bil ja, för det är ju precis vad det är big_smile

Som yrkeschauför så ser man många andra chauförer som har lastbilskort, så svårt är det väl inte att skaffa.
Problem blir det väl inte förrän folk sätts på prov som att backa in mellan 2 lastbilar med en halvmeters utrymme på varje sida mellan nästa lastbil t.ex vid bryggor osv. På så vis är det ju ingen fara, gör man det sakta i början så blir det oftast rätt.

Men man ser folk som kör i 2filiga rondeller och skär den andra filen helt galet, det är mest sådant man behöver tänka på, att få med bakdelen dvs, och att inte förglömma överhänget.

Finns väl inte så mycket att säga, som att köra en stor bil smile

hehe okej smile Men hur många lektioner borde man behöva?

- Har du champagne?

Norrlänning
1 453 Inlägg
20 februari 2008
Trådstartare
fegge_89 skrev:
Jag har också tankar på att ta lastbils kort, bra sätt att jobba lite extra igenom när man käner en som har ett åkeri.

Stämer det att man måste vara 24år för att ta kortet eller hur gammal ska man vara.. hmm

18 för C och 20 för CE tror ja de är big_smile

- Har du champagne?

Norrlänning
1 453 Inlägg
20 februari 2008
Trådstartare
ingen som har nått tips ? vd kan de kosta ? är de svårt ? finns de mycket jobb ?

- Har du champagne?

66 Inlägg
20 februari 2008
Ellertz skrev:
fegge_89 skrev:

18 för C och 20 för CE tror ja de är big_smile

18 för CE med big_smile

45 Inlägg
21 februari 2008
Hompe skrev:
18 för CE med big_smile

Stämmer bra det ,men är man under 21 får man göra ett prov för yrkekompetensbevis. Är 18 och tog mitt CE december-07.
Senast redigerat av K_Johansson (21 februari 2008)

Norrlänning
1 453 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
K_Johansson skrev:
Hompe skrev:
18 för CE med big_smile

Stämmer bra det ,men är man under 21 får man göra ett prov för yrkekompetensbevis. Är 18 och tog mitt CE december-07.

Kanon smile du vet inte vad de kan kosta att ta ett C bara elle ?

- Har du champagne?

45 Inlägg
21 februari 2008
Ellertz skrev:

Nej vet inte,tog mitt på skolan så har inte betalat nått för det:)
Ring till nån körskola,dom kan nog svara på ett ungefär vad det brukar kosta.

Norrlänning
1 453 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
K_Johansson skrev:
Ellertz skrev:

Nej vet inte,tog mitt på skolan så har inte betalat nått för det:)
Ring till nån körskola,dom kan nog svara på ett ungefär vad det brukar kosta.

Joo men ja litar inte på körskolor.. dom försökte blåsa mig på 10 lektioner på mitt B kort också så tongue snackade men en kille på jobbet som trodde på runt 10 lektioner, alltså strax över 10 000, Tror du 10 lektioner kan räcka ?

- Har du champagne?

137 Inlägg
21 februari 2008
Räkna i alla fall med 10.000-15.000:-, sen är det bara bra om det blir billigare. Tror nog inte det ska behöva kosta mer, beror på hur duktig du är. wink Själv minns jag inte vad mitt kosta, men det var mellan 10-15.000:- har jag för mig. Det svåraste jag kom ihåg var att det var så ovant o ta ut svängarna så mycket, men man lär sig alltid till slut. smile

"Shackle-razzle-futzal-craz"

2 118 Inlägg
21 februari 2008
om du är under 21 och tar C kort får du bara köra lastbil upp till 7.5ton, om du nu inte tar yrkeskompetensbeviset med.. och som dom andra har sagt, är som att köra en väldigt stor bil, sen så ser du faktiskt riktigt bra bakåt trots att du ej har någon "bakruta", använd speglarna mkt när du kör, och tänk på att bromsa/svänga lugnt när du har mkt last på bilen..

D.i.l.l.i.g.a.f

Norrlänning
1 453 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
tack för tipsen smile ska fråga runt på nån körskola vad dom säger och olika priser... big_smile

- Har du champagne?

13 Inlägg
28 februari 2008
Ellertz skrev:
tjena ! har nu lite planer på att ta lastbilskort. ja tror ja läst varenda tråd om detta hittills men hittar ingen som ger svar på mina frågor.  tänkte bara ta lastbilskort ( C ) och inte CE som de flesta har, ja jobbar själv på posten, och ja snackade med en kille idag som körde lastbil.. han trodde på ungefär 10 lektioner.. kan man klara sig på de om man aldrig kört lastbil förut ?  Tänkte mest ta c kort för att ha nått skoj sommarjobb och lite jobb till hösten, är inte intresserad av att bli riktigt "yrkes chaffis"  då ja ska plugga vidare till sjöbefär ist smile  Så äre nån som har nått tips så skriv ! tänkte mest på vad de kan kosta och om de var svårt, han ja snackade med sa att det var "som att köra en bil" han sa att han körde lastbil bättre än vanlig b...

jag hade bara kört lastbil 5 ggr innan jag hade min uppkörning, och jag klarade den galant.
det är absolut inte svårt.

Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
28 februari 2008
Bra information finns här  http://www.korkortsportalen.se/

1 302 Inlägg
28 februari 2008
Kostar varie körning 1000kr ?

Norrlänning
1 453 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
fegge_89 skrev:
Kostar varie körning 1000kr ?

mm, varje körlektion kostar ungefär 1000 kr på de körskolor ja kollat på smile

- Har du champagne?

Sök