jag har tagit BE i september, allting gick genom skola (paketpris 6500:-) + uppkörning 800:- och tillverkning av körkort 200:-.
BE är teorinprov med 65 frågor på 45 minuter med bil frågor och släpp frågor.
På upkörning du får göra en sekerhetskontrol, du kan läsa i boken vad det innebär.klara du den, får du uterligare munligt test (funktionbeskrivning), du ska kunna förklara:
1a) FÄRDBROMS: -------------konstruktion och funktion, katastofbroms, påskjusbroms.
2A) PARKERINGSBROMS: ----konstruktion, funktion, spärrmekanism, riskmedvetande.
3a) DÄCK: ---------------------lagkrav, lufttryck, däckskombination (vinter, sommar)
4a KOPPLINGSANORDNING:-Du måste visa att du kan koppla och koppla av släppet, kontrol av låst och
säkring, förklara stabilisator funktion, läsa slitageindikator.
5a) UTVERDERING AV REGISTRERINSBEVIS: ----------------beräkna olika släppvikt med vikten på bilen.
6a) SÄKRING AV LAST:-------Du ska kunna förklara det i fall att han fråga det.
Låsning, förstängning, surring, känna till olika förankringsmetoder,
kunna beräkna lastfriktionkoeficient för det du lasta på släppet.
7a) ------------------------------Lasten utbredning/placering, % av vikten fram, bak och sido , beräkna
minimax vikt på dragkrok.
8a)-------------------------------En liten körning i en gård där du får bara 10 minuter för att klara av olika
momenter med släppet
Om du klara detta, kan du vara nöjd och då får du köra upp på vägen annars inte.
under uppkörning, du kan prata med honom för visa att du är avkopplad, vi pratade mycket och skratade som fan i bilen men glömde inte att jag hade släppet bakom mig. titta inte honom i ansiktet, (förbjudet), se till att han ser att du titta ofta i ute bakspeglar, var inte rädd att köra upp till ca rätt hastighet,
Om du är på en 90 väg och han frågar dig hur mycket fort kan du köra här, svara inte 90 men 80, tänke att du kör med släpp.
Hoppas att jag inte glömde någonting
Klara du allt detta som jag, får du BE kort i handen, det är en toppen kännsla..
JapMax:
Lycka till och berätta hur det gick för dig.
varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster
www.bimmerpower.org