2884
Sök

Fel på brytartändning, b230 volvo 240

gymnasist, teknisk linje
32 Inlägg
20 februari 2008
Trådstartare
#1
hej på er!
jag håller på med en 240, och har monterat brytartändning och förgasare på en b230f. Bilen gick igång igårkväll, men hade såklart inte helt bra tändinställning. inställningen fick jag att bli hyffsad igår. Idag när jag tänkte fininställa tändningen, så börjar jag med att dra igång den så att den skulle bli lite varm. den gick ett tag, sen dog den. om detta beror på att felet uppkom då eller pga misständning vet jag itne. för att få igång den så har jag kört en del på startbooster då batteriet är kasst. kanske detta bränt något?
Jag misstänkte först tändspolen, så den är nu bytt. tändspo0len får ström. strömmen till tändspolen är dragen från startmotorn, sen från tändspolen till fördelaren. det uppkommer gnista vid brytaren när man kör på startmotorn och vickar med fingret på brytaren. har testat att hålla ett tändstift mot jord, och har fått gnista några enstaka gånger, men gnistan kommer itne varje gång den ska, utan bara någon enstaka gång. alla kontakter till tänspole, startmotor mm. är kontrollerat. Vad kan vara felet? tacksam för hjälp
mvh david.

inge gnäll! öppna spjäll!

Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 248 Inlägg
20 februari 2008
#2
har du bytt brutar kontakter annars så kan det vara dom eller kondingen


gymnasist, teknisk linje
32 Inlägg
20 februari 2008
Trådstartare
#3
brytarkontakten borde väl funka? i och med att bilen funkade förut och sen helt plötsligt inte längre? kontakten bryter som den ska.
om kondensatorn är paj, kan symptomen bli så som jag beskrev då?

inge gnäll! öppna spjäll!

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
20 februari 2008
#4
kollat kondensatorn?,  får tändspolen sin spänning?, rätt spel i brytarna?.. kolla allt sånt allt som har me tädningen o göra stort sett, så borde du hitta de ganska fort, de är ju inte direkt avancerat på 240 tongue

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

gymnasist, teknisk linje
32 Inlägg
20 februari 2008
Trådstartare
#5
hur kan man kolla kondensatorn? är de bara o byta den eller?
Senast redigerat av PsychoPsycho (20 februari 2008)

inge gnäll! öppna spjäll!

Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 248 Inlägg
20 februari 2008
#6
jo den borde fungera men testa att ta bort dom och fila lite på kontakt ytorna dom ska vara plana mot varandra jag menade brytar kontakterna
Senast redigerat av volvo_245 (20 februari 2008)


gymnasist, teknisk linje
32 Inlägg
20 februari 2008
Trådstartare
#7
okej ska testa det. tack så mkt. Men kan man kolla om kondensatorn är paj på något sätt? eller måste man byta den för å testa?

inge gnäll! öppna spjäll!

Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 248 Inlägg
20 februari 2008
#8
du kan lika gjärna byta den den kostar 29.90 på biltema


gymnasist, teknisk linje
32 Inlägg
20 februari 2008
Trådstartare
#9
jo jag vet. men går de på ngt sätt o kolla? så att jag kan veta om det är det som är felet ikväll? vill ju kunna få fjutt på maskin så fort som möjligt tongue

inge gnäll! öppna spjäll!

Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 248 Inlägg
20 februari 2008
#10
jag vet tyvär inte hur man kollar en konding men testa att göra rent brytarspetsarna det kan vara sot eller annat på dom men gick den dåligt innan eller bara precis efter du började mecka med den???


gymnasist, teknisk linje
32 Inlägg
20 februari 2008
Trådstartare
#11
innan jag börja med den funkade den inte alls pga insprutet. så en polare bytte till förgasare, sen hjälpte jag honom med tändningen, o tändningen funkade först men itne längre. menmen, tack så mkt för hjälpen. får skaffa ny kond imorrn om det itne hjälper o göra rent brytarna. mvh david

EDIT: har fått igång den nu. brytarhållaren eller vad man nu ska kalla det hade lossnat och glidit in mot rotorn så att brytaren itne öppnade. tack för hjälpen alla!
Senast redigerat av PsychoPsycho (20 februari 2008)

inge gnäll! öppna spjäll!

3 Inlägg
20 februari 2008
#12
du brukar ofta kunna se om en kondensator är paj då den buktar ut i toppen. men om du ska mäta på den så är det ett speciellt instrument du ska ha.

Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 248 Inlägg
21 februari 2008
#13
men tänkte på det igår det va i någon annan tr4åd där dom skrev att det va andra bränsle pumpar i en fugge än en insprut och då va det högre tryck i en fugge motor



Sök