3929
Sök

Lura slutsteget

1 400 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
Hej alla på forumet. Har lite funderingar, Har en bas på 4ohm och undrar om det går lura slutsteget att lämmna 1 eller 2 ohm. Det borde väl gå om man satte ett motstånd på högtalarsladden så att slutsteget ser en annan belastning. Eller är jag ute på hal is.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

452 Inlägg
21 februari 2008
ja akta dig så du inte halkar smile
Nej men allvarligt det är ingen bra ide köp hellre en ny bas med dubbla talspolar istället om du vill få ner lasten.

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

1 400 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
Team_Bilradiohuset skrev:
ja akta dig så du inte halkar smile
Nej men allvarligt det är ingen bra ide köp hellre en ny bas med dubbla talspolar istället om du vill få ner lasten.

Jag menar teoretiskt går det. Eller är det svårt att få rätt ohm tal.(Tycker om att exprementera)

6 851 Inlägg
21 februari 2008
brygga steget..om det är 2-kanaligt.
Senast redigerat av TT-Avant (21 februari 2008)

1 400 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:

Då spelar den i 4ohm

6 851 Inlägg
21 februari 2008
micke7406 skrev:
TT-Avant skrev:

Då spelar den i 4ohm

Ja, men får jobba som det vore 2ohm stereo..
Samma som att du skall försöka lura steget att spela 2ohm..varför du nu ska göra det?

1 400 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
micke7406 skrev:
TT-Avant skrev:

Då spelar den i 4ohm

Ja, men får jobba som det vore 2ohm stereo..
Samma som att du skall försöka lura steget att spela 2ohm..varför du nu ska göra det?

Om det är ett MONO steg så att man inte kan brygga. Är det då möjligt ?

6 851 Inlägg
21 februari 2008
Nopp..därför jag skrev 2kanals steg. Går inte brygga en kanal..

Team Autohifi!
865 Inlägg
21 februari 2008
DLS sålde en sådan för massa år sen men den var ganska dyr har jag förmig.
Jag skulle hålla med tidigare skribenter..... Köp ny bas med 2x2ohm spolar som ex.

1 400 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:

Alla som är lite torra bakom öronen vet väl att det inte går att brygga ett monosteg därav namnet (mono).  Av den anledningen jag skriver. Går det lura ett MONO steg att spela lägre ohm om man använder ett motstånd. ?

1 Inlägg
21 februari 2008
Hej läst igenom eran forumdiskussion..
Det enklaste är naturligtvis att skaffa fram en annan bas men det ska finnas enligt uppgift ett färdigt motstånd att montera på som du ska kunna ställa vilken ohm som steget ska släppa ut..
Jag har själv aldrig sett något sådant men vi hade en livlig diskussion i mitt team ang detta för ett tag sen och då kom det fram att det ska finnas något liknande som du är ute efter..

1 400 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
Aikstvestre skrev:
Hej läst igenom eran forumdiskussion..
Det enklaste är naturligtvis att skaffa fram en annan bas men det ska finnas enligt uppgift ett färdigt motstånd att montera på som du ska kunna ställa vilken ohm som steget ska släppa ut..
Jag har själv aldrig sett något sådant men vi hade en livlig diskussion i mitt team ang detta för ett tag sen och då kom det fram att det ska finnas något liknande som du är ute efter..

Tack äntligen någon som förstår. Det är av samma anledning jag skriver för vi har samma diskussion här. Men jag skulle gärna villja ha bevis. Ingen som vet var man kan få tag på ett sånt motstånd

340 Inlägg
21 februari 2008
Det är väl klart det går. Har du en bas på fyra ohm o vill ner till 2 så ansluter du bara ett 4ohm motstånd parallelt. Vill du ner till en ohm får du ansluta 3st 4ohm paralellt. Tänk på att dessa motstånd skall klara lika mycket effekt som alternativa basar hade gjort i rmsWatt. Motstånd i denna kalilber kostar nog lika mycket som en billigare bas.

Vad du vinner på att lura steget så här? Absolut inget. Tvärtom steget pumpar ut mer effekt till lasten. Tyvärr förbränns en massa i motstånden som värme och din riktiga bas kommer att låta som innan ungefär.

men det går och det var väl eg frågan

6 851 Inlägg
21 februari 2008
micke7406 skrev:
Alla som är lite torra bakom öronen vet väl att det inte går att brygga ett monosteg därav namnet (mono).  Av den anledningen jag skriver.

Du  skrev inte i första inlägget att det handlade om ett monoblock..!
Du skriver bara om det går att lura ett slutsteg.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
21 februari 2008
micke7406 skrev:
TT-Avant skrev:

Alla som är lite torra bakom öronen vet väl att det inte går att brygga ett monosteg därav namnet (mono).  Av den anledningen jag skriver. Går det lura ett MONO steg att spela lägre ohm om man använder ett motstånd. ?

NEEEEEEEEEEJ.

Är det tydligt nog? wink

Om du vill kan jag förklara varför.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
21 februari 2008
newBadboy skrev:
Det är väl klart det går. Har du en bas på fyra ohm o vill ner till 2 så ansluter du bara ett 4ohm motstånd parallelt. Vill du ner till en ohm får du ansluta 3st 4ohm paralellt. Tänk på att dessa motstånd skall klara lika mycket effekt som alternativa basar hade gjort i rmsWatt. Motstånd i denna kalilber kostar nog lika mycket som en billigare bas.

Vad du vinner på att lura steget så här? Absolut inget. Tvärtom steget pumpar ut mer effekt till lasten. Tyvärr förbränns en massa i motstånden som värme och din riktiga bas kommer att låta som innan ungefär.

Nej, det är inte så enkelt som du tror...

De motstånd som vi pratar om här som skall klara lasten kommer stjäla så mycket effekt att det inte är lönt. Tro inte att det funkar med ett sketet 1W motstånd som ni ser på kretskort!

Det fanns förr nånting som de försökte lura på folk som hette Accumatch, där kunde man välja vilken impedans man ville åstadkomma. Men de försvann.....av bra anledningar.

Man köper steg och bas i kombination med varandra för att få ut max, annars är det inte så smart..

mvh Jonas

340 Inlägg
21 februari 2008
jonash skrev:
newBadboy skrev:

Nej, det är inte så enkelt som du tror...

De motstånd som vi pratar om här som skall klara lasten kommer stjäla så mycket effekt att det inte är lönt. Tro inte att det funkar med ett sketet 1W motstånd som ni ser på kretskort!

Det fanns förr nånting som de försökte lura på folk som hette Accumatch, där kunde man välja vilken impedans man ville åstadkomma. Men de försvann.....av bra anledningar.

Man köper steg och bas i kombination med varandra för att få ut max, annars är det inte så smart..

mvh Jonas

Jag vill gärna veta varför det inte gå så enkelt??

Olika
907 Inlägg
21 februari 2008
En högtalare som är en spole har inte en given RESISTANS, däremot en IMPEDANS som oxå mäts i Ohm.
Att blanda in en resistor skulle alltså vara som att blanda äpplen och päron.
Spolens resistans förändras i förhållande till frekvensen, däremot förblir impedansen den samma.
Läs och begrunda: http://sv.wikipedia.org/wiki/Impedans

Mvh
Fredrik

340 Inlägg
21 februari 2008
Det är jag fullt medveten om. Dock så brukar spolens reistans ligga runt 4ohm. Ska man vara riktig noga så anser jag att man skall ha en spole som har samma resistans och induktans som just en högtalare. O andra sidan tror jag att högtalar specifikationner skiljer sig en hel del, eller är det standardiserat.

Det var lite detta jag fiskar efter när jag frågade om varför det inte ärså enkelt? Om det var detta ni menar eller det finns flera aspekter att tänka på.

Jag tror fortfarande att du rätt hyffsat kan lura ett steg. Motbevisa mig gärna.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
21 februari 2008
newBadboy skrev:
Det är jag fullt medveten om. Dock så brukar spolens reistans ligga runt 4ohm. Ska man vara riktig noga så anser jag att man skall ha en spole som har samma resistans och induktans som just en högtalare. O andra sidan tror jag att högtalar specifikationner skiljer sig en hel del, eller är det standardiserat.

Det var lite detta jag fiskar efter när jag frågade om varför det inte ärså enkelt? Om det var detta ni menar eller det finns flera aspekter att tänka på.

Jag tror fortfarande att du rätt hyffsat kan lura ett steg. Motbevisa mig gärna.

1. De vanliga motstånden som jag tror du menar kommer brinna ILLA KVICKT. Det kommer ju gå lika mycket ström genom det som basen, dvs motståndet skall klara vadå, 500W? ......

2. Kirchoffs lag, om vi nu förenklar det hela med likspänning, du sätter dit ett motstånd som tål säg 500W, och är 4ohm. Steget ger dubbla effekten, men vart tror du halva den tar vägen? Jo.....i motståndet. Så, du har dubblat effekten, men den är densamma till basen ändå!

Så, varför skall du elda för kråkorna och värma upp ett motstånd, då basen ändå får samma effekt?
Verkar vara ett extremt korkat sätt att förbruka mer ström på utan nån som helst nytta....

Duger det som svar?

mvh Jonas
Senast redigerat av jonash (21 februari 2008)

Sök