2464
Sök

Köpråd: Accord vs 940

Kockafan
224 Inlägg
22 februari 2008
ända fördelen 940 (pansarvagnen) har är den går inte att köra sönder, stort klumpigt as.. kör på accorden..  jag hade kört på accorden

Kocken

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
22 februari 2008
Ejan skrev:
hur kommer det sig att hondan e mer bränslesnål? dom har ju lika många hk o lika stora motorer (iSR & GLT'n)..

jadu  Volvo har alltid varit väldigt törstiga och inte lärt sig att göra effektiva bränslesnåla maskiner..men det har Honda     där har du svaret :-)   som nån tidigare skrev så är nog Hondan iaf 2dl snålare per mil och du får ut mycket mer körglädje ur den än en sur 940...tror man utan större problem kan köra Hondan på 0.7 kanske under på längre landsvägsturer,,och det är nåt du bara kan drömma om i en 940 :-)

Shit går accorden bara på 0.7. min v70 07a gör det på 5,6/100km om man är snål på gasen:P

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
22 februari 2008
Kommer rada upp lite för och nackdelar för båda bilarna

Honda

+
Bra mekaniskt.
Lagom stor för 2 vuxna och 1 dvärg.
Ev inte repig som ett as.
Bränslesnål.

-
ROST
Liten
ROST
Dålig kvalitet på allt förutom det mekaniska.
Plastig
Sparsamt utrustad
Offta helt slut i den prisklassen
M.M listan kan göras lång.

Volvo

+
Stor
Säker
Väl utrustade(offtast)
Relativt skottsäkra
Helgalvade
Bra kvalitet även på reglage osv
STOR
Håller hur länge som helst.
KOMFORT.
Näst intill gratis att äga
Vändradie mindre än en knappnålshuvud

-
Kanske lite törstig vid gaspådrag.
Tråkig

Hm ja mer finns det väll inte

Kockafan
224 Inlägg
22 februari 2008
Turbomatte skrev:
Ejan skrev:
hur kommer det sig att hondan e mer bränslesnål? dom har ju lika många hk o lika stora motorer (iSR & GLT'n)..

jadu  Volvo har alltid varit väldigt törstiga och inte lärt sig att göra effektiva bränslesnåla maskiner..men det har Honda     där har du svaret :-)   som nån tidigare skrev så är nog Hondan iaf 2dl snålare per mil och du får ut mycket mer körglädje ur den än en sur 940...tror man utan större problem kan köra Hondan på 0.7 kanske under på längre landsvägsturer,,och det är nåt du bara kan drömma om i en 940 :-)

Shit går accorden bara på 0.7. min v70 07a gör det på 5,6/100km om man är snål på gasen:P

a i nedförsbacke med medvind kanske den gör de.. så fort du pillar lite på gasen kmr den åka upp, du kan inte köra länge med en bensinförbrukning på 5,6 innan den stiger..

Kocken

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
22 februari 2008
linusgrabo skrev:
Turbomatte skrev:
Ejan skrev:

a i nedförsbacke med medvind kanske den gör de.. så fort du pillar lite på gasen kmr den åka upp, du kan inte köra länge med en bensinförbrukning på 5,6 innan den stiger..

Klart det går, farthållare kallas det, just 2.4l motorn och spec 140hk:arn har fått mycket beröm för sin bränsle ekonomi och under 0.6 landsväg är inga problem med farhållaren inkopplad, sen att den sticker direkt vid gaspådrag är en annan femma men sålänge farthållaren är i så ligger den mellan 0.56-0.6

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
22 februari 2008
Turbomatte skrev:

Honda

+
Bra mekaniskt.
Bränslesnål.

-
ROST
Liten
ROST
Plastig

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
!!! Sparsamt utrustad !!!  KNAPPAST!! Min har mer prylar än va Slöfurti har... Eletrisk glastaklucka , Farthållare , El hissar runt om , Central lås , Sportknapp , AC , automatiskt inställning av framlysen ,  Det enda denna bil inte har är rövvärme!

Volvo

+
Stor
Säker
Väl utrustade(offtast)
Relativt skottsäkra
Helgalvade
STOR
KOMFORT.

-
Tråkig

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (22 februari 2008)

C H E V R O L E T <3

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 februari 2008
Turbomatte skrev:

Det där är taget helt ur luften.

Och en fråga till killen som kört en v70 på 0,56. Jag bara undrar om det är en förbrukning som du ser på din display eller om det är en uträknad förbrukning under en hel tank? Jag tycker nämligen det låter orimligt att en v70 skulle dra mindre än de flesta småbilar.
Menar du på fullt allvar att du tankat, nollat mätaren, kört 50 mil, tankat igen och sedan räknat ut förbrukningen till 0.56??

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

345 Inlägg
22 februari 2008
Skulle välja volvon, om du bara har råd med en förbrukning på ca.10l/100km. Klart att accorden drar mindre och antagligen accelererar snabbare, men jag tycker åtminstone att min 940 är betydligt bekvämare och tystare än min carina (samma klass som accord). Körkänslan är också bättre i.o.m. bakhjulsdrift och så rostar gamla japs otroligt mycket....

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
22 februari 2008
Apropå rost. Volvo 940 rostar rätt bra också.. Känner en kille som fick körförbud på en 95:a när den var bara tio år gammal. Jag skulle köra på Accorden, mycket mer körglädje och komfort. smile
Plus att den är bra mycket snyggare än containern. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

1 703 Inlägg
22 februari 2008
Jag hade lätt köpt en Accord! Jag har ägt flera Hondor, och 'bättre' bilar får man leta efter. Gillar att köras aktivt, bra utrustning som standard, grym mekaninsk kvalité.
Enda negativa på de äldre hondorna är rost, bla. runt bakskärmarna.

Dock så finns det slutkörda exemplar av alla märken.

Volvo.. ja det köper man om sina föräldrar är syskon, kusiner och buksvågrar.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
22 februari 2008
Children-Of-Bodom skrev:
Turbomatte skrev:

Honda

+
Bra mekaniskt.
Bränslesnål.

-
ROST
Liten
ROST
Plastig

!!! Sparsamt utrustad !!!  KNAPPAST!! Min har mer prylar än va Slöfurti har... Eletrisk glastaklucka , Farthållare , El hissar runt om , Central lås , Sportknapp , AC , automatiskt inställning av framlysen ,  Det enda denna bil inte har är rövvärme!

DET DÄR FINNS JU PÅ VOLVON MED!!!!

Volvo

+
Stor
Säker
Väl utrustade(offtast)
Relativt skottsäkra
Helgalvade
STOR
KOMFORT.

-
Tråkig

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
22 februari 2008
caromania skrev:
Turbomatte skrev:

Och en fråga till killen som kört en v70 på 0,56. Jag bara undrar om det är en förbrukning som du ser på din display eller om det är en uträknad förbrukning under en hel tank? Jag tycker nämligen det låter orimligt att en v70 skulle dra mindre än de flesta småbilar.
Menar du på fullt allvar att du tankat, nollat mätaren, kört 50 mil, tankat igen och sedan räknat ut förbrukningen till 0.56??

För det första, jo kvalitetskännslan på en gammal accord är skit, knappar som tappar färg plast som spricker hit och dit, ja helt enkelt så ser man att det är en mellanklass japsbil från början av 90 talet.

För det andra,  Klart som fan att den inte drar 0.56 blandad körning, tror du det så är du ju rätt blåst, landsväg som det stod i tidigare inlägg går den att få ner på 0,56-0,6.  OBS detta är volvos minsta femma den 2,4l med 140hk.

8 197 Inlägg
22 februari 2008
henkebenke skrev:
Volvo.. ja det köper man om sina föräldrar är syskon, kusiner och buksvågrar.

lol big_smile big_smile big_smile lol

-Sir Jackie Stewart

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
22 februari 2008
Irmscher Vectra skrev:
Apropå rost. Volvo 940 rostar rätt bra också.. Känner en kille som fick körförbud på en 95:a när den var bara tio år gammal. Jag skulle köra på Accorden, mycket mer körglädje och komfort. smile

Ja jag har sett m3or med rost på, självklart så kan alla bilar rost, jag säger bara att det är vanligare att en honda börjar rosta än en 940. Rostskyddet är bättre på en 940 men visst om man kör den i saltbad hela vintrarna och skiter i och tvätta den så rostar fan allt!

8 197 Inlägg
22 februari 2008
Turbomatte skrev:
Irmscher Vectra skrev:

Ja jag har sett m3or med rost på, självklart så kan alla bilar rost, jag säger bara att det är vanligare att en honda börjar rosta än en 940. Rostskyddet är bättre på en 940 men visst om man kör den i saltbad hela vintrarna och skiter i och tvätta den så rostar fan allt!

Hehe, ja då rostar det mesta. Skulle fan vara teflonbehandling på alla bilar. tongue
Inget skit fastnar.

-Sir Jackie Stewart

32 Inlägg
22 februari 2008
Turbomatte skrev:
caromania skrev:
Turbomatte skrev:

För det första, jo kvalitetskännslan på en gammal accord är skit, knappar som tappar färg plast som spricker hit och dit, ja helt enkelt så ser man att det är en mellanklass japsbil från början av 90 talet.

För det andra,  Klart som fan att den inte drar 0.56 blandad körning, tror du det så är du ju rätt blåst, landsväg som det stod i tidigare inlägg går den att få ner på 0,56-0,6.  OBS detta är volvos minsta femma den 2,4l med 140hk.

Nja håller inte alls med dig där! I min accord -96:a så fungerar alla knappar problemfritt å ser dessutom ut som nya å plasten e det inget fel på blänker som nytt å tål stryk utan att det spricker. Dessutom så e ju hondas design både inuti bilen och utanpå 10 ggr snyggare än volvons. Undrar om volvos designare enbart använt penna och linjal när dem designat bilar genom åren? big_smile
Senast redigerat av FL33N (22 februari 2008)

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
22 februari 2008
Irmscher Vectra skrev:
Turbomatte skrev:
Irmscher Vectra skrev:

Hehe, ja då rostar det mesta. Skulle fan vara teflonbehandling på alla bilar. tongue
Inget skit fastnar.

Ja allat rostar om man inte sköter om det, dock rostar vissa bilar lättare

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
22 februari 2008
FL33N skrev:
Turbomatte skrev:
caromania skrev:

Nja håller inte alls med dig där! I min accord -96:a så fungerar alla knappar problemfritt å ser dessutom ut som nya å plasten e det inget fel på blänker som nytt å tål stryk utan att det spricker. Dessutom så e ju hondas design både inuti bilen och utanpå 10 ggr snyggare än volvons. Undrar om volvos designare enbart använt penna och linjal när dem designat bilar genom åren? big_smile

Ok isf är din bil väldigt välvårdad, för dem jag har stött på är väldigt tråkiga innuti osv.

Men nu när du sitter och klagar på volvos design som är lådliknande så missar du en sak, den ska inte va skitläcker och sportig, det är en familjebil precis som accorden, skillnaden på bilarna är all volvo kom ihåg det och prioriterade utrymmen istället för design och honda gjorde precis tvärt om, därför trillade deras "stora" accord ner till mellanbilssegmentet och slutade där slåss med volvo och saab om toppplaceringen

32 Inlägg
22 februari 2008
Turbomatte skrev:
FL33N skrev:
Turbomatte skrev:

Ok isf är din bil väldigt välvårdad, för dem jag har stött på är väldigt tråkiga innuti osv.

Men nu när du sitter och klagar på volvos design som är lådliknande så missar du en sak, den ska inte va skitläcker och sportig, det är en familjebil precis som accorden, skillnaden på bilarna är all volvo kom ihåg det och prioriterade utrymmen istället för design och honda gjorde precis tvärt om, därför trillade deras "stora" accord ner till mellanbilssegmentet och slutade där slåss med volvo och saab om toppplaceringen

Jo det kan jag hålla med om att volvon faktist är rymligare än accorden och de nyare volvo-modellerna har också fått lite bättre design faktist men nu gällde det ju 940 och inte dom "nya". Kan inte direkt säga nåt positivt/negativt om 940:n eftersom jag inte har ägt nån:D. Men det som jag tycker e bra med accorden e att dom e relativt snygga, pigga och bränslesnåla och dessutom verkar dom att hålla bra också eftersom jag inte har behövt göra några ingrepp på motorn eller det mekaniska ännu. Det som e negativt med dom e väl att dom rostar om man inte sköter om dem och att jag tycker att bullernivån i dem skulle kunna vara lite lägre.

203 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
kul o se att det skrivits så många inlägg!
har  dock inte gjort valet mycke enklare... lr jo, lite. hittar jag en tillräckligt fin 940ltt så blir det ägarbyte!
annars så lutar det lite mer åt Accorden smile

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."

Sök