3911
Sök

Volvo 244 glt 82,a! (går skit dåligt)

Små kåt i mercedes ! ^^,
71 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
Hej,skulle vilja ha lite hjälp.
ska nu berätta hur bilen går och vad de är för problem.
När bilen är kall och inte har körts med på typ nån timma så går den skit bra,rent och fin respons.
men 10 min efter jag börjat köra så vill den dö?
Varvmätarn pendlar upp och ner hela tiden till slut ner i botten,och bilen dör. och sen när man ska starta den då går bilen ej igång?
hur mkt man än försöker..
men sen 5 min senare när den kallnat lite så startar den och går bra tills den blir varm igen,och då dör den? sad
Fått höra tiotusen olika saker, Bland annat vatten/skit i tanken den för för mycket bränsle. den får för lite bränsle? och att fördelar locket är trasigt/sprucket?

Nåja, konstaterat att den går bra kall,men går inte alls varm..

TACKSAM FÖR SVAR!

Varför heter det "kofångare" när de lika gärna kunnat heta "getfångare" elr "renfångare" ? :P

21 761 Inlägg
21 februari 2008
Det låter ju förstås som att tex kallstartsventilen inte stänger utan fortsätter att pytsa in extra bränsle fastän motorn blir varm. Ett annat alternativ just när det strular efter att motorn börjar bli varm, är att tändspolen är dålig. Då kan den fungera bra från början men när den värms upp så blir det glappkontakt inuti spolen.

Tändspolen kan kollas ganska lätt med en tändinställningslampa kopplad på tändkabeln från spolen till fördelaren, då syns det om en del gnistor uteblir.

Men personligen tycker jag att det lutar mer åt bränslekrångel.

Små kåt i mercedes ! ^^,
71 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
Okej,ska kolla upp det,tack för svaret!

Någon annan som kanske vet nått?! sad

Varför heter det "kofångare" när de lika gärna kunnat heta "getfångare" elr "renfångare" ? :P

21 761 Inlägg
21 februari 2008
När motorn går så där dåligt och börjar pendla i varvtal, kommer det oförbränd bensin ur avgasröret då?

När man kallstartar en förknasarmotor och har choken utdragen, då brukar det ju komma en del oförbränd bensin ur avgasröret vilket syns ganska tydligt när det är snö på backen. Lär väl bli samma symptom på en insprutare som får för mycket soppa kan jag tänka mig.

Små kåt i mercedes ! ^^,
71 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
Bra fråga =/ får ta och kolla upp det,men hur som helst de är grymt jävla psykande att köra med den,och framförallt pinsamt när den stannar! och därefter inte går igång..

Små kåt i mercedes ! ^^,
71 Inlägg
23 februari 2008
Trådstartare
Någon som tror de kan vara fel på tändspolen?? de låter faktiskt ganska logist smile
elr är de någon som haft ungefär samma problem?

Små kåt i mercedes ! ^^,
71 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
Ingen mer som vet nått? // westerlund

Små kåt i mercedes ! ^^,
71 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
Kan även tillägga att när den står på tomgång,då fladdrar varvmätaren mellan 2000-4000v men den står fortfarande på tomgången. och detta händer bara när bilen är varm! någon som tror de kan vara tändspolen/bränsletrycksrelä? Snälla hjälp! sad

21 761 Inlägg
27 februari 2008
Varvräknaren är ansluten till stift 1 på tändspolen där den får impulser, de impulserna kommer i sin tur från tändmodulen. Tändmodulen får impulser från hallgivaren i fördelaren. Ser ut som åtminstone 3 st möjliga felkällor.

Enklast är nog att kunna byta ut en sak i taget och se om felet finns kvar. Har inget bättre svar tyvärr.

Små kåt i mercedes ! ^^,
71 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
Okejokej,tack så hemskt mkt! då ska jag börja med att byta tändspole,och se gå vidare smile

Små kåt i mercedes ! ^^,
71 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
Åh så less ja blir, någon som vet om de sitter hallgivare och tändmodul på en 82,as glt?
har varit på verkstaden och frågat runt,och då sa dom att de var dom 2 svaren längre upp?
någon som tror detsamma? smile  vill gärna veta var dem sitter oxå! TACKSAM FÖR SVAR!

21 761 Inlägg
9 mars 2008
På min 86:a så sitter tändmodulen mellan batteriet och lykthuset, nere på plåten. En svart liten dosa. Hallgivaren sitter i fördelaren. Kan hända att tändmodulen sitter vid spolarbehållaren på tidigare årsmodeller, tex 82, är lite osäker.

Nu har jag ju hela tiden förutsatt att det är elektronisk tändning, men det kanske ändå inte är det på din bil.

Sitter det brytarspetsar i fördelaren eller inte?

Gödseldräng
4 529 Inlägg
10 mars 2008
min varvräknare på 740in fladdrade hela tiden
men den dog inte och bettede sig dom din gör
jag bytte fördelaren på min så slutade varvräknare hålla på som den gö rvetifan va det beror på neutral
men låter som om det är kallstartsventilen som jävlas på din

Små kåt i mercedes ! ^^,
71 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
hmm okej. om de är brytarspetsar eller ej de vet jainte,men kallstartsventilen var det inte..
de är nog tändmodulen elr hallgivaren,och ja de är en intprutare..
men inte elektriskt.
någon som kan fixa bild på en hallgivare & tändmodul? smile

Sök