4471
Sök

Måste jag betala 10,000 kr för att ändra färgen på parkeringsljusen?

5 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
Efter många år i USA flyttade jag o familjen hem till Sverige igen. Vi hade nyligen köpt en 2007 Toyota RAV4 som vi skeppade över. Dollarkursen är ju låg så det verkade vara en bra affär tills...

Inför registreringsbesiktningen ringde jag bilprovningen. Det verkar som om följande måste fixas:

1) Parkeringsljusen fram är gula (samma yta som blinkers). De skall vara vita. Toyotamekanikerna sa att hela strålkastarpaketet måste bytas ut och dessutom var en del av kontakterna av annan typ. Allt som allt 5000 kr för varje strålkastare...

2) Det måste vara sidoblinkers (USA bilar har inte detta). Detta skulle kosta 3500-4000 kr att fixa (inkl arbete). Borra hål i skärmen och leda dit sladdar.

3) Bullerintyg. Toýotahandlaren rekommenderade att ringa huvudkonntoret i Stockholm där gladeligen skrev ut ett intyg for 2000 kr.

Oh-oh... Finns det något sätt att fixa detta # 1 och 2 billigare!!!! Toyotahandlaren nämnde att vissa borrar ett hål bak i strålkastaren och sedan leder in en parkeringsljuslampa in i halvljusområdet. Problemet var fuktbildning. Samma sak med sidoblinkers -- måste man verkligen borra hål i framskärmen?

Tyvärr är jag ingen bilmek själv. Kreativa lösningsförslag uppskattas.

Niklas

bild pa 2007 toyota rav4:
http://z.about.com/d/suvs/1/7/1/L/-/-/ToyotaRAV4.jpg

3 650 Inlägg
21 februari 2008
Du kan ju be nån kunnig skära ut det gula glasen och sätta dit vitt glas istället..borde inte kosta så mkt.

ang blinkers så kan du ju köpa blinkers från ex biltema, borra hål själv och dra sladdar..alt låta nån verkstad göra det..borra hål måste du nog göra.

edit, såg bilden nu, och det kansk till och med skulle funka att lacka det oranga?
Senast redigerat av Kesler (21 februari 2008)

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
21 februari 2008
backspeglar med blinkers i kanske vore nåt ?

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

3 650 Inlägg
21 februari 2008
dj_aggwa skrev:

det tänkte jag inte på, troligen bästa alternativet och billigaste, så får du ju lite "styling på samma gång tongue

schtek
478 Inlägg
21 februari 2008
backspeglar med blinkers låtejru vettigt..
fungerar det inte att bara hänga dit nått provisoriskt under besiktningen annars?

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
21 februari 2008
Men om du bott längre än 6månader tro ja de va i USA så kan du väl ta de som flyttgods å då har ja för mej att de blir andra regler som gäller, typ att om fordonet är lagligt i USA så är de ok även här...
Kanske värt att kolla upp iaf...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Kejsare
547 Inlägg
22 februari 2008
Min Golf behöver inte ha sidoblinkers/skärmblinkers pga att den är flyttgods, det borde väl din också klassas som? Eller det kanske beror på årsmodell.

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

10 287 Inlägg
22 februari 2008
SBP har väl tjurat till sig. Det får så vitt jag vet inte längre vara uppenbart påhäng, dvs inga hängande sladdar ut från motorhuven etc.

/Göran

Alister skrev:
fungerar det inte att bara hänga dit nått provisoriskt under besiktningen annars?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
22 februari 2008
TobbeE_87 skrev:
Men om du bott längre än 6månader tro ja de va i USA så kan du väl ta de som flyttgods å då har ja för mej att de blir andra regler som gäller, typ att om fordonet är lagligt i USA så är de ok även här...

Kusinen tog in en Subaru Legacy Outback som flyttgods. Den är svenskreggad med orange postionsljus fram och allt annat som var på den från usa.
T.o.m små nummerskyltar både bak och fram.
Men frontstrålkastarna fick han byta. Det är en helt annan ljusbild i usa än här.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

304 Inlägg
22 februari 2008
Klistra fast dom här på backspeglarna så har du blinkers
http://www.biltema.se/products/product. … emId=92818

Eliminator
1 441 Inlägg
22 februari 2008
Rednik skrev:

Kolla bara att ev blinkers och parkeringsljus är godkända med e-märkning och categori.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

5 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
Hej Tobbe,
Tack för svaret! Enligt mina samtal med vägverket och bilprovningen är det en sexmånadersgräns för att slippa TULL (om man har varit utomlands ett bra tag). För besiktningen gäller tre nivåer:

* "Flyttgods": en 12 månadersgräns för  bilen skall betraktas som flyttgods. Då är bilprovningen rätt snäll.
* Import för "eget bruk": Kört mindre än 12 månader i utlandet men avser att äga minst 12 månader i Sverige. då är bilprovningen strängare.
* Import i kommerciellt syfte: då måste alla krav vara uppfyllda.

Oturligtvis trodde jag att 6 månader var tillräckligt (eftersom det var den gränsen som gällde för tullen). Riktigt (&%/ frustrerande, eftersom jag varit i USA 8 år...

TobbeE_87 skrev:

5 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
Fernicus skrev:
Min Golf behöver inte ha sidoblinkers/skärmblinkers pga att den är flyttgods, det borde väl din också klassas som? Eller det kanske beror på årsmodell.

Hej, se mitt andra svar angående tidsperiod. Jag antar att du ägde bilen mer än 12 månader i utlandet? Jag ägde min mindre än 12 månader. Fokuserade tyvärr bara på tullkravet (som var 6 månader).

5 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
dj_aggwa skrev:

Brilliant!!! Tack

2 655 Inlägg
22 februari 2008
Grabbarna på verkstan har byggt om 2st SUVar från USA. Då borrade de in separata parkeringsljus i halvljusstrålkastaren.
Det för under förra året vi gjorde det, vet inte om bilprovningen kommit med en massa nya regler..

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
22 februari 2008
Jag skulle borra ett hål o sätta p-ljuslampan där... Vet inte hur rav4 ser ut men går det inte att bleka bara den delen som det är p-ljus på om det finns en sån?

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
22 februari 2008
niklasjn skrev:
dj_aggwa skrev:

Brilliant!!! Tack

Va så lite så smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
22 februari 2008
dj_aggwa skrev:

Glöm inte att kolla så det är samma relä i usa som i sverige. Är det olika ström för att utlösa varningsfunktionen (blinkar fort) så kommer den att göra det när du monterar sidoblinkers. Bara ett tips..

244 Inlägg
22 februari 2008
Rednik skrev:

dessa är inte Emärka med andra ord INTE godkända.

o han kommer aldrig få igenom bilen med bara blinkers på speglarna..

skit i speglarna.. bara o göra hål i skärmen.. men kolla upp exakt var dom ska sitta.. för dom kan gnälla om du placerat dom på fel ställe oxo.. så åk o kolla på en bil som har med sidoblinkers o mät..

121 Inlägg
22 februari 2008
Jag reg besiktade min BMW, import från tyskland med enbart sidoblinkers i speglarna.

Att komma två är att förlora!

Sök