2779
Sök

Etanolkonvertering och besiktning. FORD

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
#1
Nu är det såhär att jag funderar på att köpa mig min första bil.

Ford Sierra V6 2.9i GHIA -90.

Och funderar på om det är lönt att etanolkonvertera den och om det blir några problem vid besiktning.
Måste man typ besiktiga den?


Andra frågor kring motorn:

Hur slitstarka är dem? Någon som har erfarenhet.

Andra fel på bilen som ni vart med om förutom rost?

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
23 februari 2008
Trådstartare
#2
Någon?

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 februari 2008
#3
besiktningen säger inget om du inte säger nått jag tankar alltid etanol innan bes = bra avgasvärden...


AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
#4
Men kan man bli "kuggad" på att köra etanol istället. funderade på att skaffa en styrbox för etanol och montera. Då skulle kallstarter bli mycket lättare, även vid typ 10minus.

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

38 Inlägg
24 februari 2008
#5
Besiktningen säger inget om din etanolkonvertering.
Har besiktat min Volvo 244 två gånger nu med enbart E85 i tanken, och jag har talat om att den går på E85 båda gångerna, då det står ETANOLBIL på båda sidorna så är det ganska uppenbart.

Andra gången såg motorn ut såhär:
http://www.pici.se/pictures/QBxiGeqoS.jpg
Bensintank längst upp till höger, för att kunna starta då det är riktigt snorkallt ute.

Den har gått igenom båda gångerna.

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
#6
Låter skitbra!

har du gjort något med motorn? Ställt om tändning eller ställt på soppasprutet? smile
Senast redigerat av DanielFredriksson (24 februari 2008)

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

38 Inlägg
24 februari 2008
#7
DanielFredriksson skrev:
Låter skitbra!

har du gjort något med motorn? Ställt om tändning eller ställt på soppasprutet? smile

Jag har monterat en Flexitune samt ökat tändningen så mycket orginalelektroniken tillåter med lite trix, vilket är +3 grader.


Sök