2967
Sök

Knackar när man svänger.

175 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
Min A3:a knackar när man svänger och kör. Inte när man står stilla och svänger på ratten. Det låter mest när man svänger mycket. Någån som vet vad som kan vara fel på den?

Aldrig mer en japanare!

385 Inlägg
24 februari 2008
Skulle tippa på en kass drivknut?

945 Inlägg
24 februari 2008
KG skrev:
Skulle tippa på en kass drivknut?

japp, det låter som det skulle kunnna va så

blinka blått om du vill rejsa!

OEM <3
6 957 Inlägg
24 februari 2008
Kan väl även vara ett kasst lager på överdelen av fjäderbenet, blir ett "knak" eller "kluck" ljud.
Senast redigerat av Bjork (24 februari 2008)

OEM <3

1 703 Inlägg
24 februari 2008
Testa att köra i cirklar samt accelerera, helst med fulla rattutslag. Låter det då knackeliknackeliknackeli, då har du minst en dålig drivknut wink

175 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
Bjork skrev:
Kan väl även vara ett kasst lager på överdelen av fjäderbenet, blir ett "knak" eller "kluck" ljud.

Det låter mer klick klick klick. Men man hör också ett kluckande ljud i framvagnen när man kör ner i någon större grop. Men trodde det var något annat. Typ att stötdämparen är slut eller liknande.

Aldrig mer en japanare!

175 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
henkebenke skrev:
Testa att köra i cirklar samt accelerera, helst med fulla rattutslag. Låter det då knackeliknackeliknackeli, då har du minst en dålig drivknut wink

Jag antar att de är de yttre drivknutarna som är dåliga?! Men kan man inte se eller känna på den om de är dåliga? Om det glappar osv... Känns ju lite kasst att byta om man inte är helt säker på att det är det som är felet.hmm

Aldrig mer en japanare!

4 767 Inlägg
24 februari 2008
Har du tittat på damaskerna runt dom yttre drivknutarna? För dom går ofta sönder, sen kommer det in grus/skit i knutarna och så blir dom dåliga fort.

Du kan nog inte känna något glapp i dem.

Men om du kör i cirklar till höger respektive vänster på en stor parkering eller liknande och gasar, och det klickar mer när du gasar än när du bara rullar, då är det en drivknut som är kass.

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

OEM <3
6 957 Inlägg
24 februari 2008
Robban_Hedlund skrev:
Bjork skrev:

Det låter mer klick klick klick. Men man hör också ett kluckande ljud i framvagnen när man kör ner i någon större grop. Men trodde det var något annat. Typ att stötdämparen är slut eller liknande.

Eller inte...polarens Golf GTI hade ett kluckande ljud när han svängde, byte övre lagret i fjäderbenet,
voliá borta, tänkte de kunde vara de med tanke på att en A3a å Golf GTI är mkt lika bilar.
Åk till en VAG verkstad imorgon så får du nog svaret tongue
Senast redigerat av Bjork (24 februari 2008)

OEM <3

175 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
Jag ska besiktiga biljäveln på torsdag. Någon som vet om man kan få ner slag på det där felet? Vad det nu är. Eller om jag kan ta itu med det lite senare? big_smile

Aldrig mer en japanare!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
24 februari 2008
Nerslag kan du få nästan vad det är är, om dom inte finner bara nåt skit som sitter fast. hmm
Är det lagret i fjäderbenet, drivknuten, nåt glapp eller en liten gummidamask som är kass så lär du få nerslag. sad Lättast vore att hissa upp bilen och kolla upp framvagnen och rycka och bryta lite i alla stag och sånt. Och kolla drivkutarna och damaskerna. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

175 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
Nu har jag varit och kollat på bilen. Inga damasker var trasiga och det var inget som glappade när jag bröt på den. Tänkte åka och besikta den på torsdag ändå. Och så får vi se om den går igenom. smile Tack för alla bra svar. Skriver senare om den gick igenom besiktningen!

Aldrig mer en japanare!

Sök