2520
Sök

IE eller Firefox?

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
25 februari 2008
VolvoLord skrev:
Körde IE förr men bytte till FF då man snabbt såg alla fördelarna . . och dom har redan nämnts i tråden.
Man kan ju ingetligen inte säga att det finns någon nackdel med FF jämfört med IE så. Aldrig att jag byter tillbaka.
Dock eftersom jag håller på med att göra hemsidor så får jag använda både IE & FF så att allt ser bra ut i båda läsarna.

Finns addons som gör att man kan köra IE motorn direkt i FF, om man nu skulle behöva det.
Och för övrigt finns det FF3 beta som är betyligt mer minneseffektivt än 2an. Är att rekommendera för alla!

Whine whine!

Nismo
758 Inlägg
25 februari 2008
Använder Firefox, smile

Toker
491 Inlägg
25 februari 2008
Firefox äger.. !  smile

Toker Jr 081102

590 Inlägg
25 februari 2008
Firefox här med.. tycker det funkar bättre än explorer!

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
25 februari 2008
kör med ie jag

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

Sleeper
3 084 Inlägg
25 februari 2008
MeloveGolf skrev:
bollen1986 skrev:
finns inget bättre än FF
man slipper popupsen + att det är stabilare än IE
och man slipper skriva www i början

1.IE7 = no popups whatsoever
2.stabilare...tja kraschar inte FF så krashar xp...
3.ehh "back to future 2"? du tar upp en 4-5år gammal nyhet...

Firefox Font upplösning SUGER så HÅRT att man bara vill spy när man försöker få det bra på både ie/ff/ns och opera jag gör mina sidor först och främst för ie som är 4ggr bättre på att läsa css...

ja men FF tar 1sta sidan som ploppar upp på google om man utelämnar typ (.se . com .org) det gör inte IE suckie suckie

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Sleeper
3 084 Inlägg
25 februari 2008
MilleN skrev:
Körde FF förut men nu har jag äkta Windows så då blir det IE 7 istället, man behöver inte ladda hem plugins och skit utan man vet hur allt fungerar ändå wink Störde mig enormt på nedladdningsrutan i FF.

Flikarna i IE7 är nog stulna rakt från FF men vaddå? Det funkar grymt bra så varför klaga smile

om man går in i inställningarna så kan man bocka ur den också wink

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
25 februari 2008
Bara det att IE först nu fått funktioner som FF haft i flera år säger väl ganska mycket om vilken som ligger först i utvecklingen.

FF alla dagar i veckan!
Använt det så länge jag kan minnas ungefär och än så länge hittar jag inga direkta nackdelar. Alla problem jag stött på har gått att lösa på ett smidigt sätt utan att byta webläsare.
Använder dock fortfarande IE på jobbet då dessa burkar inte har FF.

Och det där med att inte skriva www och .com o.s.v.
FF googlar sökordet och tar första länken (90% av gångerna blir det rätt). Vill jag in på www.garaget.org så skriver jag bara "garaget" och kommer in direkt.
Har för mig att IE börjat använda det nu också men att den använder MSN-söken istället.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Bildrulle
499 Inlägg
25 februari 2008
IE, därför att firefox är segt, knakar o knastrar som fan i burken o har alltid gjort.

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

Sideways.nu
873 Inlägg
25 februari 2008
Jag använder Firefox för att den kan läsa validerad kod och visar den rätt... inte alltid som IE visar validerad kod rätt, för att dom använder inte standards inom webkodning och det SUGER med IE, sen så är firefox mycke snyggare/stabilare/lättare m.m så ska man dra upp alla fördelar med FF så blir det en jääävla lång post, nästan samma som nackdelarna med ie men den blir längre.. wink
Senast redigerat av FluGan (25 februari 2008)

www.sideways.nu - Nytt svensk driftingforum
Besök oss gärna, det kostar inget.

3 113 Inlägg
25 februari 2008
firefox här.. är riktigt irriterad på IE rätt allmänt smile usch på IE!!

Semper Fi

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
25 februari 2008
Urkas skrev:
TBOC_Razor: Varför kallas sig datornörd och sen säga att man kör IE?

Vad har en webbläsare med en persons generella intresse att göra ??

fast det ska egentligen förkortas Fx men jag säger FF

Firefox. Varför skulle man ta första och sista bokstaven för?

Fråga inte mig utan dom som säger att man ska göra det, jag säger ju tom att jag inte gör det!

Men det har förmodligen med det faktum att göra att firefox är ett enda långt ord och inte två ord som börjar med f vilket ju resulterar i att "dom som kan" menar att det ska förkortas Fx enligt god grammatik.

Hatar FFs satans filhämtare, jag *VILL* välja vart jag vill ladda ner varje fil och slippa rota runt bland "mina dokument" varje gång man drar ner något bara för att det man dragit ner inte ska ligga där.

Gå in bland inställningarna och så kan du bocka i att du får välja var du ska spara filerna. Det finns där som STANDARD. Svårt att missa?

Kanske inte men ska jag installera FF bara för att sen behöva sitta i en timme och ladda ner plug-ins och rota runt bland inställningarna för att få skiten som jag vill ha den istället för att bara starta IE som kommer med windows och som beter sig som jag vill redan från början ??

Alltså, det enda jag sett som IE har som inte FF har är att man kan kolla thumbnails för alla tabbar man har öppna. Iofs finns det addons för det, så det är ändå ingen större win för IE där.
Men sen har IE sämre säkerhet också, men 99% av dagens befolkning tror att tio antivirusprogram löser allting så då lär ju IE duga alldeles utmärkt. Eller? wink
Finns verkligen ingen anledning att köra m$ inbyggda skitgrej. Själv kör jag tillomed helt utan explorer öht, ruskigt skönt att slippa skiten!

IE och FF är precis lika goda kålsupare när det gäller säkerhet. Eller du låg och sov när nyheten kom om att FF släppte iväg användarens sparade lösenord till vem som helst ??

Är det det du kallar säkerhet ?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

DoWahDiddy skrev:
Firefox går före IE alla dagar i veckan, snabbare, stabilare, tabbarna är underbara (Vet att IE har det nu med, men man vet ju var de fått idén från.).

TBOC_Razor skrev:
I IE slipper man väl alltid skriva in www. ??  jag har aldrig behövt göra det sen IE4 eller 5 iaf.

www vet jag inte när jag skrev in i FF senast, så varför skulle det vara till fördel hos IE?

Har jag sagt att det är en fördel med IE som FF inte har ??

Missförstod bara dig (eller vem det nu var (EDIT: Sushikocken var det)) när du sa att det finns plugs för att slippa skriva in www. och trodde att du då indirekt menade att man måste skriva www. i IE om man inte kör plugs (men det var ju som sagt inte det du menade, ett vanligt missförstånd alltså).

IE använder sig av msn: s sökfunktion när den inte hittar webbplatsen direkt, FF samarbetar med google, klar fördel åt FF:s håll

Skriver du fel adress i IE så vet man aldrig vart man hamnar känns det som.

IE7 använder sig av den söktjänsten man vill att den ska använda sig av, jag har ställt in IE att använda google.

Kolla lite närmre runt sökrutan i övre högra hörnet i IE7 så ska du se att man kan välja själv mellan ett flertal olika söktjänster som tex:

MSN, Google, Yahoo!, Ask Jeeves etc etc.

Så varför skulle det vara en fördel för FF att den använder google ??

EDIT: Se edit ovan.
Senast redigerat av TBOC_Razor (25 februari 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Darth Vader
1 644 Inlägg
25 februari 2008
Detta med IE:s sökfunktioner kände jag inte till, det kan jag medge.

Sen att man skulle behöva plugns för att slippa www vet jag inte vem som hittade på.

Hursomhelst tycker jag att FF är mer lättanvänd och mindre krävande än IE, därför har FF alltid legat på topp hos mig.

Braaaaap?

Smålänning
7 883 Inlägg
25 februari 2008
Jag användet IE för att det är onödigt att byta nått som fungerar, och efter vad jag läst här, för att slippa tanka ner massa extra plugins för att det ska funka perfekt till 100%...

På den bärbara låg firefox, och det slutade med att jag sket i den och körde IE7 på den istället för FF skiten...

Ingen eldräv i min dator!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
25 februari 2008
Firefox så klart

IE bara buggar sig hela tiden

648 Inlägg
25 februari 2008
givetvis firefox...aldrig nåt krångel eller spyware osv

Vw trimmare
2 995 Inlägg
25 februari 2008
Sushikocken skrev:
MeloveGolf skrev:
bollen1986 skrev:
finns inget bättre än FF
man slipper popupsen + att det är stabilare än IE
och man slipper skriva www i början

1.IE7 = no popups whatsoever
2.stabilare...tja kraschar inte FF så krashar xp...
3.ehh "back to future 2"? du tar upp en 4-5år gammal nyhet...

Firefox Font upplösning SUGER så HÅRT att man bara vill spy när man försöker få det bra på både ie/ff/ns och opera jag gör mina sidor först och främst för ie som är 4ggr bättre på att läsa css...

ja men FF tar 1sta sidan som ploppar upp på google om man utelämnar typ (.se . com .org) det gör inte IE suckie suckie

Funktionerna i FF är guld men när man bygger sidor känns FF pest pga av det är så strikt fonterna är hur kassa som helst oavsett validerad css/xhtml det suger hårt.. % pt eller px kvittar även när det gäller font-size då FF gör skillnad gentemot IE och irreterar hårt när man har låsta höjder....detta gäller även om man har FF inställt på att använda sidans font inställningar...

385 Inlägg
25 februari 2008
Jag föredrar Firefox, det är snabbare på alla sätt och vis.
Sen så har det ju också möjligheten att återställa alla sidor/flikar OM det skulle crasha, vilket IE inte gör (allt försvinner vid crash *snyft*).

Internet Explorers box model buggar är ju inte särskilt roliga heller när man utvecklar hemsidor. Men i Firefox ser det alltid ut som man har förväntat sig... Läs mer på wikipedia

Byfåne
368 Inlägg
25 februari 2008
Själv kör jag med Slimbrowser och har gjort det i många år. Funkar klockrent och många av funktionerna som börja komma IE nu har SB haft i flera år. Har provat FF lite men SB har samma funktioner och jag är van med SB så varför byta?

Sök