hej jag ska flytta ner fördelaren till blocket (för att få plats i en 240) är det bara att stoppa ner den eller finns det ingen fördelar axel? eller hur funkar detta?
plocka bort den du har skaffa en blockmonterad och såf år du stoppa i en mellanaxel i ft blocket.. annars så gör inte förelaren sås tor nytta:D men den har du ju på din gamla motor så e ju bara ta den
plocka bort den du har skaffa en blockmonterad och såf år du stoppa i en mellanaxel i ft blocket.. annars så gör inte förelaren sås tor nytta:D men den har du ju på din gamla motor så e ju bara ta den
jo det var jag ,men jag vill veta om axel är redan förberedd så man slipper och öppna motorn.
jo det var jag ,men jag vill veta om axel är redan förberedd så man slipper och öppna motorn.
alla axlar är kuggade från fabrik . Möjligt dom sket i att kugga dom sista året dom gjorde rödmotorn men jag har aldrig sett en mellan axel utan kugg på främre delen . Bakre delen av axeln är ALLTID kuggad då den den driver oljepumps axeln .
Kuggad ska mellan axeln vara men den är inte garanterat bearbetad för mek. pump. Men det e ju inte saken. Lossa locket och lys in så ser du hur det ligger till.
Kuggad ska mellan axeln vara men den är inte garanterat bearbetad för mek. pump. Men det e ju inte saken. Lossa locket och lys in så ser du hur det ligger till.
okej, tack för all hjälp, ska försöka göra det någon dag, men blev lite "rädd" när jag har motorn klar för att hänga den i bilen och så får man reda på att det är inte bara att sätta i fördelaren, för då ska man ur med motorn igen och det har jag ärligt inte lust med.
jag tog bort locket och det fanns ingen drivningen utan bara en rund "stöd lager" så jag får flytta över ifrån en b230 med fördelaren i blocket ( 240ins ) så ni vet, min motor är en b230 FK -98!
en gammal tråd detta men jag vill låna lite om det går bra för jag hängde inte med i det ni skrev jag har en b230FK från 97 måste jag göra om för att montera fördelaren i blocket? tacksam för svar finns även projekt tråd på motorn på min sida mvh emil
Mellanaxeln som driver oljepumpen får bytas ut mot en axel avsedd för b230 i 240. Enklare än så är det ej.
ja men hur mycket måste jag riva i motorn bara? jag har inge bråttom med detta då jag inte har bilen hemma men ska samla på mig alla delar jag behöver för att färdig ställa motorn
Lossa kamremmen. Vevaxeldrevet. Drevet på mellanaxeln samt bröst kåpan.. Sedan dras axeln rakt ut. Drivningen till oljepumpen får också plockas bort
mena du att jag måste vända motorn upp å ner för att få bort den å ta bort under delen på blocket men måste jag även nolla motorn så man får det rätt från början med tändningen?