2503
Sök

fördelare b230FT block monterad

136 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
#1
hej jag ska flytta ner fördelaren till blocket (för att få plats i en 240) är det bara att stoppa ner den eller finns det ingen fördelar axel? eller hur funkar detta?

mvh janne

man måste våga satsa för att kunna vinna

38 Inlägg
25 februari 2008
#2
Är oxå intresserad av detta.

Driifter;)
1 630 Inlägg
25 februari 2008
#3
plocka bort den du har skaffa en blockmonterad och såf år du stoppa i en mellanaxel i ft blocket.. annars så gör inte förelaren sås tor nytta:D men den har du ju på din gamla motor så e ju bara ta den

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

136 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
#4
Amazon_123GT skrev:
plocka bort den du har skaffa en blockmonterad och såf år du stoppa i en mellanaxel i ft blocket.. annars så gör inte förelaren sås tor nytta:D men den har du ju på din gamla motor så e ju bara ta den

jo det var jag ,men jag vill veta om axel är redan förberedd så man slipper och öppna motorn.

man måste våga satsa för att kunna vinna

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
25 februari 2008
#5
axlen ser väll lika ut på alla?

jag vet iaf att det satt mellan axel på min B230F som satt i min 740 -90 å den har jag för mig va kuggad under gamla fördelar hålet...


Reparatör
630 Inlägg
25 februari 2008
#6
mr240 skrev:
Amazon_123GT skrev:
plocka bort den du har skaffa en blockmonterad och såf år du stoppa i en mellanaxel i ft blocket.. annars så gör inte förelaren sås tor nytta:D men den har du ju på din gamla motor så e ju bara ta den

jo det var jag ,men jag vill veta om axel är redan förberedd så man slipper och öppna motorn.

alla axlar är kuggade från fabrik . Möjligt dom sket i att kugga dom sista året dom gjorde rödmotorn men jag har aldrig sett en mellan axel utan kugg på främre delen . Bakre delen av axeln är ALLTID kuggad då den den driver oljepumps axeln .


Lastbilschaufför
123 Inlägg
25 februari 2008
#7
Kuggad ska mellan axeln vara men den är inte garanterat bearbetad för mek. pump. Men det e ju inte saken. Lossa locket och lys in så ser du hur det ligger till.


136 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
#8
Lundgren_85 skrev:
Kuggad ska mellan axeln vara men den är inte garanterat bearbetad för mek. pump. Men det e ju inte saken. Lossa locket och lys in så ser du hur det ligger till.

okej, tack för all hjälp, ska försöka göra det någon dag, men blev lite "rädd" när jag har motorn klar för att hänga den i bilen och så får man reda på att det är inte bara att sätta i fördelaren, för då ska man ur med motorn igen och det har jag ärligt inte lust med.

man måste våga satsa för att kunna vinna

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
26 februari 2008
#9
men fördelaren får väl plats bak på dessa? inte fan sitter det blockmonterad fördelare på 240 med B230F -90 - -92?!


136 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
#10
Xoff skrev:
men fördelaren får väl plats bak på dessa? inte fan sitter det blockmonterad fördelare på 240 med B230F -90 - -92?!

jo det gör det väl, inte har de gjort om torped väggen..

så det är blockmonterat vill jag ha det som iaf,

man måste våga satsa för att kunna vinna

136 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
#11
jag tog bort locket och det fanns ingen drivningen utan bara en rund "stöd lager" så jag får flytta över ifrån en b230 med fördelaren i blocket ( 240ins ) så ni vet, min motor är en b230 FK -98!

man måste våga satsa för att kunna vinna

38 Inlägg
2 mars 2008
#12
Hur får man bort "locket" över hålet där fördelaren skall sitta?

Reparatör
630 Inlägg
4 mars 2008
#13
EyEr0n skrev:
Hur får man bort "locket" över hålet där fördelaren skall sitta?

gör ett litet knackande med en dorn i ena kanten av locket så lossnar det . får du sen upp det lite tar du bara en tång å tar bort det


Man Får Aldrig För Mycke
42 Inlägg
17 augusti 2008
#14
mr240 skrev:
Xoff skrev:
men fördelaren får väl plats bak på dessa? inte fan sitter det blockmonterad fördelare på 240 med B230F -90 - -92?!

jo det gör det väl, inte har de gjort om torped väggen..

så det är blockmonterat vill jag ha det som iaf,

Dom sitter i blocket på alla 240is det har dom gjort på alla mina iaf.. å jag har haft 240is från 80 till 90årsmodell

Det Är Inte Nära Förens Det tar Emot

2 121 Inlägg
19 februari 2015
#15
en gammal tråd detta men jag vill låna lite om det går bra för jag hängde inte med i det ni skrev jag har en b230FK från 97 måste jag göra om för att montera fördelaren i blocket? tacksam för svar finns även projekt tråd på motorn på min sida mvh emil


klabbarpan
3 041 Inlägg
19 februari 2015
#16
Mellanaxeln som driver oljepumpen får bytas ut mot en axel avsedd för b230 i 240. Enklare än så är det ej.


2 121 Inlägg
19 februari 2015
#17
nixon89 skrev:
Mellanaxeln som driver oljepumpen får bytas ut mot en axel avsedd för b230 i 240. Enklare än så är det ej.

ja men hur mycket måste jag riva i motorn bara? jag har inge bråttom med detta då jag inte har bilen hemma men ska samla på mig alla delar jag behöver för att färdig ställa motorn big_smile


klabbarpan
3 041 Inlägg
19 februari 2015
#18
Lossa kamremmen. Vevaxeldrevet. Drevet på mellanaxeln samt bröst kåpan.. Sedan dras axeln rakt ut. Drivningen till oljepumpen får också plockas bort


2 121 Inlägg
20 februari 2015
#19
nixon89 skrev:
Lossa kamremmen. Vevaxeldrevet. Drevet på mellanaxeln samt bröst kåpan.. Sedan dras axeln rakt ut. Drivningen till oljepumpen får också plockas bort

mena du att jag måste vända motorn upp å ner för att få bort den å ta bort under delen på blocket men måste jag även nolla motorn så man får det rätt från början med tändningen?


klabbarpan
3 041 Inlägg
20 februari 2015
#20
Nej det går med motorn vanligt läge. Släpp vevhus burken. Där sitter drivningen till pumpen...



Sök