2654
Sök

Mystiska slangar volvo 244 -86 *Nytt problem dök upp*

272 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
#1
Jag funderar på att byta ut mitt luftfilter på 244 dl'en till ett öppet, både för att jag har ett liggandes samt för att orginalboxen spruckit i nederkant och har fyllts av vägdamm och skit.
Vad jag funderar över är vad denna mystiska slang fyller för syfte, för luften går ju vanligtvis in igenom förgasaren vilket man tydligt ser i överkant, men denna verkar också dras in på sidan genom rör som går in under grenröret på vänster sida, är inte så hemma på volvomotorer som det kanske märks så all hjälp  upskattas.

http://www.garaget.org/gallery/archive/80176/266640_d4a6dn.jpg


ps. Behöver jag ett filter med en extra liten propp som jag kan smälla in detta rör på eller går det att lösa på ett annat sätt ds.

Tack på förhand
niotusen
Senast redigerat av Niotusen (27 februari 2008)

Sierra-döbel

124 Inlägg
27 februari 2008
#2
den man ser till vänster är pulsairen, den renar avgaserna. men sätt igen pulsairen. de gjode jag på min gamla b23:a

volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med

272 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
#3
Ok, men om jag nu pluggar Pulsarien och byter till öppet luftfilter så blir ju hela slangen värdelös, därmed även den lilla siliconslangen som går in precis brevid motorblocket?

Sierra-döbel

4 001 Inlägg
27 februari 2008
#4
du kan plugga bägge slangarna, det lilla som sitter på insuget är för att öppna vacuum-klockan som sitter på luftburken till pulsairen, det kan ge sämre avgasvärden men det brukar klara sig genom SBP ändå.

Funktionen med pulsair är att vid tomgång så öppnas vacuumklockan och då sugs friskluft igenom luftfiltret och in i grenröret via den grövre slangen och späder ut avgaserna och på så vis sänka bl.a CO... bara fusk alltihopa och det tog SBP & VV 25 år innan dom fattade det och slutade kontrollera ifall det funkade eller inte

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

124 Inlägg
27 februari 2008
#5
precis plugga båda slangarna. men gör allt original till besiktingen

volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med

272 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
#6
Vilken fuling volvo måste kört då, späda ut avgaserna istället för att minimera dem, jaja, så allt kan ryka och pluggas med typ 50öringar eller något så kan jag slänga ett öppet luftfilter direkt på anslutningsslangen till förgasaren? för från luftlådan går även en slang ner under höger framlykta, men där är bara ordinarie luftväg och där kan man inte pressa in ett öppet luftfilter eller?

Och förresten, luftklockan i plast som liknar en sån där ful bosch wastegate, vad utgör den för syfte?

Tack för alla snabba svar förresten, jobbigt när man blir strandad mitt i mek smile

Sierra-döbel

272 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
#7
Förresten, den lilla slangen till insuget hur pluggar jag den på ett säkert sätt utan att det blir några jobbiga fel och så jag kan återställa till normalutförande vid besiktning?

Sierra-döbel

4 001 Inlägg
27 februari 2008
#8
den lilla slangen pluggar du enklast genom att sätta i typ en M5 skruv å vika den dubbel sen sätta dit ett buntband.

Luftklockan i plast är vacuumklockan som skrev om i mitt förra inlägg.

Inte bara volvo gjorde såna grejor, jag tror att de flesta biltillverkare gjorde någon sorts modell av det "reningssystemet" i början på 80-talet

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

124 Inlägg
27 februari 2008
#9
sät ditt en slang cirka 2cm. därefter gängar du ner en skruv i slangen.. då är det tätt och pluggat

volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med

272 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
#10
Ok tänkte på något sådant men nu vet ajg ju att det funkar också tackar smile

rockabilly_v skrev:
sät ditt en slang cirka 2cm. därefter gängar du ner en skruv i slangen.. då är det tätt och pluggat

Sierra-döbel

905 Inlägg
27 februari 2008
#11
nu är det väl ändå inte så att puls airen spär avgaserna? tanken är väl att tillförseln av syra ska göra så att skiten brinner upp?

gymnasist, teknisk linje
32 Inlägg
27 februari 2008
#12
puls air? har för mig att de heter EGR och att det tillför små mängder avgaser till insuget så att förbränningstemperaturen sänks så att vissa miljöfarliga ämnen upphör att bildas? eller är de kanske på lite nyare bilar, dom lite innan katalysatorn började användas? i vilket fall som helst så går det att plugga igen skiten som tidigare redan sagt
Senast redigerat av PsychoPsycho (27 februari 2008)

inge gnäll! öppna spjäll!

272 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
#13
Sagt och gjort, pulsairen är borta, vi får se i längden om det gör någon skillnad, förhoppningsvis så förändrar det ju inte prestanda smile

såhär ser det ut efter pluggningen:

http://www.garaget.org/gallery/archive/80176/266696_ct9g2m.jpg

Nu har jag dock stött på ett annat problem som jag är nästintill säker på men eftersom en av slangarna är skadad så vill jag gärna veta problemets vikt och självklart försäkra mig om att jag har rätt.

Slangen i högerkant precis brevid fjädern verkar ha släppt från det vita plast T-korset, vad har dessa slangar för syfte? två av dem går till plastslangen precis till höger om förgasaren (den stora som sedan leder till luftfilter och den sista som ej är ansluten går ned i bilens mystiska underrede, tyvärtr kan jag inte lägga mig och inspektera slangens slutdestination det är lerigt och jävligt under bilen.

Här kan ni se vilka slangar jag menar:

http://www.garaget.org/gallery/archive/80176/266698_jvdlc8.jpg

Sierra-döbel

volvoraggare
4 776 Inlägg
27 februari 2008
#14
hade så på min förra så man fick köra på ett insatsfilter för sport

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

4 001 Inlägg
27 februari 2008
#15
loffe007 skrev:
nu är det väl ändå inte så att puls airen spär avgaserna? tanken är väl att tillförseln av syra ska göra så att skiten brinner upp?

Det var vad biltillverkarna sa men det funkar inte så i verkligheten, om det inte förbrännts i motorn så kan det inte förbrännas i avgassystemet utan att det tillförs något annat än syre för syre finns ju inne i motorn... det är den principen en kat funkar på...den tillför ett ämne så att det blir en slags kemisk förbränning.


PsychoPsycho// EGR är den ventilen som sitter längre ner på grenröret, den återför avgaser till insuget och på så sätt skulle det funka att "återanvända" avgaserna men det funkar inte heller så ba eftersom de gamla avgaserna innehåller ytters lite syre och därför hämmar förbränningen i motorn.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

124 Inlägg
27 februari 2008
#16
faan jag kommer inte ihåg hur det såg ut på min 84: 240.. men ja har för mej att de där är nån vacum slangar. går dem till förgasarn?

volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med

272 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
#17
Till plastdosan precis innan förgasaren, allts den man ser i nederkant till vänster på bilden, omd et inte hjälper så kan du följa slangarna, där de inte syns längre blockeras det av just den plastmojengen de är anslutna till smile

Sierra-döbel

4 001 Inlägg
27 februari 2008
#18
Niotusen skrev:
Till plastdosan precis innan förgasaren, allts den man ser i nederkant till vänster på bilden, omd et inte hjälper så kan du följa slangarna, där de inte syns längre blockeras det av just den plastmojengen de är anslutna till smile

men som det såg ut på bilden så var slangen tillräckligt lång för att kapas en liten bit och sedan tryckas tillbaka på T-stycket, bara värm slangen lite med en tändare eller nåt först så sitter den bra sedan.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

272 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
#19
JO går på gör den, den sitter faktiskt redan på, ville bara se vad den var tillför och om det kan ha orsakat problem att köra med den lös, för jag har ingen aning hur länge det kan tänkas ha varit så.

Dessutom verkar det som tomgången blivit hackigare och den är lite mer svårstartad nu, kan iofs bara vara inbillning, med hackig så menar jag att motorn rycker ganska mycket,

tack för alla snabba svar återigen
Senast redigerat av Niotusen (27 februari 2008)

Sierra-döbel

4 001 Inlägg
27 februari 2008
#20
Niotusen skrev:
JO går på gör den, den sitter faktiskt redan på, ville bara se vad den var tillför och om det kan ha orsakat problem att köra med den utan ansluten.

Dessutom verkar det som tomgången blivit hackigare och den är lite mer svårstartad nu, kan iofs bara vara inbillning, med hackig så menar jag att motorn rycker ganska mycket,

tack för alla snabba svar återigen

jag får kolla hur slangarna ser ut när jag kommer hem...

Visst kan det ha blivit en ryckigare gång i motorn när du fått dit ett öppet filter för den har mycket lättare att då i sig luft och kanske får lite för snål blandning nu... prova att dra choken lite grann när du kör och koppla bort sladden på tomgångsmotorn (den sitter bakom förgasaren, en rund klump med en elkabel på).

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må


Sök