2743
Sök

Mystiska slangar volvo 244 -86 *Nytt problem dök upp*

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
27 februari 2008
#21
Off Topic:

Bara för att reda ut lite grejjer:

PulseAir: (de två höger på motorn) Är att som sagt spä ut avgaserna. Är i funktion hela tiden... (behöver vad jag vet inte funka enligt dagens bilprovning)

------------------------------

EGR: EGRens uppgift va att återföra en del av avgaserna till insuget å gå igenom motorn ett varv till... (korkades ganska fort igen å funkar sällan) (behöver vad jag vet inte funka enligt dagens bilprovning)

Wikipedia:

Exhaust gas recirculation, EGR, är en teknik för avgasrening för bensinmotorer som utvecklades under 1970-talet i USA som svar på myndighetskrav för kväveoxidutsläpp i Kalifornien. Metoden bygger på att avgaser återcirkuleras i pulser till insugsröret. Detta reducerar temperaturen i motorn genom att avgaserna absorberar förbränningsenergi men även genom minskning av effekten vid gaspådrag. EGR ger ojämn gång och en "trött" motor. EGR som även kallas "avgasåterledare" brukar tas bort av den mer kunnige, oftast av ungdommar.


272 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
#22
Xoff skrev:
Off Topic:

Bara för att reda ut lite grejjer:

PulseAir: (de två höger på motorn) Är att som sagt spä ut avgaserna. Är i funktion hela tiden... (behöver vad jag vet inte funka enligt dagens bilprovning)

------------------------------

EGR: EGRens uppgift va att återföra en del av avgaserna till insuget å gå igenom motorn ett varv till... (korkades ganska fort igen å funkar sällan) (behöver vad jag vet inte funka enligt dagens bilprovning)

Wikipedia:

Exhaust gas recirculation, EGR, är en teknik för avgasrening för bensinmotorer som utvecklades under 1970-talet i USA som svar på myndighetskrav för kväveoxidutsläpp i Kalifornien. Metoden bygger på att avgaser återcirkuleras i pulser till insugsröret. Detta reducerar temperaturen i motorn genom att avgaserna absorberar förbränningsenergi men även genom minskning av effekten vid gaspådrag. EGR ger ojämn gång och en "trött" motor. EGR som även kallas "avgasåterledare" brukar tas bort av den mer kunnige, oftast av ungdommar.

Tack kan vara bra att veta!

Har stött på en till mystisk slang, så trådens namn förblir oförändrat! denna slang går från grenrörets nedre del tillbaka och in under orginalluftboxen. är detta en fattig version av egr eller vad är det frågan om? för luften från grenröret är ju knappast lämplig att dras i aluminiums 4' tillbaka rätt in i luftboxen den är ju varm och syrefattig och borde stjälpa mer än hjälpa? dessutom ser det lite "hemmabygge-aktigt" ut då röret liksom hänger fritt under motorn och knappast kan vara av det utseendet orginal.

(har inte tatt loss slangen från grenröret än för att se vad det är frågan om, är lite för mörkt ute för att göra det nu, men det leder helt klart dit)

nån som har koll på detta?

Sierra-döbel

4 001 Inlägg
27 februari 2008
#23
Har stött på en till mystisk slang, så trådens namn förblir oförändrat! denna slang går från grenrörets nedre del tillbaka och in under orginalluftboxen. är detta en fattig version av egr eller vad är det frågan om? för luften från grenröret är ju knappast lämplig att dras i aluminiums 4' tillbaka rätt in i luftboxen den är ju varm och syrefattig och borde stjälpa mer än hjälpa? dessutom ser det lite "hemmabygge-aktigt" ut då röret liksom hänger fritt under motorn och knappast kan vara av det utseendet orginal.

Det är förvärmningsslangen och den gör att motorn tar luft runt omkring grenröret när det är kallt för att bli varm fortare, i orginal luftfilterburk sitter det ett spjäll som reglerar var luften ska tas ifrån.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

272 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
#24
kolvas skrev:
Har stött på en till mystisk slang, så trådens namn förblir oförändrat! denna slang går från grenrörets nedre del tillbaka och in under orginalluftboxen. är detta en fattig version av egr eller vad är det frågan om? för luften från grenröret är ju knappast lämplig att dras i aluminiums 4' tillbaka rätt in i luftboxen den är ju varm och syrefattig och borde stjälpa mer än hjälpa? dessutom ser det lite "hemmabygge-aktigt" ut då röret liksom hänger fritt under motorn och knappast kan vara av det utseendet orginal.

Det är förvärmningsslangen och den gör att motorn tar luft runt omkring grenröret när det är kallt för att bli varm fortare, i orginal luftfilterburk sitter det ett spjäll som reglerar var luften ska tas ifrån.

Okidoki, är den fullt nödvändig att ha kvar för jag funderade på öppet luftfilter hmm

Sierra-döbel

4 001 Inlägg
27 februari 2008
#25
nepp, den är bara att ta bort, på 99% av alla gamla 240 är detta ändå borta eller täppt eller så är spjället kärvat

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

272 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
#26
kolvas skrev:
nepp, den är bara att ta bort, på 99% av alla gamla 240 är detta ändå borta eller täppt eller så är spjället kärvat

Ok tack för alla svar kolvas, har underlättat dagens mek för mig en hel del smile

Sierra-döbel


Sök