2857
Sök

Hur långt kan en bil gå?

#2573
1 489 Inlägg
23 april 2008
#61
Hur långt är ett snöre?

Ungefär samma sak wink

• Även den starka måste ta i när han skiter

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
23 april 2008
#62
twin_cam skrev:
v8rickard skrev:
turboforssen skrev:
snacka om dynga du skriver finns hur många som hälst av amazon å 140 som har gått över 30000mil utan större reparationer,  å gör dom inte det så bruckar det va ägarna som inte har skött bilen

Som sagt skit snack att en amiz inte går 30K, däremot stämmer det delvis vad du säger om oljor, men dessa motorer bytte man olja på vart 500e mil och hade olika oljor vinter och sommartid...

Jo, men hur bra va oljorna då?
Och varför bytte dom mellan sommar och vinter?
Tekniken fanns inte att göra en "multigrade" olja...

Efter 500 mil såg dom typ ut som en modern syntetolja efter 5000 mil, och man byter vid 3000, och då ser dom typ ut som oljan gjorde ny på den tiden...

MEN om man helrenoverar en AMAZON eller 140 och kör på dagens oljor så lär den gå lååångt, då det är bättre kvalité på många komponenter.

Hur förklarar man annars att det finns fler V70 än 140 som klarat över 30k mil utan ingrepp...

Jag har svårt att tro att några större bekymmer uppstår med en välskött B20 de första 30K milen. Anledningen till att många ex. 140 vi ser idag inte har gått mer är att de har används mindera och på ett "snällare" sätt, karosserna har inte rostat sönder och därför lever de än ida. Få volvos från denna tiden lär ha skrotats pga sina dåliga motorer. Taxibilar från 60talet lär det inte finnas värst många av, de fick slita hårt redan från början av sina år.  *Min teori* (Men sen e jag ju volvoskadad oxå:P)


Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
23 april 2008
#63
brorsans jobbar kompis har kört över 100,000mil med sin pegga (Diesel) vällservad ifs men de måstes för att de ska hålla, sen fick han byta motor, karossen har gått bra mycket mera

EDIT: kör ut tidnings bud därför den gått mycket, köpte bilen ny
Senast redigerat av BBAD (23 april 2008)


64 Inlägg
20 augusti 2008
#64
Jaacke90 skrev:
Westergren skrev:
Jaacke90 skrev:
en p1800 som gick aslångt finns det ju med. värdsrekord

Närmare bestämmt 420.000mil. tongue
http://www.svenskmotorweb.se/news.php?id=50581

se där smile tack för länken

men den där snubben verkar ju lägga upp en seriös elitstatsning för att komma upp i sina 482.000 mil tongue

det gör sällan ont att falla - men det är värre då du tar i backen

Performance meck
342 Inlägg
29 december 2009
#65
miltal har faktist aldrigt varit något som skrämt mig!

köper hellre en bil som gött 75tusen en en som gåt 7,5 tusen. dels för bilen är grymt mycket biligare och har antagligen gått långa mil och inga start och stopp det är det som sliter på en motor (nja det sliter ju mer än när bilen körs helatiden iaf.)

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 december 2009
#66
Ellertz skrev:
candyboy skrev:
Beror på hur man behandlar bilen. Om man nu inte kör som en dåre, gör service på den som man ska så kan motorn "gå" MYCKET. Min pappas Golf 1 Diesel motor har rullat 1 milj.

är du säker på 1 milj ? i såna fall vore de världrekord tongue

En miljon miles ja. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
29 december 2009
#67
En ex bekant har/hade en BMW 524td som gått över 130.000mil. Det enda han bytte (på en BMW verkstad endast) var slitage delar. Det var hans första o enda bil!

Har träffat en norsk åkare som hade en Volvo F12 från 80 talet o den var på sin tredje mätarvarv!
Men det är en lastbil o dom brukar gå lätt en varv på mätaren...


...has left the building...
4 474 Inlägg
29 december 2009
#68
Man kan väl anta (?) att en bil (bilmotor) har en "dimensionerad" livslängd, nån som vet hur många km/mil detta är? Jag har hört siffran 40000 mil, att det skulle vara en ganska vanlig dimensionerad livslängd, men det betyder naturligtvis inte att motorn är tvärslut när den rullat de milen utan snarare att en större översyn kan vara nödvändig (tex byte av kamkedja...). Sen är det skillnad på diesel kontra bensin, en diesel går generellt mycket längre, dels så är det kraftigare doningar, o dessutom varvar de inte lika mycket. Jag tror att en välskött bensinbilmotor av valfritt europeiskt/japanskt fabrikat rullar säkert runt 60-70" mil innan det börjar bli dags för en "översyn"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

925 Inlägg
29 december 2009
#69
dawwe skrev:
Man kan väl anta (?) att en bil (bilmotor) har en "dimensionerad" livslängd, nån som vet hur många km/mil detta är? Jag har hört siffran 40000 mil, att det skulle vara en ganska vanlig dimensionerad livslängd, men det betyder naturligtvis inte att motorn är tvärslut när den rullat de milen utan snarare att en större översyn kan vara nödvändig (tex byte av kamkedja...). Sen är det skillnad på diesel kontra bensin, en diesel går generellt mycket längre, dels så är det kraftigare doningar, o dessutom varvar de inte lika mycket. Jag tror att en välskött bensinbilmotor av valfritt europeiskt/japanskt fabrikat rullar säkert runt 60-70" mil innan det börjar bli dags för en "översyn"

40 k låter som lite i överkant. Men... ja det kan nog vara så också.
Mellan 20 och 30 tusen mil är nog den tänkta livslängden på en normal bruksbil.
På min Caddy slog mätern om till nog vid 30 tusen mil. Det var nog inte tänkt att den skulle gå längre än så. OCH, den är ganska sliten också. men visst. Med minutsiös skötsel skulle den kunna gå dubbelt så långt.

Mats

1 758 Inlägg
29 december 2009
#70
Medelsvensson kör väl cirka 1.500 mil per år och räknar man med att bilen får leva 15 år innan den skrotas ut så blir det 22.500 mil. Sen lite lagom marginaler på det så kanske 30.000 mil låter som en rimlig siffra?

Åsså en liten iaktagelse från min sida: ser man en gammal taxi brukar det till 99% vara Merca eller Volvo (menar alltså gamla modeller, t.ex. Volvo S70, S90, 940 etc). Nu är ju visserligen dessa klart överrepresenterade inom Svensk taxiverksamhet, men ser man t.ex. en Renault, Peugeot etc. i taxitrafik brukar de aldrig vara äldre än fem, sex år.

OUTLAW1
30 december 2009
#71
en sak man ser på alla långåkarbilar är just dieselbilar
undrar hur många tillexempel volvo t5:or eller andra morderna turbobilar somklarar typ 50 000mil....
varför bara dessa dieselbilar hela tiden...inte konstigt kanske då diesel smörjer på ett annat sätt..eller??!!??

har själv en v70 som just rullat 30900mil..utan några större fel.....fast nu börjar kopplingen ge sig...efter 31000mil...det kallar jag koppling...

fast kör ju utan turbo så.....

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 december 2009
#72
Rallykid: Lägre varv samt kraftigare "doningar" i motorn är en anledning...31000 mil är vad min 328i Touring -95 har rullat, o originalkopplingen greppar än utan slir...
Senast redigerat av dawwe (30 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 758 Inlägg
30 december 2009
#73
rallykid skrev:
en sak man ser på alla långåkarbilar är just dieselbilar
undrar hur många tillexempel volvo t5:or eller andra morderna turbobilar somklarar typ 50 000mil....
varför bara dessa dieselbilar hela tiden...inte konstigt kanske då diesel smörjer på ett annat sätt..eller??!!??

Tror knappast det har med drivmedlet i sig att göra.
Är nog snarare så att det flesta "långåkarbilar" börjat sina liv som taxibilar eller liknande. Och taxifirmor och andra som har bilar som rullar mycket brukar ju föredra dieselbilar eftersom de i regel erbjuder lägre totalkostnader i de fallen.

1 071 Inlägg
30 december 2009
#74
När jag åkte och skulle besikta min mb limo jag hade i somras så skröt jag för besiktings mannen (som jag känner) att den bara rullat 78,000mil då gick han till datorn och skrev ut alla bes protokoll och konstaterade att bilen rullat mätarn runt och till 78.000 alltså 178,000mil inte illa för en gammal taxi med bara 6st 2or på den besiktningen.
Vet dock inte hur många motrer och sånt som varit i karossen.

Onödigt inlägg^^

613 Inlägg
27 oktober 2012
#75
är 50 000 mil för en FD taxibil mycket för en volvo?
bilen är en volvo 745 Tic automat årsmodell 1990 besiktad utan anmärkning
går den några 1000 till eller ska man ge fan i att köpa den ser okej och priset är rätt hyffsat
måste ha den över vintern ska man slå till?


volvoraggare
4 776 Inlägg
27 oktober 2012
#76
min volvo t5 har nästan gått 40.000 mil och det är en automat

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

volvoraggare
4 776 Inlägg
27 oktober 2012
#77
Anderholm skrev:
är 50 000 mil för en FD taxibil mycket för en volvo?
bilen är en volvo 745 Tic automat årsmodell 1990 besiktad utan anmärkning
går den några 1000 till eller ska man ge fan i att köpa den ser okej och priset är rätt hyffsat
måste ha den över vintern ska man slå till?

gamla taxibilar är ju ofta i bra skick och servic ofta på dom så den lär gå minst en vinter till om man byter olja osv

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

1 534 Inlägg
28 oktober 2012
#79
MarcusL skrev:
Hur långt är ett snöre?

Ungefär samma sak wink

Dubbelt så mycket som hälften..

Eller radien x 2..

tongue


Sök