3495
Sök

Volvo 940 . . . Ojämn Tomgång

11 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
#1
Hej smile

Min 940 går ojämnt på tomgång :S ibland flyger den upp på mellan 1500-2000 varv o sen är den nere så långt så den nästan dör ibland sad . Och ibland går den lite ryckigt när man kör hmm

Vad kan det vara ? Luftmasse mätaren eller lamdasonden kanske ?

Mvh // Fredde

57 Inlägg
27 februari 2008
#2
Det är nog fel på luftamassemätaren.. smile


1 400 Inlägg
27 februari 2008
#3
svenssonracing skrev:
Det är nog fel på luftamassemätaren.. smile

Trodde jag med när jag hadde samma problem men det var svänghjulet som spökade. Tydligt väldigt vanligt på 940. På vissa modeller av 940 så sitter det gummilager i svänghjulet och när det börjar glappa så blir tändningen fel då det styrs från svänghjulet. Om detta är felet så kommer det att bli väre o väre och du kommer att få krafftiga vibrationer avsvänghjulet

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

1 675 Inlägg
27 februari 2008
#4
freddejoh skrev:
Hej smile

Min 940 går ojämnt på tomgång :S ibland flyger den upp på mellan 1500-2000 varv o sen är den nere så långt så den nästan dör ibland sad . Och ibland går den lite ryckigt när man kör hmm

Vad kan det vara ? Luftmasse mätaren eller lamdasonden kanske ?

Mvh // Fredde

Har precis samma problem med min.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
27 februari 2008
#5
Har ni kollat insugspackningen? Jag hade samma problem med min 940, när jag hade bort insprutet och kikade på packningen fanns nästan inget kvar av den. smile

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

1 675 Inlägg
27 februari 2008
#6
Låter inte som den läcker. men räcker väl med en liten skada?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

* Klåpare
1 718 Inlägg
27 februari 2008
#7
Dåliga vacuumslangar? Spraya lite startgas runt slangarna och kolla om varvtalet sticker iväg.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

1 675 Inlägg
27 februari 2008
#8
dom är redan kontrollerade;)

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
27 februari 2008
#9
volvo_1987 skrev:
Låter inte som den läcker. men räcker väl med en liten skada?

Japp! Behöver inte vara stor skada på den för att det ska läcka. I mitt fall hörde man ibland lufttjut och ibland inte, ändå var packningen helt slut. smile Kan vara värt att ta isär och kolla iaf, tar 10 min att slita bort det, en ny packning kostar 76 kr på Volvo. smile MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

1 675 Inlägg
28 februari 2008
#10
Då ska jag bytta den i helgen. jag tackar för hjälpen;) byt det du med freddejoh kanske har samma fel=)

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

1 675 Inlägg
28 februari 2008
#11
kostade 142 kr;) så slängde dom men vakum slangen till turbon med=)

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Street racer och galen Lärling :)
163 Inlägg
28 februari 2008
#12
Ingen som funderat på tomgångsmotorn? man brukar få ta dän den och spruta i lite 5-56 och sen blåsa rent den brukar va mycket kladd i den som gör att bilen går ojämnt på tomgång men för övrigt går helt ok.

Oldsmobile Styled To Lead Built To Last

Smålänning
7 883 Inlägg
28 februari 2008
#13
Skulle också kolla tomgångsmotorn.

MEn först så skulle jag kolla efter tjyvluft.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

10 287 Inlägg
28 februari 2008
#14
Som Twin_cam säger....

Efter det så får man kolla klicket på spjället och AMM.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
28 februari 2008
#15
volvo_1987 skrev:
kostade 142 kr;) så slängde dom men vakum slangen till turbon med=)

Hehe! Jaha, i GBG och här i Jönköping tog de iaf inte 142, men jag har ju iofs inget LTT iofs. Lycka till med bytet. smile MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
28 februari 2008
#16
Sateonatour skrev:
Ingen som funderat på tomgångsmotorn? man brukar få ta dän den och spruta i lite 5-56 och sen blåsa rent den brukar va mycket kladd i den som gör att bilen går ojämnt på tomgång men för övrigt går helt ok.

När jag hade samma problem tog jag ur tomgångsmotorn, eller tomgångsventilen, och dränkte den i 5-56 utan resultat. Men blir det inte bättre av packningsbytet så kan man ju prova, varken svårt eller tidskrävande ingrepp. smile MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

10 287 Inlägg
28 februari 2008
#17
Till Fredde då:

Tomgångsmotorn sitter på staget under insuget. Sitter med två M6 med 10mm skalle plus två slangklammer plus en elkontakt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 675 Inlägg
28 februari 2008
#18
Den är redan kontrollerad och smörjd för länge sedan;)

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

1 675 Inlägg
28 februari 2008
#19
Nej, Jag röstar på insugs pakningen=)

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Street racer och galen Lärling :)
163 Inlägg
28 februari 2008
#20
ok visste inte att du kollat den när jag jobba på rejmes så var det 99% av alla med tomgångs problem som hade massa skit i tomgångsmotorn det räcker oftast inte bara att spruta i 5-56 utan man bör blåsa rent med tryckluft direkt efter. men som du säger så är det nog packningen eller nån vacum slang som inte sluter tätt nånstans Lycka till hoppas det löser sig wink

Oldsmobile Styled To Lead Built To Last


Sök