3663
Sök

Sälja alkohol i vanliga affärer, säg vad du tycker!

7 100 Inlägg
28 februari 2008
ta bort alkoholen ist!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Smålänning
7 887 Inlägg
28 februari 2008
bmx skrev:
ta bort alkoholen ist!

Nej då lägger de säkert dem tappade skatteinkomsterna på bensinskatten istället tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

268 Inlägg
28 februari 2008
At låta vanliga matbutiker sälja startsprit är ingen bra ide, folk hade ju supit ihjäl sig, de yngre iaf. Men systembolaget borde se över sina öppettider och kanske ha öppet lite längre om dagarna!

Don't hate the player. hate the game!
Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren!

304 Inlägg
28 februari 2008
Öl och vin skall definitivt säljas i större matbutikerna. Sprit kan säljas där med men med hårdare kontroll från myndigheternas sida. Det skall vara tydligt avgränsat i butikerna. Ungar får inte vistas i sådana avdelningar. Det skall alltid finnas ansvarig personal på plats.

P.S. Det fungerar i resten av världen. Kan fungera i Sverige också.

I have my own race...

8 156 Inlägg
28 februari 2008
När jag var i Lettland så var vi nere på Statoil och köpte "dricka" 3 ggr under kvällen.
Bara att sticka dit när drickan tog slut. Kan säga att jag blev ganska så onykter.
Langning var allmänt förekommande. Tror att samma sak skulle ske här i Sverige.
Jag tycker att systembolaget och monopolet är bra. Man ska visserligen kunna beställa hem vin och sprit via internet (dvs planerade inköp). Men när det gäller spontaninköp så ska dessa göras på systembolaget.
Tänk även på alla nyktra alkoholister som skulle tvingas fresta sig igenom öl- och vinhyllorna på ICA?
Eller på macken? Lär blir fler rattonyktra...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

281 Inlägg
28 februari 2008
varför inte.-..kvittar väl?? svenskarna ska vara så försiktiga med allt. I kroatien och måna andra länder så säljs det i vanliga affärer. Varför inte här??

/Deki

8 156 Inlägg
28 februari 2008
Niotusen skrev:
- skyhöga priser (pga skatt och vinstpådrag)
Det beror ju inte på monopolet? Priset skulle nog bli lika högt även med konkurrens.
- vinsten går till folk som inte kan kontrollera sitt liv
Majoriteten av vinsten går väl till idrottsföreningar?
- en nästintill totalitär stat skapas av detta monopol
Vilken värld lever du i? Ta och besök t.ex Vitryssland så får du reda på vad totalitär stat betyder.
- staten driver en verksamhet som de propagerar emot
Håller med dig där. Men samtidigt. Spritförbud är väl inget vi vill ha? Bättre att staten sysslar med att förgifta befolkningen...
- köerna är långa
Bara sent på eftermiddagarna. Kommer man innan tre så är det ju lugnt? Extra bra för alkisar och arbetslösa alltså.
- öppetiderna är förjävliga
Kanske skulle vara bra med kvällsöppet någon dag i veckan?
- personalen är dryg
Det har jag inte råkat ut för? Har visserligen bara varit på sisådär 6-7 ställen, men ändå?
Visa leg. måste jag fortfarande göra.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
28 februari 2008
_deki_ skrev:
varför inte.-..kvittar väl?? svenskarna ska vara så försiktiga med allt. I kroatien och måna andra länder så säljs det i vanliga affärer. Varför inte här??

I det land som har det värst (Lettland) så har man så stora problem att andelen män i befolkningen ligger på 40%. Alkoholism och rattonykterhet står för många tidiga dödsfall.

Btw. Jag är varken alkoholist eller nykterist.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Rent A Retard !
674 Inlägg
28 februari 2008
kan vi inte bara ha en test månad och kolla hur det funkar ? funnkar det så "go for it" smile annars skrota hela iden tongue

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm

Kockafan
224 Inlägg
28 februari 2008
Varför ska vi sälja alcohol i vanlig affär?? finns ingen anledning till att göra de.. om dom hade sålt det i vanliga affärer när jag var runt 14 år så hade de gått åt helvete..  svårare att få någon att köpa ut på systemet när man inte e så gammal.. de e klart man fick tag på de endå men hade ju slutat illa om man fick tag på de lätt.. Om dom hade fått sälja de i vanliga affärer så hade man kanske köpte med sig ett lock bärs istället för en cola och en påse chips när man var o handla, det hade ju lätt till mer alcholism..   Jag är imot att sälja de i vanliga affärer, men när jag var mindre så var jag förbannad för att dom inte gjorde de.. därimot hade de vart bra om systembolaget fick lite konkurens men inte i vanliga affärer..

jag handlar ändå inte på systemet, åker till tyskland 2 ggr om året o fyller upp mitt förråd..

ni som inte får tag på dom viner och andra grejer så går de faktiskt att beställa från nätet..

Kocken

RS
886 Inlägg
28 februari 2008
Pikey skrev:
Hejsan Garaget!

Jag gör ett skolarbete om att sälja alkohol i vanliga matäfferer.
Dock så har jag hamnat på den sidan som ska vara mot att sälja
höghaltiga alkoholdrycker.

Kan ni svara både minus och plus på denna fråga?

Vad tycker du om att sälja sprit i vanliga mataffärer?

MVH Niklas Voss

Det ska man nog inte göra, för då blir det lättare för minderåriga att få tag på sprit tror ja.

Focus RS

154 Inlägg
28 februari 2008
Ica borde ju kunna sälja öl, cider blanddrycker etc. så får bolaget ha kvar alla varor starkare än 5-7 % eller nå.

Kör automat så är du smart ;)

Intresseklubben
673 Inlägg
28 februari 2008
jag tycker man ska kunna köpa sprit i vanliga butiker.. men man kan köra lite som norge kör, man kan inte köpa efter 18:00..

eller ha längre uppe tider på systembolaget.

e lite neuatral där

/Mvh Andreas

482 Inlägg
28 februari 2008
Ser inte att det skulle va nåt problem med att sälja alkohol i vanliga butiker, bara det finns nån som kontrollerar ¨butikerna som ska få sälja. Det där om att det blir lättare för ungdomar att få tag på alkohol stämmer nog tyvär men det är nog så att dom som vill ha alkohol får tag i det på ett lr annat sätt så det argummentet tycker inte jag är hållbart

just real power
no turbo shit

RS
886 Inlägg
28 februari 2008
snackcalahan skrev:
Ser inte att det skulle va nåt problem med att sälja alkohol i vanliga butiker, bara det finns nån som kontrollerar ¨butikerna som ska få sälja. Det där om att det blir lättare för ungdomar att få tag på alkohol stämmer nog tyvär men det är nog så att dom som vill ha alkohol får tag i det på ett lr annat sätt så det argummentet tycker inte jag är hållbart

Varför göra det ännu mer lättåtkomligt? Så jävla jobbigt är det inte att gå på systemet när man ska ha nåt smile

Focus RS

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
28 februari 2008
Förbjud skiten helt o hållet. Alkohol = narkotika i flytande form.

Whine whine!

* Klåpare
1 718 Inlägg
28 februari 2008
Det är som gubben sa; "jag har tatt en sup varje dag i 40 år, inte fan har jag blitt beroende av det"... Det är nog ingen bra idé att sälja sprit i mataffärer, jag själv skulle nog torska direkt. Hur många ggr har man inte gått in på ica för att köpa en påse mat men kommit ut med tre påsar för att man blivit frestad av lite godis, nån minipizza eller nåt annat? Jag skulle atagligen asa hem en massa sprit i "onödan"...

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

399 Inlägg
28 februari 2008
NEEEEEJ!!!! Det skulle inte va bra. Att man ska va 20 för å handla på systemet tycker jag e bra. och som någon annan skrev här Systembolaget har Bra personal bra utbud osv... Det skulle inte vara bra känns det som om det gjick å köpa en 75:a på KOnsum:P

VOLVO for life

2 283 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
Många bra svar! Fortsätt big_smile

R.I.P. Michael Jackson!

Hmm.
28 februari 2008
Jag är lite kluven i denna fråga. Men tror de negativa delarna väger över.
t.ex.
Med konkurransen blir det antagligen billigare i matbutiken, vilket leder till ökad konsumtion.
Ökad konsumtion = fler rattfyllerister = inte bra.

Sök